• kärlek­en
    Äldre 8 Jun 16:46
    37076 visningar
    37 svar
    37
    37076

    luktfri kattsand!!!

    Behöver tips på kattsand som inte luktar efter första gången katten varit där..

    Vi har två innekatter och då givetvis en sandlåda.. Vi har provat massa olika sand, klumpbildande, icke klumpbildande, extra absorberande, "luktfri', billig, dyr.. Vissa har varit bättre än andra, men tycker att de flesta börjat lukta nästan så fort katterna gått första gången.. (vilket de gör så fort man hällt i den nya sanden..)

    Hur länge kan man begära att kattlådan ska hålla sig fräsch? På förpackningarna med kattsand står det upp till en månad på vissa, men vi har aldrig kunnat ha samma sand mer än en vecka..

    Som det är nu vill vi nästan göra oss av med katterna bara för att det stinker så om lådan så fort man kommer in genom ytterdörren..

    Någon som har tips?


  • Svar på tråden luktfri kattsand!!!
  • Äldre 11 Jun 20:13
    #21
    vackrastarflow skrev 2010-06-11 19:26:02 följande:
    Pussi är faktiskt bland den sämsta sanden jag provat (har provat massor av sorter!). Den var jättebra i två dagar sen luktade det bajs i hela lägenheten. När jag kom hem från jobb så stank det. Bytte sand direkt och sen har jag aldrig haft det problemet igen.
    tycker du???mina katters låda luktar inget...
  • vackra­starfl­ow
    Äldre 11 Jun 21:03
    #22
    kajsa2610 skrev 2010-06-11 20:13:21 följande:
    tycker du???mina katters låda luktar inget...
    japp, det var den värsta sanden jag provade. tom eldorados sand luktade bättre.
  • Äldre 11 Jun 22:00
    #23

    köp kattsanden som heter sjöbogården fresh & clean, den tar bort all lukt av kiss från katter, och ja byter sand 1 gång i månaden. men ränsar ju kattlåden varge dag

  • Snisa
    Äldre 21 Sep 17:18
    #24

    Har du provat Worlds best cat litter kattsand som är gjord på majs? 
    Ska ta bort lukten omedelbart och endast klumpa kring vätskan, det  borde passa dig bra.

    Kattsand

    Det är inte meningen att man ska byta kattsand varje vecka som du gör.
    Kanska skönt namn på en kattsand, world's best cat litter Cool

  • Kinya
    Äldre 21 Sep 17:18
    #25
    mikaela1978 skrev 2010-06-08 17:38:48 följande:
    Toalätt heter det som vi köper,det är papper som är pelleterat..:) Det kan man dessutom spola ner i toaletten....vi tycker att det är kanon!! Finns att köpa i de flesta affärer
    Luktar apa ju!
  • Snisa
    Äldre 21 Sep 17:19
    #26

    Jag vet inte om länken fungerade, du får googla på det annars.Obestämd

  • Kinya
    Äldre 21 Sep 17:26
    #27

    Tricket är inte att ha den bästa sanden även om den naturligtvis är viktig. Tricket är kattlådan i sig. Så här har vi det:

    Vi har skaffat en kista (typ IKEAs HOL den stora modellen www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50161321 , fast vår är köpt på Bauhaus, är något högre och egentligen en tvättkorg). Eftersom den är byggd med hål i alla sidor så har vi satt fast vaxduk på hela insidan med hjälp av häftpistol så att lukt, sand och damm inte kommer ut. Vi sågade till en öppning. Längst inne i lådan ställde vi en kattlåda med huv och framför den inne i kistan (som "dörrmatta") la vi en halv badrumsmatta (modell fluffig). Utanför ingången (som ytterligare en "dörrmatta") la vi andra halvan av badrumsmattan. Mattorna samlar upp sanden som sitter på katternas tassar och den vandrar därför inte runt i hemmet. Kistan placeras sen med öppningen någon decimeter från en vägg/hörn så att katterna inte kan springa ut ur lådan i full fart och därmed dra med sig en massa extra sand.

    Detta har lett till att vi kan ha kattlådan i vardagsrummet (vi har inte plats för den på annan plats) utan att behöva ha sand och kiss/bajs lukt i hemmet alls (förutsatt att den rensas varje dag naturligtvis). Rekommenderar det väldigt mycket!

