• Äldre 7 Jun 16:23
    29354 visningar
    38 svar
    38
    29354

    Vad göra åt jobbiga myggbett?

    Dottern har ganska ont av myggen och när hon får bett så brukar det bli minst i storlek av en 5-kronna. Jag brukar smörja med xylocain, men finns det nåt annat man kan ta mot det, eller är det recept som gäller då?
    Just nu ser hon hemsk ut eftersom hon har ett bett precis vid ögat som svullnat ordentligt och det verkar inte ha slutat svullna än utan blir värre och värre.

    Såhär såg det ut idag på morgonen (klickbara bilder)
    DSC_0493.JPG

    och i em
    DSC_0495.JPG

    Nu ser det om möjligt ännu värre ut, hon kan knappt öppna ögat längre


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Vad göra åt jobbiga myggbett?
  • Äldre 8 Jun 12:51
    #21
    Busbellan skrev 2010-06-08 12:38:27 följande:
    Tack för tipset!
    Men det är en kortisonkräm va? Kan ju använda den överallt såklart, men inte i ansiktet skulle jag tro
    Får man inte ha kortison i ansiktet?
    Jag brukar ibland smörja min dotter på kinden med Hydrokortison då hon får eksem på kinderna ibland...  Är det farigt?

    Lite of topic men jag blev fundersam!

    För att svara på frågan om myggbett. Jag gav min stora tjej lite Aerius i går kväll då hon hade ett myggbett på vardera fot som svullnat rejält (hon kunde inte använda sina vanliga gympadojjer utan gick i gummistövlar!) och kliade! Aerius är allergimedecin som finns på recept som hennes lillasyster får för sin allergi.
    Jag vet inte om det hjälpte men det kändes bra med allergi-medecin som även lindrar klådan i alla fall....Hon sov gott i natt och hon sa att det inte hade kliat i alla fall....
  • Äldre 8 Jun 13:15
    #22
    SanTan skrev 2010-06-08 12:51:05 följande:
    Får man inte ha kortison i ansiktet?
    Jag brukar ibland smörja min dotter på kinden med Hydrokortison då hon får eksem på kinderna ibland...  Är det farigt?

    Lite of topic men jag blev fundersam!

    För att svara på frågan om myggbett. Jag gav min stora tjej lite Aerius i går kväll då hon hade ett myggbett på vardera fot som svullnat rejält (hon kunde inte använda sina vanliga gympadojjer utan gick i gummistövlar!) och kliade! Aerius är allergimedecin som finns på recept som hennes lillasyster får för sin allergi.
    Jag vet inte om det hjälpte men det kändes bra med allergi-medecin som även lindrar klådan i alla fall....Hon sov gott i natt och hon sa att det inte hade kliat i alla fall....
    Jo, man kanske får ha den i ansiktet, men kanske inte just runt ögonen
    Jag brukar smörja dotterns myggbett med xylocainsalva, men den skulle jag inte ta runt ögonen i alla fall
    Mamma till Nora, August och Ella
  • malla7
    Äldre 8 Jun 13:15
    #23

    Min son 3år tål inte myggbett och har blivit rekommenderad loratadin av sin läkare. Brukar även använda xylocain och hydrokortison för att lindra klådan.

  • Äldre 8 Jun 14:25
    #24

    Har varit hos läkaren nu, det gick fort
    Fick tavegyl till henne.
    Frågade även ang. detta om hon skulle bli stucken på halsen (vilket inte är så troligt kanske eftersom det inte är ofta myggen sticker där) men i så fall så skulle man söka hjälp akut eftersom det kunde vara farligt om det svullnade där


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 14:28
    #25

    Jag har hört att E vitamin hjälper om man ska till ställen med mycket mygg. Själv har jag inte provat det.

  • Cocaro­la
    Äldre 8 Jun 14:53
    #26

    Både min man och min son reagerar på samma sätt som din dotter på myggbett. Vi brukar också ge en halv clarityn till sonen vid elaka fall av uppsvullna bett. Precis vid ögat får man ju vara försiktig med vad man smörjer, men på andra delar av kroppen brukar vi sätta på alsolgelé, det både tar bort klådan och gör att svullnaden går ner. På natten sätter vi på ett omslag med alsollösning, annars kan svullnaden sitta i flera dagar. Har alltid både Clarityn, Afterbite (bäst på att ta bort klådan men svider lite, inte bra på uppkliade myggbett/känsliga barn) och Alsolgel i handväskan sommartid.

