• Anonym (Ont)
    Äldre 14 Jun 13:23
    13257 visningar
    22 svar
    22
    13257

    Bli sjukskriven när man är arbetslös?

    Vet inte om jag lägger den här tråden rätt men gör ett försök.

    Jag är arbetslös och får ersättning av Alfa. Nu har jag fått svår foglossning i vecka 11 och har fått börja använda kryckor nu under helgen och ska försöka få en läkartid under veckan men kan man bli sjukskriven när man är arbetslös?

    Jag måste till arbetsförmedlingen en gång i månaden för att visa vad jag gjort för att hitta jobb men jag klarar inte av att arbeta om jag skulle få ett jobb och tanken på att åka hela vägen till en arbetsintervju när jag gråter av smärta av att resa mig upp från soffan för att sedan inte kunna ta jobbet känns värdelöst.

    Är det någon som vet något om hur man ska gå till väga med allt om man nu kan sjukskriva sig.

    Tacksam för alla svar och ideér.

  • Svar på tråden Bli sjukskriven när man är arbetslös?
  • Anonym
    Äldre 14 Jun 14:57
    #11
    MeandHim skrev 2010-06-14 14:52:08 följande:
    Jag är arbetslös men sjukskriven, har varit det sen v 11 är i v 22 nu. Så visst går det, men det är ju inte läkaren som bestämmer om du får vara sjukskriven, det gör  ju FK och med dom vet man aldrig.
    pga foglossning eller annan åkomma?
  • Massii­Motoo
    Äldre 14 Jun 15:59
    #12

    Jo visst går det att få en sjukskrivning frågan är om FK godkänner den.

    När jag väntad emina två pojkar blev jag sjukskriven från ungefär 7:e månaden. Men läkren ville inte sjukskriva mig heltid med tanke på hur hårda dom är på FK  (konstig att hon tänkte så egentligen men men ) fick sjukskriva mig 50% och det blev tillslut godkännt av FK

    Och det var pga jobbig foglossning och att hag hade karpaltunnelsyndrom i händerna med.


     


  • Mummy
    Äldre 14 Jun 16:18
    #13

    Visst kan man bli sjukskriven. Men då ser de till alla jobb du kan tänkas söka.

  • Äldre 15 Jun 21:19
    #14
    Anonym skrev 2010-06-14 14:57:05 följande:
    pga foglossning eller annan åkomma?
    pga allt utom foglossning skulle jag vilja säga.
    Uttorkad, undernärd, underviktig (rasar i vikt) spyr dygnet runt och kan inte äta mat dom 3 första månaderna....så fortsätter det.
  • Anonym
    Äldre 16 Jun 11:27
    #15

    Jag fick foglossning redan i vecka 7.Det kom smygande och ökade rasande fort redan i vecka 10.Jag var arbetslös,men arbetade ibland på timmar inom vården och var skriven på arbetsförmedlingen och fick akassa.

    Jag berättade tidigt om min foglossning för barnmorskan,hon bokade in mig hos deras läkare som var "expert" på sånt.Jag gick dit och fick en sjukskrivning,fick även kryckor.
    Hon förklarade noga på sjukintyget varför jag inte kan arbeta eller söka arbete,och hon skrev allt utförligt vad som kunde hända om jag arbetade eller ansträngde mig mycket,det kunde i sin tur leda till fortsatt foglossning långt efter graviteten.
    Får man foglossning så onormalt tidigt bör man vara försiktig,och hon hade rätt.
    Det tog 5 månader EFTER graviteten att bli av med min foglossning.
    Men hade jag ansträngt mig mycket med att dammsuga,städa,arbeta,hade jag behövt sjukskriva mig mycket längre.

    Först ansökte jag om sjukskriven på 1 månad,och efter det var det ända fram till förlossningen.Och fk godkände allt.
    De gav mig råd redan från början,att gå till läkare ofta,gärna läkare som arbetar med foglossning,be dem skriva allt utförligt.
    Be om journaler om du varit på vårdcentralen,och skicka dem till fk.

    Du kan bli sjukskriven om du kämpar på,det är inte omöjligt.

