• Äldre 13 Jun 20:40
    59921 visningar
    29 svar
    29
    59921

    Ska bygga uterum! Är ni nöjda med era uterum? Tips tack!

    Som det framgår av rubriken så ska jag köpa glasdörrar och bygga ett uterum.
    Det ska inte vara isolerglas, utan men ska bara sitta där tidig vår/sen sommar.

    Finns det något ni tycker jag borde känna till? Blev ni nöjda? Vi har soldäck just nu men det blir inte av att sitta där om det är lite halvdåligt väder......synd, därför tänkte vi sätta upp tag och glasdörrar för att utnyttja verandan helt enkelt!

    Vad tror ni om detta?

    Finns det några "varningar" eller rekommendationer?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ska bygga uterum! Är ni nöjda med era uterum? Tips tack!
  • Äldre 16 Jun 11:53
    #11
    nemo08 skrev 2010-06-15 21:47:06 följande:
    Hej!
    Förra året byggde vi vår altan och beställde materialet precis som Majken, från Willab och Skånska byggvaror. Hela bygget finns att se i mitt album på styleroom www.styleroom.se/album/15142
    Ska man väl glasa in/göra ett uterum är det värt att isolera och göra ett "ordenligt" jobb från början! =)
    Fråga om det är ngt du undrar över!
    Helena
    Vad fint ni har gjort!!
    Vi hade från början tänkt bygga igen en vägg samt brösta upp en halv sida och ha fönster, men till sist så blev det helglas runt om!

    Visst hade ni en gasolkamin?? Har du nån bild och tips på bra produkter?
    Vi är lite inne på att skaffa en sådan också...för att kunna njuta av rummet en stor del av året?
    Har ni året-runt-glas i ert bygge? Vi köpte förlängd säsong som det kallas och har 32 mm isolering i taket samt 10 cm frgolit under lärktrallen.
    Love my M-girls
  • Äldre 16 Jun 12:10
    #12

    Tack så mycket, ja uterummet använder vi väldigt mycket, med gasolkaminen året om faktiskt! På juldagen satt vi där ute och åt middag, med kaminen hade vi 22 grader därute (utomhus var det minus 10) Skrattande. Bra tips ptja, vet bara att den vi har köpte vi på Jula av alla ställen den kostade runt 800 kr om jag minns rätt. Det som är bra med gasol är att du slipper tänka på en sladd eller ha något på ett och samma ställe. Gasolkaminen kan du flytta runt i rummet.

    Nu är det ju min man som är experten, det var han som byggde men det är inte året-om (även om vi använder det året om), vi har bra isolering i taket, 32 mm kanalplast, mindre bra isolering i fönster/skjutdörrar. Tror vi också hade 10 cm frigolit men ovanpå det la vi fukttåliga spånskivor. Sen matta uppepå det.
    Hoppas jag var till nån hjälp!

  • Äldre 16 Jun 12:12
    #13
    Slarva skrev 2010-06-16 09:22:52 följande:

    Här kommer ett litet tips ang. golvet i uterum.

    När vi flyttade till huset fanns redan en inglasad altan.
    Golvet var bara vanlig "altantrall" och första året lade vi in en balkongmatta (en sån där lurvig sak som oftast är grön eller grå) på golvet för att få det lite mysigare om fötterna.

    Den var ett h-vete att hålla ren så i år har vi lagt ett vanligt billigt klickgolv direkt på balkongmattan och det är en ren dröm.

    Enkel att hålla ren och skönt för barfota fötter.

    Finns lite bilder här.


    NI har också fint
    Love my M-girls
  • Annnah
    Äldre 16 Jun 18:08
    #14

    sambon byggde vårat utreum, och det är nästan färdigt. i år har vi byggt ut ett stooort trädäck i anslutning till rummet och det sista med insättning av skjutdörr till köket ska fixas.
    20kvm och vi har blandat gamla fönster med nya glasdörrar. är svag för den gamla stilen
    vi la plastmatta på golvet, skönt och enkelt att städa!
    kostnad 30 000? nått sånt...
    här kan ni kika, fast det inte riktigt är färdigt:

    http://nybylivet.blogspot.com/search/label/Uterummet

  • grynet­80
    Äldre 18 Jun 15:26
    #15

    Åh vad fint ni har det!! Blir så avis och vill göra om vår altan med en gång...

  • Äldre 6 Jul 09:43
    #16
    Glad och mor skrev 2010-06-14 18:38:32 följande:
    HI hi, jag ska försöka knäppa bilder och lägga ut!  Kul!
    TS: Hur går det med planerna?
    Love my M-girls
  • Äldre 7 Jul 23:05
    #17

    Hej!