  • EnHusM­us
    Äldre 21 Sep 17:31
    #28

    Hade pussi compakt förrut. Funkade utmärkt då vi hade en katt. Men när vi nyligen skaffade en katt till så gick det bara inte... Det stank kattlåda hela tiden! Så det beror nog på hur många katter som går på samma och hur katten i sig luktar.

    Vi efter många rekommendationer bytte till everclean. Trodde först inte på det. Men vi har vart supernöjda från dag 1. Lätt att göra rent och luktar ingenting... De ena gångerna den luktar är när den lilla kissen slarvar med grävandet. Grymt dålig katt på att täcka sitt bajs. Men enkelt löst... Tar spaden och skrapar upp en skvätt sand över, om jag då inte har tiden att tömma på en gång. Sen är lukten åter borta efter några min.

    Men tror också att alla kattsandstyper inte är passade för alla katter. Man får nog testa sig fram efter den som just passar ens egna behov.

    Här kan vi inte använda nån låda med tak och lucka. Min äldre katt fattar inte att man ska in genom luckan... Eller så är han bara bekväm av sig. Han protesterar och gör sina behov utanför/runt lådan då. =(
    Några andra tips på hur man kan begränsa skvätt och rusningen ur lådan? 


    * ~ Linnéa - 07.12.07 ~ * * ~ BF - 10.09.21 ~ *
  • Kinya
    Äldre 21 Sep 17:33
    #29
    EnHusMus skrev 2010-09-21 17:31:26 följande:
    Hade pussi compakt förrut. Funkade utmärkt då vi hade en katt. Men när vi nyligen skaffade en katt till så gick det bara inte... Det stank kattlåda hela tiden! Så det beror nog på hur många katter som går på samma och hur katten i sig luktar.

    Vi efter många rekommendationer bytte till everclean. Trodde först inte på det. Men vi har vart supernöjda från dag 1. Lätt att göra rent och luktar ingenting... De ena gångerna den luktar är när den lilla kissen slarvar med grävandet. Grymt dålig katt på att täcka sitt bajs. Men enkelt löst... Tar spaden och skrapar upp en skvätt sand över, om jag då inte har tiden att tömma på en gång. Sen är lukten åter borta efter några min.

    Men tror också att alla kattsandstyper inte är passade för alla katter. Man får nog testa sig fram efter den som just passar ens egna behov.

    Här kan vi inte använda nån låda med tak och lucka. Min äldre katt fattar inte att man ska in genom luckan... Eller så är han bara bekväm av sig. Han protesterar och gör sina behov utanför/runt lådan då. =(
    Några andra tips på hur man kan begränsa skvätt och rusningen ur lådan? 
    Du kan ha en låda med höga kanter som kattlåda. Som en större förvaringslåda i plast t.ex.
  • Äldre 21 Sep 17:34
    #30

    Ett alternativ är att byta till en Peewee låda. Helt suverän. Luktar inget om man sköter den rätt.

    http://www.peewee.se/


    Linus 070808 Lucas 090707
  • Äldre 21 Sep 17:39
    #31

    Jag är kattuppfödare och har testat det mesta. Just nu använder jag Olivers och det luktar Aldrig kattkiss hemma hos oss trots många katter. Rensar så klart lådorna dagligen.
    Annars är det bara everclean som hållt måttet.
    Olivers får du hemkört till dörren
    http://www.olivers-petfood.se/

  • Ludde
    Äldre 21 Sep 17:44
    #32

    Kör vilken billig kattsand som helst, men fyll lådan med ett lager bikarbonat ca en halv till en cm i botten och sedan sand. Gäller bara att hitta billig bilarnonat. Bikarbonaten funkar även i kylen, blöjhinken eller sophinkar och askfat. Den suger upp all lukt!

  • vackra­starfl­ow
    Äldre 21 Sep 17:52
    #33
    EnHusMus skrev 2010-09-21 17:31:26 följande:
    Hade pussi compakt förrut. Funkade utmärkt då vi hade en katt. Men när vi nyligen skaffade en katt till så gick det bara inte... Det stank kattlåda hela tiden! Så det beror nog på hur många katter som går på samma och hur katten i sig luktar.

