• Anonym (Ont)
    Äldre 14 Jun 13:23
    13241 visningar
    22 svar
    22
    13241

    Bli sjukskriven när man är arbetslös?

    Vet inte om jag lägger den här tråden rätt men gör ett försök.

    Jag är arbetslös och får ersättning av Alfa. Nu har jag fått svår foglossning i vecka 11 och har fått börja använda kryckor nu under helgen och ska försöka få en läkartid under veckan men kan man bli sjukskriven när man är arbetslös?

    Jag måste till arbetsförmedlingen en gång i månaden för att visa vad jag gjort för att hitta jobb men jag klarar inte av att arbeta om jag skulle få ett jobb och tanken på att åka hela vägen till en arbetsintervju när jag gråter av smärta av att resa mig upp från soffan för att sedan inte kunna ta jobbet känns värdelöst.

    Är det någon som vet något om hur man ska gå till väga med allt om man nu kan sjukskriva sig.

    Tacksam för alla svar och ideér.

  • Svar på tråden Bli sjukskriven när man är arbetslös?
  • Anonym
    Äldre 14 Jun 13:25
    #1

    Kan man få foglossning så tidigt???

    Hur som helst, visst kan man bli sjukskriven, men jag tror knappast försäkringskassan godkänner den när du är a-lös.....

  • Anonym (Ont) Trådstartaren
    Äldre 14 Jun 13:27
    #2

    Med förra barnet fick jag det i vecka 15 men då arbetade jag och hade inte lika ont som nu, sen gick det inte bort helt efter graviditeten det är väl därför som det är som det är nu.

  • Anonym
    Äldre 14 Jun 13:33
    #3
    Anonym (Ont) skrev 2010-06-14 13:27:44 följande:
    Med förra barnet fick jag det i vecka 15 men då arbetade jag och hade inte lika ont som nu, sen gick det inte bort helt efter graviditeten det är väl därför som det är som det är nu.
    Sök hjälp hos sjukgymnast omgående, jag tror du får supersvårt att bli sjukskriven om du är a-lös.... Vad ska du bli sjuksriven från? Söka jobb?
  • Småsta­dsböna­n
    Äldre 14 Jun 13:33
    #4

    Ja man kan få foglossning så tidigt jag fick redan i v 9. F-kassan kommer nog inte godkänna det men om du åker till arbetsförmedlingen 1 gång i månaden kan du ju klara av och skriv i ditt cv/personliga brev att du är gravid så behöver du nog knappast åka på någon intervju.

  • DuBBee­L
    Äldre 14 Jun 13:37
    #5

    En läkare kan säkert sjukskriva dig, men om försäkringskassan beviljar dig sjukpenning är en helt annan fråga tyvärr..

    Och ja, man kan bli sjukskriven (i vanliga fall) fast man är arbetslös.

  • Anonym (Ont) Trådstartaren
    Äldre 14 Jun 13:39
    #6

    Men det var det jag undrade om man kan bli sjukskriven när man är arbetslös med tanke på att jag knappt kan ta mig ner till centrum 500m bort så då vet jag inte hur jag ska kunna åka iväg till arbetsförmedlingen samt att gå på arbetsinterjuver för om jag inte gör det så får jag ingen ersättning från Alfa och då har jag inget att leva på.

  • Anonym
    Äldre 14 Jun 13:40
    #7
    Anonym (Ont) skrev 2010-06-14 13:39:23 följande:
    Men det var det jag undrade om man kan bli sjukskriven när man är arbetslös med tanke på att jag knappt kan ta mig ner till centrum 500m bort så då vet jag inte hur jag ska kunna åka iväg till arbetsförmedlingen samt att gå på arbetsinterjuver för om jag inte gör det så får jag ingen ersättning från Alfa och då har jag inget att leva på.
    Sök hjälp hos sjukgymnast!!!!!!!!!!!! Då kan du gå till AF!!!!!!
  • Anonym (Ont) Trådstartaren
    Äldre 14 Jun 13:44
    #8

    Jag har varit hos sjukgymnast, det enda jag fick var några övningar att göra som jag inte klarar av pga av smärtan, samt ett foglossningsbälte som inte gör någon skillnad och rådet att ta en alvedon om det gör ont. Inget av det hjälper så att gå till sjukgymnast löser inget.

  • Anonym
    Äldre 14 Jun 13:45
    #9
    Anonym (Ont) skrev 2010-06-14 13:44:17 följande:
    Jag har varit hos sjukgymnast, det enda jag fick var några övningar att göra som jag inte klarar av pga av smärtan, samt ett foglossningsbälte som inte gör någon skillnad och rådet att ta en alvedon om det gör ont. Inget av det hjälper så att gå till sjukgymnast löser inget.
    Nej, med din otroligt negativa attityd förstår jag att det inte går......
  • Äldre 14 Jun 14:52
    #10

    Jag är arbetslös men sjukskriven, har varit det sen v 11 är i v 22 nu. Så visst går det, men det är ju inte läkaren som bestämmer om du får vara sjukskriven, det gör  ju FK och med dom vet man aldrig.

Svar på tråden Bli sjukskriven när man är arbetslös?