• Downpo­ur
    Äldre 26 Jun 08:01
    30624 visningar
    15 svar
    15
    30624

    Liten katt som inte fäller hår?

    Vi funderar på att skaffa katt. Vi har en son på 1.5 år och bor i en stor lägenhet. Jag vill ha en så liten katt som möjligt och gärna att den inte fäller märkvärt med hår. Finns det?

    Tips på olika raser önskas! För o nackdelar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 08:16
    Varför en liten katt? Jo, för jag såg för ett par år sen en urgullig katt som var fullvuxen men tydligen en av dom minsta raserna som finns. Nu eftersöker jag denna ras!

  • Svar på tråden Liten katt som inte fäller hår?
  • Äldre 26 Jun 08:03
    #1

    nakenkatt?

  • Downpo­ur
    Äldre 26 Jun 08:07
    #2
    Modgun skrev 2010-06-26 08:03:40 följande:
    nakenkatt?
    Nej kanske inte å pass hårlös..
  • Äldre 26 Jun 08:08
    #3
    Downpour skrev 2010-06-26 08:07:51 följande:
    Nej kanske inte å pass hårlös..
    då finns det nog ingen annan ras att rek. Katter fäller i stort sett hela tiden. Kankse ska skaffa ett djur utan päls eller skaffa en pudel, dem fäller ju inte.
  • alvaer­eva
    Äldre 26 Jun 08:12
    #4

    En liten katt som inte fäller hår.. Hmm. Kanske en porslinskatt?
    Nä skämt åsido.
    Katter är ju inte enorma från början så jag förstår inte varför det är så viktigt att den ska vara liten? En katt som inte fäller hår skulle kunna vara en Cornish Rex eller Devon Rex eller vad dom heter..

  • Downpo­ur
    Äldre 26 Jun 08:14
    #5
    alvaereva skrev 2010-06-26 08:12:26 följande:
    En liten katt som inte fäller hår.. Hmm. Kanske en porslinskatt?
    Nä skämt åsido.
    Katter är ju inte enorma från början så jag förstår inte varför det är så viktigt att den ska vara liten? En katt som inte fäller hår skulle kunna vara en Cornish Rex eller Devon Rex eller vad dom heter..
    Jag menar ju givetvis en katt som inte är superlång hårig och fäller päls hela tiden...
  • Äldre 26 Jun 08:16
    #6
    Downpour skrev 2010-06-26 08:14:55 följande:
    Jag menar ju givetvis en katt som inte är superlång hårig och fäller päls hela tiden...
    katter fäller i stort sett hela tiden.
  • Äldre 26 Jun 08:17
    #7
    Downpour skrev 2010-06-26 08:14:55 följande:
    Jag menar ju givetvis en katt som inte är superlång hårig och fäller päls hela tiden...
    Vi hade en katt som hade kort päls med fällde MASSOR ändå.
  • Äldre 26 Jun 08:43
    #8

    Jag har en balines. De är silkesmjuka och "fluffiga", men eftersom de saknar underull fäller de inte särskilt mycket hår och behöver knappt någon pälsvård. De är kanske inte jättesmå, men har en slank kroppsbyggnad som får dem att verka nätta.

    De är lekfulla, pratiga, kramiga och fantastiska med barn. Men de vill ha mycket sällskap, så lämna den inte ensam hemma hela dagarna.


    So say we all
  • Äldre 26 Jun 16:46
    #9

    Devon rex är små och fäller obetydligt. De är däremot väldigt aktiva. Cornish rex är lite större än Devons och är även de aktiva.

  • Mynta
    Äldre 27 Jun 11:20
    #10

    Cornish- och Devon Rex fäller minimalt. Åtminstone honkatterna är hyfsat små (även om de räknas som en medelstor katt i rasstandarden). Min CRX-hona väger cirka 2,5 kilo, hon är tre år gammal men många (som inte är vana vid raskatter) tror att hon är en kattunge fortfarande.

    Dock så är rexarna hyfsat krävande katter. Jag skulle inte ha en CRX som ensamkatt, jag har två och de har enormt mycket glädje av varandra. De är väldigt sociala, på gränsen till klängiga, och vill vara med överallt hela tiden. De har dessutom mycket energi, mina katter (som är kastrerade, tre resp. fyra år) kör tokrace genom hela lägenheten ett antal gånger per dag.

    Vill man ha en katt som ligger i soffan och är söt, inte hoppar upp på bord, bänkar och gardinstänger eller inte vill sova på huvudkudden brevid ditt ansikte då ska du inte skaffa en rex.


  • Äldre 28 Jun 16:29
    #11

    Köp den katten du vill ha, oberoende av pälls, sen köper du dig en furminator och kammar igenom katten 1-2 gånger i manaden så kommer det inte bli så mycket pälls att prata om.

  • Äldre 29 Jun 00:47
    #12

    Åh, jag hade köpt en DevonRex i såna fall ! :)... Verkar urmysiga !


    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • LunaLu­natic
    Äldre 29 Jun 12:23
    #13

    Minsta rasen är ju singapura
    Mindre fällande är nakenkatter, cornish rex, devon rex och la perm. Rexarna och nakenfisarna är ju dock väldigt vilda av sig, la permen vet jag inte. Dessutom är det även individuellt på rexarna hur mycket de fäller; har en devon som i princip inte fäller alls, en som fäller på våren och en som luddar av sig året om :p

  • Äldre 29 Jun 12:24
    #14
    Downpour skrev 2010-06-26 08:01:06 följande:
    Varför en liten katt? Jo, för jag såg för ett par år sen en urgullig katt som var fullvuxen men tydligen en av dom minsta raserna som finns. Nu eftersöker jag denna ras!
    Singapuran är minst men jag vet inte om den finns i Sverige. 
  • Shira
    Äldre 29 Jun 12:25
    #15

    Våran Cornish fällde jättemycket! Han hade ganska tjock päls, det kan ju vara lite olika. Nu har vi en somali och han fäller inte alls mycket även om han är ganska långhårig. Han är liten och söt och kräver knappt nån pälsvård!

Svar på tråden Liten katt som inte fäller hår?