    Vi efter många rekommendationer bytte till everclean. Trodde först inte på det. Men vi har vart supernöjda från dag 1. Lätt att göra rent och luktar ingenting... De ena gångerna den luktar är när den lilla kissen slarvar med grävandet. Grymt dålig katt på att täcka sitt bajs. Men enkelt löst... Tar spaden och skrapar upp en skvätt sand över, om jag då inte har tiden att tömma på en gång. Sen är lukten åter borta efter några min.

    Men tror också att alla kattsandstyper inte är passade för alla katter. Man får nog testa sig fram efter den som just passar ens egna behov.

    Här kan vi inte använda nån låda med tak och lucka. Min äldre katt fattar inte att man ska in genom luckan... Eller så är han bara bekväm av sig. Han protesterar och gör sina behov utanför/runt lådan då. =(
    Några andra tips på hur man kan begränsa skvätt och rusningen ur lådan? 
    min katt fattade inte heller det med luckan, så jag tog bort den. Hon gör ändå sina behov inne i en hörna... men visst ibland träffar hon hålet när hon täcker för, men det är enkelt att ta bort.
  • EnHusM­us
    Äldre 21 Sep 19:08
    #34
    vackrastarflow skrev 2010-09-21 17:52:51 följande:
    min katt fattade inte heller det med luckan, så jag tog bort den. Hon gör ändå sina behov inne i en hörna... men visst ibland träffar hon hålet när hon täcker för, men det är enkelt att ta bort.
    Japp, så sant. Tog bort den, men upplevde att det blev lite av en fuktig bastu därinne. Så det började lukta ännu mer. Detsutom är det svårt att bara slänga in ett öga och kolla om den behövs tömmas. Det är inte alltid det behövs VARJE dag. Utan håller till dagen efter.
    Men nu är det inte något problem längre sen jag bytte sanden. Går alldeles utmärkt utan tak och nu lätt att komma åt att göra rent.
    En sopborste och skyffel är numera bosatt inne på toa... Men det är typ sopning vid varje besök därinne. Hihi! Men, men... Lite skräp får man nog allt räkna med.
    Kinya skrev 2010-09-21 17:33:07 följande:
    Du kan ha en låda med höga kanter som kattlåda. Som en större förvaringslåda i plast t.ex.
    Funkar det? Med riktigt höga kanter alltså? Mycket utav sanden hamnar ju just utanför för att de ska rusas ut ur lådan.
    * ~ Linnéa - 07.12.07 ~ * * ~ BF - 10.09.21 ~ *
  • Kinya
    Äldre 22 Sep 08:07
    #35
    EnHusMus skrev 2010-09-21 19:08:17 följande:
    Japp, så sant. Tog bort den, men upplevde att det blev lite av en fuktig bastu därinne. Så det började lukta ännu mer. Detsutom är det svårt att bara slänga in ett öga och kolla om den behövs tömmas. Det är inte alltid det behövs VARJE dag. Utan håller till dagen efter.
    Men nu är det inte något problem längre sen jag bytte sanden. Går alldeles utmärkt utan tak och nu lätt att komma åt att göra rent.
    En sopborste och skyffel är numera bosatt inne på toa... Men det är typ sopning vid varje besök därinne. Hihi! Men, men... Lite skräp får man nog allt räkna med.
    Kinya skrev 2010-09-21 17:33:07 följande:
    Du kan ha en låda med höga kanter som kattlåda. Som en större förvaringslåda i plast t.ex.
    Funkar det? Med riktigt höga kanter alltså? Mycket utav sanden hamnar ju just utanför för att de ska rusas ut ur lådan.
    Det funkar bra mot krafsandet/skvättandet men det enda som jag vet funkar mot utrusandet är att ha en låda med en öppning (dvs någon form av tak) och man ställer öppningen en liten bit från en vägg så att katten inte kan rusa ut. Man behöver ju inte ha luckan där utan bara huven.
  • Äldre 4 Mar 18:18
    #36

    Vi använder Toa lätt

    Luktar inte ett dugg. Men alla kattor gillar inte det. Kan bero på att de tycker att det er hårt på deras känsliga tassar.

  • Äldre 5 Mar 03:32
    #37

    Hands down Extreme Classic!! Visst den är på den dyrare sidan men en säck räcker i evigheter!! En säck räcker i typ 3 månader för våra katter (2 st helt innekatter) har kört Extreme Classic i flera år nu och kommer aldrig att byta!

Svar på tråden luktfri kattsand!!!