• Nallep­uhmamm­a
    Äldre 27 Jun 10:35
    41216 visningar
    40 svar
    40
    41216

    När ska man som omföderska åka in till förlossningen?

    Den dagen det är dags att föda när ska man då om man är omföderska åka in?
    Vet inget ting omd et eller har fått info om det tyvärr.

  • Svar på tråden När ska man som omföderska åka in till förlossningen?
  • Bubbis­10
    Äldre 27 Jun 12:28
    #21
    MammaHela skrev 2010-06-27 12:26:45 följande:
    Jag fick höra att barn nummer 2 oftast kommer på halva tiden mot vad första barnet kom på. Det har stämt på mig och på de flesta andra jag har pratat med.
    Du milde...tack, nu vet jag vad som ska göras när det e dags. tänker inte vänta en sek med att åka in :)
  • Stiiii­ina
    Äldre 27 Jun 18:51
    #22

    Och jag som kanske måste åka 10mil... Funderar nästan på att hyra en stuga där så jag slipper åka massa mil :)

  • 3 barns mamma8­4
    Äldre 27 Jun 19:07
    #23
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-27 10:35:36 följande:
    Den dagen det är dags att föda när ska man då om man är omföderska åka in?
    Vet inget ting omd et eller har fått info om det tyvärr.
    Om omföderska ska man åka in när du har ca 5-6 min mellan värkarna.. som förstföderska när du har mellan 3-4 min mellan värkarna
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) ebba 2005 didos 2008 bebis 2010 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • saltab­andite­n
    Äldre 27 Jun 19:14
    #24

    Min åsikt är att man ska lyssna på sig själv och sin egen kropp, Inte ens telefonrådgivning om de ber er stanna hemma och du bara vill in.

    Efter första värken ringde jag och sa att nu kommer jag och de försökte förtvivlat övertala mig att stanna hemma när det var si och så många minutrar.

    Hade jag gjort som de rådde oss till hade barnet fötts i hallen. Vi var på förlossningen i högst 30 minuter.

    Tror att man många gånger känner på sig vad man behöver.


    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Fröken solstr­åle
    Äldre 27 Jun 19:25
    #25

    MIn väninna hann inte åka in till förlossningen med sin nr 2! Hon ringde och sa att hon ville in men dom rekomenderade henne att vänta lite litee, fastän hon hande ont. Osäker som hon va (viket hon själv säger att hon va) stannade hon kvar hemma, detta trots att hon kände på sig att hon skulle in. Lite mindre än en timme senare födde hon sin flicka i sovrummet. Så ja, jag tänker åka in när sjutton jag känner att jag vill och det tycker jag även att du ska göra:) Sen så är det så att forlossningen inte kan neka dig vård, kom ihåg det:) Lycka till!

  • Äldre 27 Jun 20:39
    #26

    Jag åkte in när jag hade 10-15 minuter mellan värkarna för att jag hade så ont. och tur var väl det för jag var öppen 7 cm och fick nästan börja krysta på en gång så det där är ju olika. Hade inte så täta värkar och fick värkstimulerande dropp.

  • Äldre 27 Jun 20:41
    #27

    När jag väntade andra barnet (väntar nu tredje) fick jag rådet av en barnmorska på förlossningen att åka in när jag kände att det var jobbigt. Det behövde inte vara ett visst antal minuter emellan vilket man oftast tror.


    ° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Grynet 100823 ° ★
  • Äldre 27 Jun 21:07
    #28

    Det kan gå ordentligt fort. Min första förlossning tog ca 12 timmar. den andra tog 1 timme o en kvart varav 6 minuter på förlossningen. hade inte fått av mig kläderna ens utan kände hur huvudet kom  i trosorna när jag skulle klä av mig. så mitt råd är att åka in fort. när jag ringde in verkade det inte som dom tyckte det var så bråttom så jag är glad att jag inte lyssnade.