  • Äldre 16 Jun 11:39
    #16

    tror inte fk godkänner det. det är bara att kämpa på som alla andra gör

  • Anonym
    Äldre 16 Jun 11:44
    #17

    jag blev sjukskriven när jag va arbetslös pga psykiska besvär,, det va i aug förra året,, jag är fortfarande sjukskriven,,

  • Anonym (My)
    Äldre 16 Jun 15:12
    #18

    Hej!
    Jodå, visst kan du bli sjukskriven när du är arbetslös.
    Det bedömmer ju som någon skrev ovan din läkare om du
    behöver vara!

    Sen ska försäkringskassan bevilja eller avslå din ansökan
    om sjukskrivning/sjukpenning också.
    Har ju på senare år varit svårt för gravida att få sina sjukskrivningar
    beviljade av Försäkringskassan....

    Men har du tur träffar du en förstående handläggare som beviljar den.
    Du får då 80% av din ursprungliga lön i sjukpenning,
    (dvs antagligen samma belopp som du får i alfakassa nu)?

    Lycka till - hoppas det löser sig & lycka till med nya bebben också!

  • Anonym (Eva)
    Äldre 16 Jun 15:35
    #19
    Anonym (My) skrev 2010-06-16 15:12:31 följande:

    Men har du tur träffar du en förstående handläggare som beviljar den.
    Det är ju knappast så att man får en bedömning efter hur blödig handläggaren är. De har regler rättade efter sig. Ditt uttalande är ju samma sak som att de som avslår sjukskrivningar är oempatiska när de följer sina regler
  • Anonym (My)
    Äldre 16 Jun 16:05
    #20
    Anonym (Eva) skrev 2010-06-16 15:35:06 följande:
    Det är ju knappast så att man får en bedömning efter hur blödig handläggaren är. De har regler rättade efter sig. Ditt uttalande är ju samma sak som att de som avslår sjukskrivningar är oempatiska när de följer sina regler
    Nej, men det ÄR ju så!
    Handläggaren gör en bedömning och tar ett beslut. Olika handläggare kan således ta olika beslut, även om det inte borde vara så. Men det händer.

    Det finns även läkare (bedömningsläkare), som tittar på fallen.

    En kollega fick avslag ang sjukpenning, men överklagade och fick då en ny handläggare
    som tittade på fallet och gjorde SIN bedömning, och utfallet blev ett annat = sjukpenning medgavs.  

    Överallt i samhället finns idag (tyvärr) människor som inte kan sätta sig in
    i andra människors situation. Så även på Försäkringskassan.
    (Sen att dom fått ta onödigt mycket skit i media är en annan sak, personligen har jag fått fantastiskt bemötande från dom i de fall jag behövt).

    Jag gav bara info om vad som gäller och hoppades ts skulle få en trevlig handläggare.
    Du är uppenbarligen en sån person som vill starta diskussioner och bråk.
    Jag är inte intresserad av det.
    Jag vet vad jag menade och det förstår nog ts + övriga också.
  • Anonym (pelle­)
    Äldre 16 Jun 22:07
    #21

    My:

    Jag måste erkänna att jag blir lite provocerad av dina inlägg. Om jag tolkar dina inlägg rätt så är en trevlig och förstående handläggare en som beviljar sjukpenning.

    Handläggarnas arbete är inte att "sätta sig in i andra människors situation" utan att göra en saklig prövning av ärendet. Tråkigt att du har fått fel uppfattning om hur vi arbetar på Försäkringskassan och tror att rätten till sjukpenning avgörs baserat på hur mycket empati din handläggare har.

  • Anonym (My)
    Äldre 17 Jun 20:30
    #22
    För att klargöra:

    Jag tror självklart inte att rätten till sjukpenning beror på hur mycket empati handläggaren har. I så fall vore ju systemet helt galet!

    Däremot tror jag nog att det BEMÖTANDE men får varierar från handläggare till handläggare. (Det vet jag tyvärr att det gör).
    Att ha turen att träffa en förstående, trevlig handläggare behöver således inte betyda att man får eller inte får sjukpenning.

    Men jag hoppas ändå ts får träffa en förstående handläggare. För oavsett avslag eller ej, så känns det bra att bemötas med respekt. Att bli trodd och behandlad vänligt.

    Så dela upp det i två meningar istället då:

    1. Jag hoppas ts får sjukpenning beviljat då hon uppenbarligen har ont.

    2. Jag hoppas att ts får en trevlig handläggare som bemöter henne väl.
        Sen om denne kan bevilja sjukpenning eller ej pga regler är en annan sak.
Svar på tråden Bli sjukskriven när man är arbetslös?