• Anonym (Undra­r)
    Äldre 16 Jun 21:39
    16008 visningar
    13 svar
    13
    16008

    Narkotiklassad medicin med på Utlandsresa?!?!?!

    Jag undrar om det är någon som har haft med sig medicin utomlands, som är klassad som narkotika. Jag tar nämligen några olika tabletter, varav en är narkotikaklassad vet jag... Har förstått att man behöver ett intyg från Apoteket för att visa för tullen m.m. i Schengenländerna, men vi ska även till länder utanför Schengenområdet... vad gäller där??

    Har någon varit med om att behöva visa upp tabletterna och hur gick det till isåfall?

    Jag tar Stesolid 5 mg, de kan tas för ångest, epilepsi (muskelspasmer och epileptiska kramper) och alkoholavgiftning m.m.

  • Svar på tråden Narkotiklassad medicin med på Utlandsresa?!?!?!
  • Anonym (sobri­l)
    Äldre 16 Jun 21:43
    #1

    Jag fick utskrivet Sobril för min flygresa, vilket jag sa till läkaren. Men hon sa inget om att det kunde bli problem i tullen. Märkligt. Jag har aldig hört att det ska vara ett problem. De får väl ta mig då känner jag... Jag ska till London.

  • Lilly mama
    Äldre 16 Jun 21:44
    #2

    Jag tror att du måste göra en grundlig utredning rörande varje land ni ska till och se till att du har korrekta intyg från din läkare och kanske även någon annan instans på ett språk som de begriper dit du ska. Jag kan tänka mig att risken är rätt stor att du blir av med tabletterna annars och i ditt fall låter det som rätt allvarligt...

    Jag skulle i alla fall inte förlita mig på vad någon skriver här. Olika tullare gör säkert olika bedömningar, så bara för att det funkat i ett fall så kan du hamna i en helt annan sits.

  • As mamma
    Äldre 16 Jun 21:46
    #3

    Jag fick ett intyg från min läkare och hade i originalkartongerna, men behövde inte ens visa det trots att jag hade sjukt mycket medicin med mig.

  • Jezami­ne
    Äldre 16 Jun 21:48
    #4
    Du får höra med det landets ambassad i sverige.Landet dit du skall resa.Så gjorde jag.
    Du kanske inte alls får ta in tabletterna i landet utan intyg.
    Avstängd tills vidare
  • Anonym
    Äldre 16 Jun 21:48
    #5

    Du behöver inte visa upp pappret. Du visar det bara ifall du blir stoppad.

    Angående länder utanför schengen så fick jag väldigt "luddiga" svar från Apoteket.
    Jag tog med Xanor och det gick bra, blev inte kollad så jag behövde aldrig visa mitt papper.

    Men när jag skulle resa utanför schengen så sa tanten på Apoteket att det inte fanns nått papper för att ta med narkotika klassade tabletter så jag vågade inte ta med dom.
    Mådde fruktansvärt dåligt eftersom jag behövde tabletterna, men jag ville ju inte bli tagen i tullen.

    Se till och va ute i god tid och kolla upp detta. Prata med dom på Apoteket.
    Jag kanske kom till fel kärring.? 

  • Jezami­ne
    Äldre 16 Jun 22:15
    #6
    Anonym skrev 2010-06-16 21:48:33 följande:
    Du behöver inte visa upp pappret. Du visar det bara ifall du blir stoppad.

    Angående länder utanför schengen så fick jag väldigt "luddiga" svar från Apoteket.
    Jag tog med Xanor och det gick bra, blev inte kollad så jag behövde aldrig visa mitt papper.

    Men när jag skulle resa utanför schengen så sa tanten på Apoteket att det inte fanns nått papper för att ta med narkotika klassade tabletter så jag vågade inte ta med dom.
    Mådde fruktansvärt dåligt eftersom jag behövde tabletterna, men jag ville ju inte bli tagen i tullen.

    Se till och va ute i god tid och kolla upp detta. Prata med dom på Apoteket.
    Jag kanske kom till fel kärring.? 
    Apoteket ger luddiga svar överlag.De visste inte heller ang min medicin.
    Avstängd tills vidare
  • gummal­ottan
    Äldre 16 Jun 22:23
    #7
  • Äldre 17 Jun 08:56
    #8

    Hör dig noga för så det blir rätt. för 3 år sedan skulle vi till thailand med mellanlandning i abu dhabi, min läkare sa att thailand inte vara några problem och inget intyg behövdes. Jag frågade dock ambassaden och där sa det att i abu dhabi kan kontroll genomföras och jag fikc ett intyg därmed och tur var väl det för jag bklev stoppad i abu dhabi och mina sobril kollades noggrant upp! Fick vänta i fördraget rum med 4 personer med laddade AK4:or runt mig.. jag hade skitit ner mig i den situationen om jag inte varit påverkad av min sobril... så fråga ambassaden för säkerhets skull

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 13:48
    #9
    Sippan 81 skrev 2010-06-17 08:56:56 följande:
    Hör dig noga för så det blir rätt. för 3 år sedan skulle vi till thailand med mellanlandning i abu dhabi, min läkare sa att thailand inte vara några problem och inget intyg behövdes. Jag frågade dock ambassaden och där sa det att i abu dhabi kan kontroll genomföras och jag fikc ett intyg därmed och tur var väl det för jag bklev stoppad i abu dhabi och mina sobril kollades noggrant upp! Fick vänta i fördraget rum med 4 personer med laddade AK4:or runt mig.. jag hade skitit ner mig i den situationen om jag inte varit påverkad av min sobril... så fråga ambassaden för säkerhets skull
    Oj, oj oj. Vad bra att du hade ett intyg. Vet du ungefär vad det stod i intyget?
  • Äldre 18 Jun 10:27
    #10

    Nja kommer inte riktigt ihåg men det ska synas att det är utskrivet av leg. läkare till just DIG, antal tabletter och i orginalkartong med dina "uppgifter" på. dvs ettiketten som klistras på av apotekspersonalen. Kanske även lite "lätta" kontaktuppgifter till läkaren (tror inte att dom ringer men just to be safe) Trevlig resa!...

  • Anonym
    Äldre 18 Jun 10:31
    #11

    jag reste till USA för ett par månader sedan och hade med mig tabletter som är narkotikaklassade där. Jag rådfrågade min läkare och han skrev ut ett intyg på engelska och sa åt mig att ha medicinerna i originalförpackningarna.

  • Anonym (läk.s­ekr)
    Äldre 18 Jun 13:31
    #12

    Vänd dig till läkaren som skrivit ut medicinen, så ordnar denne ett intyg.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 22 Jun 10:28
    #13

    Tack för alla svar.

    Jag har fått ett intyg på engelska från min läkare, om att det är min medicin, att jag behöver den...

    Jag var även och hämtade ett Schengenintyg på apoteket som jag ska fylla i. Men apoteket ska ju sedan fylla i dos, styrka m.m.? Och på mitt recept står det ju ½-1 tablett vid svår ångest eller liknande... Hur gör man då??

Svar på tråden Narkotiklassad medicin med på Utlandsresa?!?!?!