• Anonym
    Äldre 2 Jun 12:09
    25456 visningar
    16 svar
    16
    25456

    Hur känns urinvägsinflammation? Behövs behandling?

    Jag har sedan i går vart jätteöm över blygbenet och precis ovanför. Det känns som jag behöver gå på toaletten lite oftare än vanligt men det svider inte eller så när jag kissar.
    Vad är symtomen? Låter det som urinvägsinflammation och behöver man söka vc för det eller kan det gå om ändå? Har ingen feber och är inte gravid.

  • Svar på tråden Hur känns urinvägsinflammation? Behövs behandling?
  • Jezami­ne
    Äldre 2 Jun 12:20
    #1

    www.1177.se/artikel.asp


    Avstängd tills vidare
  • Me o Mike
    Äldre 2 Jun 12:26
    #2

    Har man en uvi så MÅSTE man behandla det..

    Jag lider av det och får det heeela tiden. Ja hela tiden. Jag har dock ONT i urinröret typ. Dör av smärta när jag kissar osv osv.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Jun 13:02
    #3

    Tack för svar.

  • Takex
    Äldre 2 Jun 13:04
    #4

    Lite sent kanske men vad du kan först prova att göra är att du dricker riktigt mycket idag, drick hela tiden så att du får extra mycket kiss. Det kan rensa och skölja ur och så kan man känna sig bättre. Men om det är en infektion du fått så måste du behandlas och det är snarast, jag släpper allt och går till läkaren men då har det gjort ont från första sekund. Så prova att drick mycket och gärna beskt, cranberry juice t ex!

  • Anonym (har det ofta)
    Äldre 2 Jun 13:06
    #5

    Jag får också det heeela tiden, särskilt nu när jag är gravid. Brukar inte ha ont av det, men brukar vara kissnödig ofta och så ser jag det på urinen.
    Man kan prova att dricka tranbärssaft, men jag hade nog gått till VC eller BM och gjort ett urinprov. Har man det bör man behandla det.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Jun 13:06
    #6

    Jepp sitter redan med ett glas tranbärsjucice nu

  • Anonym (blåsa­n)
    Äldre 2 Jun 13:06
    #7
    Me o Mike skrev 2010-06-02 12:26:45 följande:
    Har man en uvi så MÅSTE man behandla det..

    Jag lider av det och får det heeela tiden. Ja hela tiden. Jag har dock ONT i urinröret typ. Dör av smärta när jag kissar osv osv.
    Ja, man bör behandla det men man behöver absolut inte gå till doktorn för att göra det.

    När jag får UVI så dricker jag tranbärsjuice från första symptomet. Det brukar bli runt en liter/dag i 2-3 dagar. I juicen finns ett ämne som gör att bakteriernas små armar (som håller dem fast i urinblåsan) blir förlamade och de sköjs ut med urinen.

    Jag får UVI kanske 3-4 ggr/år och jag har inte ätit antibiotika på flera år sedan jag började med detta. När jag blir dålig så känns det som jag håller på att kissa ut tarmarna och jag kan knappt stå upp av smärtan.

    Om man låter det gå för långt så kommer detta dock inte att hjälpa och då är det medicinsk hjälp man behöver så att det inte går upp i njurarna. 
  • Me o Mike
    Äldre 2 Jun 13:08
    #8
    Anonym (blåsan) skrev 2010-06-02 13:06:36 följande:
    Ja, man bör behandla det men man behöver absolut inte gå till doktorn för att göra det.

    När jag får UVI så dricker jag tranbärsjuice från första symptomet. Det brukar bli runt en liter/dag i 2-3 dagar. I juicen finns ett ämne som gör att bakteriernas små armar (som håller dem fast i urinblåsan) blir förlamade och de sköjs ut med urinen.

    Jag får UVI kanske 3-4 ggr/år och jag har inte ätit antibiotika på flera år sedan jag började med detta. När jag blir dålig så känns det som jag håller på att kissa ut tarmarna och jag kan knappt stå upp av smärtan.

