• Nallep­uhmamm­a
    Äldre 27 Jun 10:35
    41222 visningar
    40 svar
    40
    41222

    När ska man som omföderska åka in till förlossningen?

    Den dagen det är dags att föda när ska man då om man är omföderska åka in?
    Vet inget ting omd et eller har fått info om det tyvärr.

  • Svar på tråden När ska man som omföderska åka in till förlossningen?
  • Bubbis­10
    Äldre 27 Jun 10:38
    #1

    Hihi gumman då, e du orolig?
    Jag tycker du ska åka in direkt du känner att det är på g, kan ju gå fortare andra gng har jag hört....när vattnet gick med lillan så väntade jag i 2 timmar hemme, det kommer jag INTE göra nu, men jag ska ju ha antibiotika med så...
    Man brukar ju ringa in å förbereda dom om man hinner vill säja å då brukar dom säja att man ska komma in för bedömning, men sätter det igång så åk in direkt...

  • Äldre 27 Jun 10:41
    #2

    Varför denna hysteri med att åka in direkt. Ring in och rådgör med dem på förlossningen när du känner att du behöver rådgöra med någon. Folk här på Fl tycker tyvärr alltid att man ska åka in så fort det händer något.


    Lill*n beräknas komma 2/8
  • Bubbis­10
    Äldre 27 Jun 10:44
    #3
    Lilla JJ skrev 2010-06-27 10:41:34 följande:
    Varför denna hysteri med att åka in direkt. Ring in och rådgör med dem på förlossningen när du känner att du behöver rådgöra med någon. Folk här på Fl tycker tyvärr alltid att man ska åka in så fort det händer något.
    Mja jag känner ju nallepuh mamma å e man orolig så varför avvakta? bättre att man känner sig trygg eller? å känner att man e i rätta händer?!
  • Äldre 27 Jun 10:44
    #4
    Lilla JJ skrev 2010-06-27 10:41:34 följande:
    Varför denna hysteri med att åka in direkt. Ring in och rådgör med dem på förlossningen när du känner att du behöver rådgöra med någon. Folk här på Fl tycker tyvärr alltid att man ska åka in så fort det händer något.
    Hysteri???? Som omföderska KAN det gå väldigt  fort vet du!! Med andra dottern kom värkarna regelbundet direkt och ganska starka från början. PANG BOOM kom de med 2 min mellanrum och jag kune inte gå o röra mig pga ett enormt värkarbete. Efter mycket om o men lyckades jag ta mig till bilen, 180 km/h och 25 min till BB var det bara att hoppa upp i sängen på förlossningen och börja krysta. Det gick ju bra förståss men oooo ja vad jag ångrar att vi inte åkte in i princip direkt.
    Längtar redan efter Dig!
  • Nallep­uhmamm­a
    Äldre 27 Jun 10:44
    #5
    Pregga skrev 2010-06-27 10:38:06 följande:
    Hihi gumman då, e du orolig?
    Jag tycker du ska åka in direkt du känner att det är på g, kan ju gå fortare andra gng har jag hört....när vattnet gick med lillan så väntade jag i 2 timmar hemme, det kommer jag INTE göra nu, men jag ska ju ha antibiotika med så...
    Man brukar ju ringa in å förbereda dom om man hinner vill säja å då brukar dom säja att man ska komma in för bedömning, men sätter det igång så åk in direkt...
    Hej gumman. Nej inte orolig alls Men har aldrig blivit informerad om när man ska in vilket kan ju vara bra att veta ca. Ja jag vet ju man ska in på koll om tex vattnet gått och är missfärgat eller man får en stor blödning.
    Lilla JJ skrev 2010-06-27 10:41:34 följande:
    Varför denna hysteri med att åka in direkt. Ring in och rådgör med dem på förlossningen när du känner att du behöver rådgöra med någon. Folk här på Fl tycker tyvärr alltid att man ska åka in så fort det händer något.
    Njae jag vill nog vara hemma sålänge det går och jag känner att jag klarar av sen då det är dags.
    Men man brukar kanske räkna hur långt mellan det ska vara mellan värkarna då?
  • Nallep­uhmamm­a
    Äldre 27 Jun 10:46
    #6

    Jag öppnade mig sakta med dottern (Hon ville ut fortare än min kropp kunde och öpnnade sig inte) Men med sonen öpnnade jag mig fort som tusan.

  • Nallep­uhmamm­a
    Äldre 27 Jun 10:47
    #7
    Pillan2012 skrev 2010-06-27 10:44:44 följande:
    Hysteri???? Som omföderska KAN det gå väldigt  fort vet du!! Med andra dottern kom värkarna regelbundet direkt och ganska starka från början. PANG BOOM kom de med 2 min mellanrum och jag kune inte gå o röra mig pga ett enormt värkarbete. Efter mycket om o men lyckades jag ta mig till bilen, 180 km/h och 25 min till BB var det bara att hoppa upp i sängen på förlossningen och börja krysta. Det gick ju bra förståss men oooo ja vad jag ångrar att vi inte åkte in i princip direkt.
    Det gick undan, tur du hann komma in.
  • Äldre 27 Jun 10:49
    #8

    Nej tiden mellan värkarna har egentligen ingen betydelse utan det är när du känner att nu är värkarna så pass jobbiga att nu behöver jag hjälp. Eller att du på annat sätt känner att nu är det dags att åka. Det finns dom som föder barn med 15 minuter mellan värkarna och de som går i två dygn med regelbundna värkar 3 min mellan. Så ta det du som du själv känner.

    En del föder barn på 30 min och en del tar det timtals för även med andra barnet. Skulle det gå fort och man inte hinner in så ok då barnet kommer ut ändå. Sen beror det ju lite på hur långt man har att åka också. Skulle jag haft 1-2 timmar in skulle jag nog åkt tidigare än om jag som nu har 10 minuter in.


    Lill*n beräknas komma 2/8
  • Bubbis­10
    Äldre 27 Jun 10:55
    #9
    Nallepuhmamma skrev 2010-06-27 10:44:47 följande:
    Hej gumman. Nej inte orolig alls Men har aldrig blivit informerad om när man ska in vilket kan ju vara bra att veta ca. Ja jag vet ju man ska in på koll om tex vattnet gått och är missfärgat eller man får en stor blödning.
    Lilla JJ skrev 2010-06-27 10:41:34 följande:
    Varför denna hysteri med att åka in direkt. Ring in och rådgör med dem på förlossningen när du känner att du behöver rådgöra med någon. Folk här på Fl tycker tyvärr alltid att man ska åka in så fort det händer något.
    Njae jag vill nog vara hemma sålänge det går och jag känner att jag klarar av sen då det är dags.
    Men man brukar kanske räkna hur långt mellan det ska vara mellan värkarna då?
    Ok, jag har uppfattat dig på vår tråd som lite orolig, hehe men då hade jag fel..jag hade iallafall åkt in, just pga det ovanstående sa-det kan gå så sjukt fort. å det handlar verkeligen inte om hysteri. Min dotters klasskompis, hennes lillasyster föddes på deras toalett golv hemma. så jag hade inte väntat, men jag e väl hysterisk ;)
  • Äldre 27 Jun 11:02
    #10

    Gud vad härlig för henne att det gick så fort. Och i såna lägen finns det inget en bm egentligen kan hjälpa till med förlossningen sköter sig självt.


    Lill*n beräknas komma 2/8
Svar på tråden När ska man som omföderska åka in till förlossningen?