    Jo, vi har beställt allt nu och det ska komma nästa vecka. Vi ska börja gjuta två plintar imorgon (trallen är ju fördig för 3 år sen men då var det inte tänkt att det skulle bli tak så det måste tåla lite mer) sen ska vi börja bygga!! Längtar sååååå...Vi beställde allt från Willab garden. Hamnade på 28.000:- gulp, vi tog glasdörrar på alla väggar och jag är SÅÅÅÅÅÅ väldigt glad att du sa det där med mittspröjs för det är sån himla skillnad! Ah!

    Jag ska knäppa bilder när vi börjar

  • Äldre 8 Jul 09:54
    #18
    Glad och mor skrev 2010-07-07 23:05:24 följande:

    Hej!

    Jo, vi har beställt allt nu och det ska komma nästa vecka. Vi ska börja gjuta två plintar imorgon (trallen är ju fördig för 3 år sen men då var det inte tänkt att det skulle bli tak så det måste tåla lite mer) sen ska vi börja bygga!! Längtar sååååå...Vi beställde allt från Willab garden. Hamnade på 28.000:- gulp, vi tog glasdörrar på alla väggar och jag är SÅÅÅÅÅÅ väldigt glad att du sa det där med mittspröjs för det är sån himla skillnad! Ah!

    Jag ska knäppa bilder när vi börjar


    KUL!!!
    Ser fram emot bilderna snart då...
    Ja, vi är oxå otroligt glada att vi tog helglas, hade inte gillat mittspröjs och vi sitter därute och NJUTER varje ledig minut!! Vad tog ni för tak & glas, blev det sommarvarianten eller vår-höstvarianten (isolerat eller inte?)
    Love my M-girls
  • Äldre 23 Jul 23:39
    #19

    Nu är vi faktiskt nästan helt klara! Jag har varit dålig på att komma ihåg att knäppa kort men det ska komma ett kort på resultatet i alla fall!
    Det blev hur bra som helst, men jag tycker att det är svårt att hitta ett utebord (golvet är trall) som inte är för lågt eller för högt. Vill ju ha "myskänslan" och inte "sitta vid matbordkänslan". Alltså kombination av fika och mat möbel. Inte så lätt!
    Jag ser ju alla snygga rottingmöbler som finns att köpa men då är det ju bara ett litet soffbord till och ska man köpa ett vanligt matbord så är ju fåtöljerna för låga......hm....tips tack?

  • Äldre 24 Jul 13:01
    #20
    Glad och mor skrev 2010-07-23 23:39:08 följande:
    Nu är vi faktiskt nästan helt klara! Jag har varit dålig på att komma ihåg att knäppa kort men det ska komma ett kort på resultatet i alla fall!
    Det blev hur bra som helst, men jag tycker att det är svårt att hitta ett utebord (golvet är trall) som inte är för lågt eller för högt. Vill ju ha "myskänslan" och inte "sitta vid matbordkänslan". Alltså kombination av fika och mat möbel. Inte så lätt!
    Jag ser ju alla snygga rottingmöbler som finns att köpa men då är det ju bara ett litet soffbord till och ska man köpa ett vanligt matbord så är ju fåtöljerna för låga......hm....tips tack?
    Ha ha, vi har exakt samma dilemma - nu med facit i hand så önskar jag att uterummet var dubbelt så stort, så vi kunde ha både matplats och myshörna men det funkar inte tyvärr

    KUL att ni börjar bli klara - vill gärna se bilderna sen!!

    Efter mycket velande fram & tillbaka så lutar det nog ändå åt en matbordsmöbel, (eftersom vi äter alla mål därute) men med fällbara stolar och lite sköna dynor, så man kan halvligga där och avnjuta ett glas rött emellanåt. Väntar dock ett tag och har kvar den gamla men hoppas kunna fynda när säsongen lider mot sitt slut = utförsäljning av årets möbler
    Love my M-girls
  • Äldre 25 Jul 23:55
    #21

    Slarva, men du vilket snyggt golv det blev! Går det alltså att lägga klickgolv OVANPÅ konstgräsmattan??

  • Äldre 10 Aug 19:08
    #22

    *väntar på bilder*


    Love my M-girls
  • Äldre 20 Aug 11:31
    #23
    Majken skrev 2010-08-10 19:08:52 följande:
    *väntar på bilder*
    Still waiting...
    Love my M-girls
  • Äldre 22 Sep 12:10
    #24
    Majken skrev 2010-08-20 11:31:55 följande:
    Still waiting...
    Har inte gett upp hoppet ånnu...om att få se bilder alltså!
    Love my M-girls
  • Äldre 17 Nov 12:17
    #25

    Dog denna tråd helt eller.....


    Love my M-girls
  • Äldre 29 Nov 13:42
    #26

    Ja det verkar som den dödde =)


  • Äldre 18 Feb 21:04
    #27

    Nu håller jag på all lägga ín bilder! Bättre sent än aldrig

  • Äldre 18 Feb 21:22
    #28





  • Äldre 18 Feb 21:23
    #29

    Äntligen kom bilderna!

Svar på tråden Ska bygga uterum! Är ni nöjda med era uterum? Tips tack!