    Om man låter det gå för långt så kommer detta dock inte att hjälpa och då är det medicinsk hjälp man behöver så att det inte går upp i njurarna. 
    Ja har det gått så långt att det är en infektion ska man äta antibiotika. Juice funkar ej då.
    Men har man känningarna av det innan det bryter ut på riktigt så kan det funka.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Jun 13:15
    #9

    Jag väntar till imorgon och ser om det fortfarande är lika illa, då går jag till vc. Grejen är att jag äter antibiotika sista dagen idag mot något helt annat och vad jag förstått kan testerna visa fel om man redan äter antibiotika. Så blir det inte värre och jag får feber så avvaktar jag till imorgon.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 3 Jun 13:24
    #10

    Idag känner jag inte av någonting alls sedan jag drack den där tranbärsjuicen. Kanske hjälpte då. Dricker tranbärsjuice idag och imorgon också för säkerhets skull.

    Solig

  • Me o Mike
    Äldre 3 Jun 13:25
    #11

    Va skönt att det har gått över!
    Då var det nog ingen riktig uvi!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 3 Jun 13:28
    #12

    Nej kanske början på...jag hade rejält ont och var rejält öm både fram till igår och förgår. Annars vet jag inte vad det kan ha varit för jag antar det är där urinblåsan sitter

  • Äldre 26 Jul 20:40
    #13

    Har haft/ev. har prostatacancer och blivit bestrålad 38 gånger, sista gången för två månader sen. Urineringsfrekvensen ökade då betydligt men hade inga problem att kontrollera blåsan. Inget ofrivilligt urinutsläpp alltså. Men nu, två månader efter att behandlingen upphört, har frekvensen ökat ytterligare  och jag behöver  nu urinera med en och en halvtimmes mellanrum. När behovet gör sig påmint har jag endast 10 sek på mig att komma till en toalett eller i skydd av en buske för att undvika att göra ned mig. Dessutom smärta vid urineringen, i sht. mot slutet av densamma.
    Börjar därför tro att detta fenomen inte nödvändigtvis  har samband med bestrålningen utan är t.ex. en urinvägsinflamation. Situationen är nu ganska pinsam och betyder att jag bör använda en blöja vid exempelvis ett operabesök.
    Vad kan det vara och hur bör jag handla?
    Har beställt tid hos min urinolog nästa torsdag 31.7.men har inte fått tag på honom via mejl för att få en remiss till ett  laboratorium. Jag borde väl ta några laboratorieprov så att ev mediciner kan ordineras vid läkarbesöket och ingen tid går förlorad.
    Tacksam för svar
    Leif

  • Äldre 26 Jul 20:59
    #14

    Oja man måste behandla en uvi. Har haft det av och till sen jag var liten. Har även haft två njurbäckeninflammationer som man kan få om en uvi går för långt. Drick så sura drycker som du kan hitta på. Tyvärr många tranbärsdrycker sötade och då är inte effekten fullt lika bra. Dricker oftast det ett glas på morgonen och ett på kvällen. Resten är det så surt citrusvatten som jag kan få till att dricka resten av tiden. Sen ska man försöka hålla sig så gott det går och inte gå på toaletten hela tiden. Detta gör saken bara värre. Om inget hjälper är det medicin som gäller.


    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Anonym (Sanna­mamma)
    Äldre 26 Jul 21:10
    #15

    Nej man måste inte behandla en UVI utan det beror på fler faktorer om man väljer att sätta in antibiotika. Dock gäller annat om man är man.

  • Anonym (abc)
    Äldre 26 Jul 21:51
    #16

    Symptomen för min del var följande: Mycket kraftig frossa, feber, frekventa trängningar utan att det kom särskilt mycket. Kände absolut ingen sveda eller smärta dock. (man)

Svar på tråden Hur känns urinvägsinflammation? Behövs behandling?