• enlitenbitkaka

    Lär du ditt barn att respektera djur?

    Lite nyfiken på hur ni föräldrar ser på det här med att lära era barn respektera djuren runt omkring oss.

    Är det okej om de jagar ankorna i parkern?
    Är det okej att stampa i en myrstack?
    Är det okej att samla maskar i en burk?
    Är det okej att dra katten i svansen?
    Är det okej att använda hunden som gunghäst?
    Är det okej att lägga maneter på ett berg för att se vad som händer?
    Är det okej att stampa på en skalbagge?

    Bara ett axplock ;)

    Summa sumarum; lär ni era barn att alla djur ska respekteras? Tillrättavisar ni era barn om ni ser att de skadar ett djur - oavsett storlek?


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du ditt barn att respektera djur?
  • Mummyfied
    Viccy skrev 2010-06-08 13:04:54 följande:
    Ahaaa, så du menar att vi är något slags superväsen då eller? Vi är uppbyggda på samma sätt som de flesta andra däggdjur.

    Nu vill jag veta: Vad är vi då, enligt DIG? Gudar, insekter, växter...?
    Nej vi är inget superväsen - vi är människor. Jag ser människan som en egen kategori precis som växter är en för sig och djur är en för sig. Är det verkligen så svårt att förstå?
  • Weyoun
    Mummyfied skrev 2010-06-08 13:38:35 följande:
    Nej vi är inget superväsen - vi är människor. Jag ser människan som en egen kategori precis som växter är en för sig och djur är en för sig. Är det verkligen så svårt att förstå?
    Ja
  • Mummyfied
    lennartsdotter skrev 2010-06-08 13:25:54 följande:
    Skälet till att vi inte har människor i djurparker är 1) det är vi människor som gör djurparker och ursprungligen för att vi ville se exotiska arter, människan är inte så exotisk för en människa 2) vi anser att det är fel att spärra in våra intellektuella jämlikar.

    Eller jo, en gång i tiden för inte så jättelänge sedan satte vi människor i bur och visade upp dem. Ofta människor med olika sjukdomar som gav dem grava missbildningar.

    Människan står inte över djuren. Vi är en av djurarterna men vi har ett fantastiskt intellekt som ger oss möjligheter vida utöver andra djurarters.
    Vårt intellekt står över djurens ja - och det sammanfattar alla dina punkter och visar också skillnaden på djur och människor.
  • Candra
    Mummyfied skrev 2010-06-08 13:41:43 följande:
    Vårt intellekt står över djurens ja - och det sammanfattar alla dina punkter och visar också skillnaden på djur och människor.
    Särar du på de övriga djurens intellekt också? Det varierar där också.
  • Plutteli
    bustjejen skrev 2010-06-08 13:34:28 följande:
    De brukar dunsta så småningom.  Säkert gråtande, men mycket dödsångest
    Om jag har förstått det hela rätt, så dör maneter om man har tagit upp dem ur vattnet, även om man släpper i dem igen. Den får luft i sig, så att de kan inte komma ner under vattnet igen.
    Tror inte de känner så mycket dödsångest faktiskt med tanke på att maneter saknar hjärna.
  • bustjejen
    Plutteli skrev 2010-06-08 13:49:02 följande:
    Tror inte de känner så mycket dödsångest faktiskt med tanke på att maneter saknar hjärna.
    Det tror inte jag heller faktist .
  • Mummyfied
    Candra skrev 2010-06-08 13:42:29 följande:
    Särar du på de övriga djurens intellekt också? Det varierar där också.
    Det beror ju på vad man sätter det i kontrast till och i vilken situation det handlar om. JA jag kan tänka mig att smälla en mygga, men NEJ jag skulle inte kunna skjuta ihjäl en ko.

    Och jag tror knappast det är särskilt ovanligt att värdera djur efter intellekt faktiskt.
  • Candra

    Oavsett om de har hjärna eller inte är det plågeri, ingen vet hur mycket de faktiskt känner.
    Om hjärnan är det som spelar in, får man då göra vad man vill med människor vars hjärna av någon anledning inte fungerar också då?

  • nike81

    Jag har hört om en undersökning någon gång som visade att barn som ägnat sig åt att plåga djur när de varit små, löpte större risk att bli våldsamma som vuxna.

    Jag har inga egna barn, men försöker lära barnen på förskolan där jag jobbar att vara försiktig med djur och inte plåga dem, som att dra i spindlars ben eller stampa på sniglar. Om det däremot kommer getingar och sätter sig på smörgåsarna vi ska äta så har jag förstås ihjäl dem, av säkerhetsskäl.

Svar på tråden Lär du ditt barn att respektera djur?