    LYCKA TILL

  • Ogi
    Äldre 27 Jun 23:28
    #29
    Lilla JJ skrev 2010-06-27 10:49:55 följande:
    Nej tiden mellan värkarna har egentligen ingen betydelse utan det är när du känner att nu är värkarna så pass jobbiga att nu behöver jag hjälp. Eller att du på annat sätt känner att nu är det dags att åka. Det finns dom som föder barn med 15 minuter mellan värkarna och de som går i två dygn med regelbundna värkar 3 min mellan. Så ta det du som du själv känner.

    En del föder barn på 30 min och en del tar det timtals för även med andra barnet. Skulle det gå fort och man inte hinner in så ok då barnet kommer ut ändå. Sen beror det ju lite på hur långt man har att åka också. Skulle jag haft 1-2 timmar in skulle jag nog åkt tidigare än om jag som nu har 10 minuter in.
    Det där hade jag haft nytta av att veta innan min förlossning!! Jag hade regelbundna, täta värkar från start men det tog över ett dygn innan jag fick komma in. Varje gång vi ringde tyckte de att jag inte lät som om jag hade ont och det enda de sa var "återkom när värkarna blir regelbundna och täta" - vilket de redan var. Gud var stressad jag var av det! Sorry för lite off topic :)
  • Paff
    Äldre 27 Jun 23:34
    #30

    Om det gått fort med första barnet, så vänta inte för länge innan ni åker! Och att åka in när det börjar bli jobbigt kan också vara knepigt... för mig gick det väldigt fort och hann inte bli jobbigt innan jag plötsligt fick krystvärkar hemma... ringde 112 och fick väldigt bra hjälp av ambulanspersonalen och vi hann faktiskt in till förlossningen... tror vi spenderade 10 minuter där innan barnet var ute.

  • Nallep­uhmamm­a
    Äldre 28 Jun 08:25
    #31

    Detta är mitt tredje barn så det går fortare då med?

    Med min son (Andra graviditeten) öppnade jag mig väldigt fort iaf.

  • Nallep­uhmamm­a
    Äldre 28 Jun 08:26
    #32
    Fröken solstråle skrev 2010-06-27 19:25:37 följande:
    MIn väninna hann inte åka in till förlossningen med sin nr 2! Hon ringde och sa att hon ville in men dom rekomenderade henne att vänta lite litee, fastän hon hande ont. Osäker som hon va (viket hon själv säger att hon va) stannade hon kvar hemma, detta trots att hon kände på sig att hon skulle in. Lite mindre än en timme senare födde hon sin flicka i sovrummet. Så ja, jag tänker åka in när sjutton jag känner att jag vill och det tycker jag även att du ska göra:) Sen så är det så att forlossningen inte kan neka dig vård, kom ihåg det:) Lycka till!
    Hur gick det med henne och barnet?
  • Fröken solstr­åle
    Äldre 28 Jun 10:19
    #33

    Det gick bra med båda. Tur va det bara att sambon precis haade hunnit komma innanför dörren när barnet va på väg ut, för vavelsträngen satt lindad rejält runt halsen. Men även om det gick bra så vill man inte försätta sig i den situationen precisFlört

  • Äldre 28 Jun 10:34
    #34

    Åk in när du inte klarar dig hemma längre. Jag åkte in när jag hade värkar varannan minut ungefär. 2 h på förlossningen, sen var dottern ute. Men jag tyckte om att vara hemma och få sköta värkarbetet helt ensam utan någon närvarande. Andra vill ha smärtlindring eller sjukhuspersonal och då ska man kräva det.

    Har man fött barn en gång så vet man var ens smärtgräns är, och om man börjar närma sig den - åk!