  • 3 barns mor
    Äldre 8 Jun 15:25
    #27
    Busbellan skrev 2010-06-08 12:38:27 följande:
    Tack för tipset!
    Men det är en kortisonkräm va? Kan ju använda den överallt såklart, men inte i ansiktet skulle jag tro
    apoteket rekommenderade den till dottern i höstas och det va en bit från ögat.
  • Äldre 8 Jun 15:27
    #28
    3 barns mor skrev 2010-06-08 15:25:12 följande:
    apoteket rekommenderade den till dottern i höstas och det va en bit från ögat.
    Ok, bara nåt ja har fått för mig alltså
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 8 Jun 16:26
    #29

    Såhär såg min son ut förra veckan

    Han fick en allergisk reaktion på myggbett.
    Ansiktet (framförallt ögonen) svullnade och även ena handen blev dubbelt så stor. (det var på den myggbetten satt, 5 stycken).

    vi fick åka två vändor till VC (då det spred sig mer och mer) och sista gången fick han 8 betapred-tabletter och tavegyl.
    Tavegylen började vi med redan kvällen innan när det började svullna..
    Tre timmar efter betapreden så hade svullnaden lagt sig en hel del. Han kunde öppna ögonen!

    quinckes ödem/angioödem heter det han fick.....
    En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • Birgit­ta L
    Äldre 8 Jun 22:55
    #30

    Svar till Busbellan;

    Du kan gnida in hennes hud med färsk persilja så biter myggen inte henne. Det är ett enkelt och beprövat trick som fungerar alldeles utmärkt.

  • Äldre 8 Jun 23:00
    #31

    Enkelt - smörj på cortisonsalva!

  • snuttP
    Äldre 8 Jun 23:03
    #32

    Min son tål inte heller mygbett. Han får vätskeblåsor av dom och svullnar upp som bara den. Han får tavegyl om det behövs. Han tål inte getingstick heller och bränner han sin på brännässlor ser han också för jäklig ut.
    När man blir stuggen så är det an histaminreaktion i kroppen som drar igång. Alltså kan man ta antihistamin mot detta, så som tavegyl, carityn, mfl. Kan man göra som vuxen också, det lindrar klådan.

    Bett i hals och på ansiktet ska man alltid ha koll på.. Till min son finns det alltid tabl. i skolan, fall i fall.. Vi getingstick ska dom ALLTID kontakta mig, annars ska dom bara ha koll på honom. Kanske kan va värt att lämna medicin på dagis/skola, fall i fall..

  • Äldre 8 Jun 23:08
    #33

    Å så där får min ena son oxå när han blir biten kring ögonen. Är så synd om honom. Vi har oxå fått Tavegyl utskrivet, samt blivit tipsade om receptfritt antihistamin på Apoteket.

    Kortisonsalva brukar vara det första man tar till - men det använder vi inte i närheten av ögonen. Det var just pga av det som fick vi Tavegyl utskrivet - eftersom man inte ska smörja med såna salvor i ansiktet om det finns risk för att man gnuggar in den i ögonen.


    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Smamma­n
    Äldre 19 Jul 14:49
    #34

    Hett tips:


    Derma Optima och E-vitaminsalva efter- funkar på både brännässlor och myggbett.


    Min son är 3 år o jättekänslig mot brännässlor, dottern för myggbett - dessa två produkter tar både bort kliet o brännan genast. finns hos www.biwelen.se

  • Pumpis
    Äldre 26 Aug 10:23
    #35

    Hej på er
    TS- Min dotter ser precis ut som din runt ögat.. hela ögat är helt igenmurat, det är andra gången i sommar som vi får den här otrevliga överraskning på morgonen. Det är så synd om dem , det skär i hjärtat på en.
    Första gången så var vi till VC och där sa den läkaren att vi bara skulle avvakta. Svullnaden gick inte ner förrän efter 3 dagar, jättejobbigt för skruttan ( hon är 3 år) . Imorse kom hon upp och såg likadan ut som fösta gången, den här gången kom vi till en annan läkare som skrev ut Tavegyl . Så jag hoppas det ger sej snabbt denna gång!
    Det är dock ett litet helsike att få i henne tavegylen, hon kräks upp och vägrar öppna munnen. Efter 30 minuters bråkande så funkade det.. Men fasar redan för kvällsdosen., nån som har tips på hur man kan få i dem Tavegylen?

