• Anonym
    Äldre 1 Jun 15:29
    214514 visningar
    448 svar
    448
    214514

    Min lön som undersköterska är hemsk!

    Är realtivt nyutbildad undersköterska. Har en tidigare erfarenhet av ett sommarvik på ca 2 månader. Nu har jag börjat på ett äldreboende som vikarie min lön blir 19000.  Funderar på att kolla med facket om detta verkligen är okej.
     Känns hemskt just nu.  Mina kollegor ligga på ca 22-23000 visst dom har flera års erfarenhet men ändå. Går man inte efter ålder också? Är 26.. Det känns inte okej.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!
  • Anonym (nja)
    Äldre 12 Sep 06:34

    Ser att TS är från 2010 och då var det en ok lön som nyutbildad m erfarenhet men idag är det en VÄLDIGT låg lön som utbildad usk med eerfarenhet. Inlägg ovan Jaj du läser omvårdnadnadsprogrammet och anställs som usk Vart vill du komma, hhar drt med TS fråga att göra?

  • Äldre 7 Dec 18:11

    hej, allihopa jag har ett så ganska stort problem med  min lärare!

    Jag är en studerande undersköterska under andra terminen. Jag har gjort ett medicin prov,  jag blev underkänt så jag gjorde ett omprov på tre frågor i samma prov. Den frågan vi inte kom överens om var:

    frågan: Vad du ska tänka på när du ger olika läkemedelsformar?

    Mitt svar: Man tittar på datumetet på läkemedelet, hur många tabletter man ska ge, man ska ge medicinen till den exakta receptet som där är skriven till..

    Jag svarade exakt så som jag skrev i mitt svar och hon sa att det var rätt men sen sa hon att jag glömde att man ska ge tabletten med vatten. Och därför att hon inte ska ge mig godkänt.  Jag blev väldigt upprörd för att jag tycker om man ska ge en person en tablett är det obligatoriskt att ge det med vatten och att hon överdrev. Men vad tycker ni om saken?!

    Skriv erat svar så fort som möjligt!!!

  • Anonym (Suck)
    Äldre 8 Dec 10:46
    Studentpappa skrev 2013-01-09 15:02:16 följande:
    Att få 24500:-/mån efter 4.5 år på uni skulle jag dock anse som en smärre katastrof om det inte gäller det första året.
    Jag pluggade 4,5 år. Efter två år i arbetslivet ligger jag på 23 500. Inte katastrof men trist och "pinsamt".
  • Äldre 3 Oct 09:32

    Hej ,

    Jag går på dikaktus gymnasiet och valde barn och fritids linge . Men jag är osäkert . Vilken yrke är bättre undersköterska eller barnskötare ?

  • Äldre 3 Oct 09:43
    Anonym skrev 2010-06-02 19:03:38 följande:

    Jasså gör det?


    Nej det gör det inte.

    Jag jobbar som usk:a på niva(neurointensiven) och där behövs all kunskap man läser om. Jag har även jobbat inom äldreomsorgen i tio år, och nej, jag anser att en usk utbildning är nödvändig där. Tycker det är dags att återinföra vårdbiträdes utbildningarna.
  • Äldre 3 Oct 09:44
    Modgun skrev 2014-10-03 09:43:39 följande:

    Nej det gör det inte.

    Jag jobbar som usk:a på niva(neurointensiven) och där behövs all kunskap man läser om. Jag har även jobbat inom äldreomsorgen i tio år, och nej, jag anser att en usk utbildning inte är nödvändig där. Tycker det är dags att återinföra vårdbiträdes utbildningarna.


  • travel­er
    Äldre 3 Oct 09:58

    Min sambo jobbar natt som undersköterska. Hon kör runt i sthlms innerstad till gamlingar som behöver hjälp. Hon har ju obekväm arbetstid och så. ca 15 års erfarenhet. Ligger runt 27000 tror jag. Vart i landet bor du?  

  • Äldre 24 May 21:58

    Jag gråter när jag ser att ni tycker era löner är okej. Lägsta lön på hamburgeri,  är ca 121 kr per timme för nyanställd.
    121:80 ligger timlönen på i Handels för en 19 år utan arbetslivserfarenhet. Friskriver mej från eventuella fel i timlönsangivelsen. Typiskt oss kvinnor att accetptera att det är bra lön när man tjänar mer på att packa upp lådor i en butik. Vi bör skärpa oss och gå ihop. Provat vården själv - suveränt härligt jobb men sen fick det vara nog för lönen var så låg. Sen funderar vi varför inte ungdomar vill jobba inom vården. Här är nog svaret, LÖNEN är USEL.