  • Nallep­uhmamm­a
    Äldre 28 Jun 10:44
    #35
    Fröken solstråle skrev 2010-06-28 10:19:39 följande:
    Det gick bra med båda. Tur va det bara att sambon precis haade hunnit komma innanför dörren när barnet va på väg ut, för vavelsträngen satt lindad rejält runt halsen. Men även om det gick bra så vill man inte försätta sig i den situationen precisFlört
    Skönt det gick bra. nej gud nej det är inget man vill iaf.
    Bonanza skrev 2010-06-28 10:34:29 följande:
    Åk in när du inte klarar dig hemma längre. Jag åkte in när jag hade värkar varannan minut ungefär. 2 h på förlossningen, sen var dottern ute. Men jag tyckte om att vara hemma och få sköta värkarbetet helt ensam utan någon närvarande. Andra vill ha smärtlindring eller sjukhuspersonal och då ska man kräva det.

    Har man fött barn en gång så vet man var ens smärtgräns är, och om man börjar närma sig den - åk!
    Ja asså det där är ju svårt att veta för vist det kändes ju att föda barn men så ont gjorde et ändå inte tyckte jag utan jag klarade värkarna samt föda utan smärtlindring så hmm jag vet inte vad man ska gå efter...Får gå efter värkarna då hur tätt dom kommer.
  • Ninawi­kizz
    Äldre 28 Jun 11:04
    #36

    Jag tycker också det är skitsvårt att veta när man ska ta all smärta på allvar..
    väntar tvillingar i v.36 och har haft ont, men jag har ingen aning om när jag ska åka. Nu har vi också tio mil till falun, suck. med första sonen hade jag typ inte ont alls men kände på mig att nu borde vi åka och kolla, och då var jag öppen 6 cm redan.
    Det känns som om det kommer bli kaos denna gång :S


    mamma till Hugo & väntar tvillingar i v.36
  • Stiiii­ina
    Äldre 28 Jun 12:31
    #37

    Det är ju lite skilnad på att det tar 5min till förlossningen och timme...
    Med första barnet födde jag här i ö-vik 5min..
    Med med andra måste jag ev åka till annan ort då förslossningen stänger en månad här..
    Då tar det ca 1timme..

    Svårt att veta när man ska åka.. Alla förlossningar är ju olika.. kanske inte känns som förra gången..

  • Äldre 28 Jun 22:00
    #38

    Jag hade hört att det skulle gå fortare med 2 an men det stämde inte för mig, i v 43 blev jag igångsatt med nr 2 ettan kom vanligt i v 40 plus 0


    Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22
  • Äldre 29 Jun 23:44
    #39
    Bonanza skrev 2010-06-28 10:34:29 följande:
    Åk in när du inte klarar dig hemma längre. Jag åkte in när jag hade värkar varannan minut ungefär. 2 h på förlossningen, sen var dottern ute. Men jag tyckte om att vara hemma och få sköta värkarbetet helt ensam utan någon närvarande. Andra vill ha smärtlindring eller sjukhuspersonal och då ska man kräva det.

    Har man fött barn en gång så vet man var ens smärtgräns är, och om man börjar närma sig den - åk!
    då är det lite jobbigt att vara mig, för jag tycker inte värkarna gör ont, det enda som jag tycker gör ont är när huvudet trycker på.. då är det lite sent

    Som tur var så blev jag igångsatt med 3 barnet eftersom de andra två har kommit så fort.Den förlossningen tog 20 min från första värken.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Äldre 29 Jun 23:44
    #40
    MammaHela skrev 2010-06-29 23:44:14 följande:
    då är det lite jobbigt att vara mig, för jag tycker inte värkarna gör ont, det enda som jag tycker gör ont är när huvudet trycker på.. då är det lite sent

    Som tur var så blev jag igångsatt med 3 barnet eftersom de andra två har kommit så fort.Den förlossningen tog 20 min från första värken.
    som jag kände, innan hade jag värkar i 40 min som jag inte kände av alls, hade inte vetat att jag hade värkar om jag inte hade varit uppkopplad mot ctg
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
Svar på tråden När ska man som omföderska åka in till förlossningen?