  • Äldre 13 Jun 07:21
    #36
    Pumpis skrev 2010-08-26 10:23:11 följande:
    Hej på er
    TS- Min dotter ser precis ut som din runt ögat.. hela ögat är helt igenmurat, det är andra gången i sommar som vi får den här otrevliga överraskning på morgonen. Det är så synd om dem , det skär i hjärtat på en.
    Första gången så var vi till VC och där sa den läkaren att vi bara skulle avvakta. Svullnaden gick inte ner förrän efter 3 dagar, jättejobbigt för skruttan ( hon är 3 år) . Imorse kom hon upp och såg likadan ut som fösta gången, den här gången kom vi till en annan läkare som skrev ut Tavegyl . Så jag hoppas det ger sej snabbt denna gång!
    Det är dock ett litet helsike att få i henne tavegylen, hon kräks upp och vägrar öppna munnen. Efter 30 minuters bråkande så funkade det.. Men fasar redan för kvällsdosen., nån som har tips på hur man kan få i dem Tavegylen?
    längesen denna tråd var igång, men min dotter är just nu helt igenmurad av myggbett på ögat. fick lånat aerius av en kompis som vi tog igår  men hon har sååå ont och det kliar ju förfärligt. varit uppe sen halv fem imorse:( hon e också hysterisk med mediciner, varit sen hon var bebis. vägrade ta alvedonen i saft igår, och jag ville  verkl få i henne medicin, så till slut gick det i lite coca cola (vad gör man inte ;) ). när hon får kåvepening (vilket smakar pecka) så ger vi det i lite chokladpuddig. chokladen tar visst bort mkt av den dåliga smaken...
    lycka till i fortsätningen!
  • Äldre 13 Jun 21:14
    #37

    Stackare :(
    Som liten åt jag regelbundet allergitabletter då det visade sig att om jag åt dem förebyggande så dämpade de svullnaden bättre än i efterhand... Då var den som bet bäst på mig en som hette Zyrlex, numera är det Aerius som du redan fått, eller Tavegyl. Aerius lindrar däremot "bara" svullnaden på mig, inte klådan...

    Beroende på hur nära ögat bettet sitter så kan du testa vanlig tandkräm mot klådan, bara stryka på lite, lite. Är det väldigt nära ögat så tandkrämen riskerar hamna "i" ögat så rekommenderar jag att du kontaktar en läkare för tex Tavegyl eller något annat. Är inte säker, men tror många sorter finns i flytande form, kanske lättare än tabletter..? Annars kan du kanske be om att få en sort där tabletterna är så små som möjligt för det varierar ju en del..

    Lycka till!

  • Äldre 13 Jun 21:25
    #38

    Nu kunde jag inte se bilderna i TS, men rekommenderar, precis som många andra, att man tar allergimedicin mot myggbetten ifall de blir för j*vliga.

    Led i över 20 år av mina myggbett och trodde att det var fullt normalt att de skulle klia i 2 veckors tid och se ut som bölder/vattkoppor. Tills jag kom på att det faktiskt finns allergimedicin mot sånt och att man inte är en vek "mes" om man tar det Glad Började köpa receptfria antihistamintabletter och har, efter läkares rekommendationer, också ätit dom i förebyggande syfte. En tablett om dagen då jag vistas på ställen med mycket mygg, t.ex. på sommarstugan. Tycker att jag dels inte får lika många myggbett och att dom dels kliar mindre/försvinner snabbare.

    Är nog lätt allergisk mot myggbett. Tror jag är lite allergisk mot insektbett/-sting överlag också. Har endast en gång blivit stucken av en geting/ett bi och det var på ena knät. Halva benet blev rött och svullet och jag fick nog någon slags allergisk chock för jag blev illamående och trött och måste gå lägga mig, sov typ 4 timmar mitt på dagen! Blir också väldigt irriterad av myrbett och fick igår nåt slags knottbett (tror jag) på ena benet igår som nu svullnat upp och svider/kliar mycket.
    Väldigt synd om mig nu då, som inte får äta nåt antihistamin alls då jag är gravid! De "traditionella" botemedlen som aloe vera, diverse stift etc. hjälper inte alls på mig. Har väl också prövat kortisonsalva som inte hjälpte nämnvärt, det enda som funkar är alergimedicinen som jag nu då inte får äta Rynkar på näsan

Svar på tråden Vad göra åt jobbiga myggbett?