• Äldre 10 Jun 12:58
    1641 visningar
    6 svar
    6
    1641

    Medlemskap i fackförening?

    Jag har i 6 år varit medlem i SSR (akademikerförbundet) och betalat snällt medlemsavgiften, som på senare år har blivit ganska dyr (320) kr med A-kassa inräknat.
    Löneförhöjningen som facket har förhandlat fram har varit usel och jag har fått  några hundralappar i löneförhöjning (kommit inte ens i närheten av 1000 kr) flera år i rad..
    Jag har inte behövt använda fackföreningen för att hjälpa mig med ngt..så jag funderar att gå ur facket. Det känns meningslöst att vara med och betala 240 kr för ingenting..
    Hur resonerar ni? (ja och under ett år föräldraledighet skulle jag ha betalat endast 104 kr i medlemsavgift men visste inte om det så jag betalade snällt 320 kr, Givetvis betalar de inte tillbaka pengarna)

  • Svar på tråden Medlemskap i fackförening?
  • Äldre 10 Jun 14:14
    #1

    Skippar du hemförsäkringen också om du inte haft nytta av den några år? 

  • Äldre 10 Jun 14:21
    #2

    Jag tänkte som du under lång tid. Sen hamnade jag i konflikt med min arbetgivare i samband med nerskärningar. Mitt fack hjälpte mig på ett lysande sätt utan extra kostnad och det hela sluta med en rejäl klump extra pengar. Nu är jag livstidsmedlem

    /Kjell

  • Äldre 10 Jun 14:23
    #3

    Gå ur, du klarar dig gott själv.

  • ikafik­a
    Äldre 10 Jun 18:50
    #4

    Det var ju ingen speciellt dyr avgift tycker jag. Betalade till fastighets 730 spänn i månaden med fackavgift och a-kassa. Det är inte på någon hög lön heller utan 19700 i mån ungefär. Personligen tycker jag definitivt att det är värt att vara med i facket när man jobar heltid, tillsvidare. Annars tycker jag det känns mer tveksamt för då är det ofta inte så mycket facket kan göra för en ändå. Man har ju inte lagarna och avtalen på sin sida om man inte har en fast anställning. Själv gick jag ur facket och a-kassan när jag började plugga för då kändes det inte värt det. När jag böjar jobba igen så kommer jag med största säkerhet gå med igen.

  • Author
    Äldre 10 Jun 23:33
    #5

    Jag är också medlem i SSR och har efter några års velande och tvekande nu bestämt mig för att gå ur. Jag har alltid tänkt att facket är bra att ha om något händer, men har vid två tillfällen varit med om riktigt jobbiga saker på jobbet där jag blivit extremt felbehandlad. I ena fallet var det ordförande i SSR som var problemet och jag hade arbetsgivaren på min sida, så det löste sig. I andra fallet var återigen fackrepresentanten en del i problemet och jag fick genomgå en jobbig process med arbetsgivaren helt på egen hand. Det löste sig också tillslut. I båda fallen ringde jag vårt regionsombud och bad om hjälp men de kunde inte göra så mycket (inget). I övrigt tycker jag SSR är mesigt och tar inga strider för sina medlemmar. När vi hade omorganisation och facken blev lurade vid chefsrekryteringarna så var SSR jättenöjda med att få 10.000:- för att bjuda hit en föreläsare! Och därmed lämnade de striden... Så nu skippar jag detta, jag har samma lagar på min sida oavsett om jag är med i ett fack eller inte, och verkar vara bättre än facket på att driva viktiga processer som gäller mig själv, så förstår inte vad jag ska med dem till... Enda plusset är husen de har vid Nice :)

  • Äldre 11 Jun 07:44
    #6

    Jag är inte med i facket, jag hör dock inte till samma fack som du så jag vet inget om dem. Men jag resonerar som så att vi har individuell lönesättning här, det är väldigt ego-centrerat och alla kör sitt race när det gäller den biten. Kollektivavtal har vi och det omfattas man av oavsett. Försäkringarna har vi genom min man så det är lugnt även på den fronten plus att jag har svårt att se att det skulle kunna inträffa någonting på min arbetsplats där facket skulle behövas. Det finns liksom inga starka fackliga traditioner här. Det finns dessutom rätt gott om jobb i min bransch så OM något händer byter jag arbetsgivare helt enkelt.

    A-kassan är jag dock med i och har alltid varit.

Svar på tråden Medlemskap i fackförening?