  • Äldre 24 May 22:42

    Lönen regleras av formell och reell kompetens alltså utbildning o erfarenhet! Den har inget med ålder att göra. Jobbar för större kommun o våra nyexaminerade uskor får runt 20 500kr vid tillsvidare anställning. Dock annan lönesättning som vikarie.

  • Äldre 26 May 18:23
    Yvonnsann skrev 2017-05-24 21:58:24 följande:
    Jag gråter när jag ser att ni tycker era löner är okej. Lägsta lön på hamburgeri,  är ca 121 kr per timme för nyanställd.
    121:80 ligger timlönen på i Handels för en 19 år utan arbetslivserfarenhet. Friskriver mej från eventuella fel i timlönsangivelsen. Typiskt oss kvinnor att accetptera att det är bra lön när man tjänar mer på att packa upp lådor i en butik. Vi bör skärpa oss och gå ihop. Provat vården själv - suveränt härligt jobb men sen fick det vara nog för lönen var så låg. Sen funderar vi varför inte ungdomar vill jobba inom vården. Här är nog svaret, LÖNEN är USEL.
    Tråden är SJU ÅR GAMMAL, så är inte särskilt meningsfullt att  kommentera vad andra tyckte om sina lönenivåer för flera år sedan.
  • Anonym (uska2­017)
    Äldre 26 May 18:37

    Jobbar som uska i en kommun i Stockholms län. Har några års erfarenhet. Har en grundlön på 25 500. Med ob får jag ut drygt 20 000 efter skatt. Ingen hög inkomst men ändå helt okej. Lite nyfiken på vad ni andra uskor tjänar.

  • Anonym (Usk op)
    Äldre 26 May 19:47

    Varit uska 7 år och har 25.000, skulle kunna va bättre men satsar på att plugga och bli läkare istl.

  • Anonym (Joji)
    Äldre 26 May 20:13

    Jobbat 15 år. 23.000

  • Anonym (Jonna­)
    Äldre 26 May 20:21

    Fast det är väl en ganska normal ingångslön för oss uskor?
    Jag är också precis klar och kommer ha 20000:- /mån (sjukhus) i norrbotten.

  • Anonym (Jonna­)
    Äldre 26 May 20:22

    Woops, gammal tråd :)

  • elever
    Äldre 7 Aug 12:35

    Hej


    Nu under sommaren har vi fått i uppgift att fråga olika undersköterska och sjuksköterskor några frågor som kommer att komma under hösten kurser. 


    Hur ser du på din pedagogiska roll som undersköterska/sjuksköterska?



    Hur skulle du förklara den pedagogiska funktionen som personalen har och hur skulle den kunna utvecklas.



    Hur kan man se till att få en god kommunikation med personal och boenden?



    Hur ska man vara som pedagog och handledare och vad som de innebär, så kallade rollen som pedagog och handledare, vad deras funktioner är och vad de ska tänka på mm



    då vi har skickat  ut till ett antal äldreboenden utan att ha fått svar från dem så prövar vi här då skolan snart börjar, kanske ni kan hjälpa oss


    mvh och tack från några förväntansfulla elever som vill läsa era svar ????????????
  • Anonym (uska2­017)
    Äldre 8 Aug 23:19
    elever skrev 2017-08-07 12:35:31 följande:

    Hej

    Nu under sommaren har vi fått i uppgift att fråga olika undersköterska och sjuksköterskor några frågor som kommer att komma under hösten kurser. 

    Hur ser du på din pedagogiska roll som undersköterska/sjuksköterska?

    Hur skulle du förklara den pedagogiska funktionen som personalen har och hur skulle den kunna utvecklas.

    Hur kan man se till att få en god kommunikation med personal och boenden?

    Hur ska man vara som pedagog och handledare och vad som de innebär, så kallade rollen som pedagog och handledare, vad deras funktioner är och vad de ska tänka på mm

    då vi har skickat  ut till ett antal äldreboenden utan att ha fått svar från dem så prövar vi här då skolan snart börjar, kanske ni kan hjälpa oss

    mvh och tack från några förväntansfulla elever som vill läsa era svar ????????????


    Tycker att den pedagogiska funktionen ska fungera som hjälp för självhjälp. Den vara saklig och informativ så att patienters autonomi ökar och ger patienten bättre verktyg att fatta egna informerade beslut.

    Där har personalen ett större ansvar. Man skapar relationer genom att visa intresse, vara lyhörd och respektera den andres gränser.

    Pedagog och handledare för vem? De boendena? Kollegor? Underordnade? Tydlighet och saklighet.
  • Parapl­y
    Äldre 17 Feb 17:16

    Jag jobbar som undersköterska på sjukhus. Är nyutbildad och tjänar 21500 kr/mån. Har två års erfarenhet inom vården tidigare, då som vårdbiträde.

Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!