• Äldre 29 Jun 11:11
    17014 visningar
    12 svar
    12
    17014

    Semester o a-kassa?

    Är det möjligt och hur funkar det isf? ska man söka sem? antar att man inte får ersättning då men dagarna räknas väl inte "bort" el?
    Nån som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Semester o a-kassa?
  • Pickel­i
    Äldre 29 Jun 11:16
    #1

    Du måste vara arbetslös för att få ersättning och utnyttja dagar av a-kassan.

    Eller menar du att du vill söka semester från jobbsökning?


    Google it!
  • Äldre 29 Jun 11:27
    #2

    Ja...som rubriken säger   Jag går på a-kassa just nu... men vill ju gärna ha semester m sambon o barnet. vi vill åka iväg i 2v och då är jag ju inte tillgänglig... på blanketten man fyller i dagarna finns alternativet semester.... så jag täntke höra om nån hade erfarenhet av det

  • Pickel­i
    Äldre 29 Jun 11:46
    #3
    Daimis skrev 2010-06-29 11:27:45 följande:
    Ja...som rubriken säger   Jag går på a-kassa just nu... men vill ju gärna ha semester m sambon o barnet. vi vill åka iväg i 2v och då är jag ju inte tillgänglig... på blanketten man fyller i dagarna finns alternativet semester.... så jag täntke höra om nån hade erfarenhet av det
    Okej rubriken går ju att tolka hur som helst egentligen.

    Men ring och hör med a-kassan så att du inte måste "börja om" med allt igen, det är nog säkrast så att du får ett korrekt svar!
    Google it!
  • Äldre 29 Jun 11:58
    #4

    Du kan fylla i semester på kassakortet, så "pausas" a-kassan de dagarna (du får alltså ingen ersättning och dagarna förbrukas inte).

  • Äldre 29 Jun 12:19
    #5
    Mint skrev 2010-06-29 11:58:34 följande:
    Du kan fylla i semester på kassakortet, så "pausas" a-kassan de dagarna (du får alltså ingen ersättning och dagarna förbrukas inte).
    Tack för svar! Ja, så uppfattade jag det oxå men man vet ju aldrig  
  • Äldre 29 Jun 15:43
    #6

    Jag fick svar på a-kassans sida och de sa att om jag ville ha sem så skulle jag fylla i förhindrad iom jag inte hade jobb. och säga till min handledare att jag ville va ledig (fr arbetssökandet)
    De hoppas bara över Skönt att man kan göra så!

  • Sundsv­allsbo
    Äldre 30 Jun 11:06
    #7

    Frågar man a-kassan så är man glasklara i sina svar. Du får inte ta semester och samtidigt uppbära a-kassa.

    Sedan kan man ju diskuterar detta med att stå till arbetsmarknadens förfogande. En kortare resa tillsammans med familjen och att du samtidigt har telefoner och mail öppna och att du kan infinna dig på ett möte med någon dags varsel strider ju inte mot att stå till förfogande. Åtminstone anser jag det.

    Sedan är det ju tragiskt att regelverket ska vara så statiskt. A-kassan är en försäkring som du betalat in premier, månad efter månad, och har tjänat in via arbete under en längre period.

    Även arbetssökande behöver vara ledig från allt under en kortare period och det borde vara upp till honom att själv ta ansvar för sitt jobbsökande under den tiden.

  • Äldre 30 Jun 13:53
    #8

    Jag skulle vilja gå ett steg längre, att arbetslösa får rätt till fyra veckor betald semester motsvarande sin akasseersättning. Det sliter oerhört på en familj där ena partern och barn är lediga och den som är arbetslös måste jobba hela sommaren.

  • Äldre 30 Jun 13:55
    #9
    Daimis skrev 2010-06-29 15:43:17 följande:
    Jag fick svar på a-kassans sida och de sa att om jag ville ha sem så skulle jag fylla i förhindrad iom jag inte hade jobb. och säga till min handledare att jag ville va ledig (fr arbetssökandet)
    De hoppas bara över Skönt att man kan göra så!
    till mig har de sagt att jag ska kryssa i semester rutan om jag vill vara ledig på sommaren. En handläggare sa att kryssar man i förhindrad en längre tid så kan de börja utreda rätten till akassa. Knepigt att man får olika uppgifter. (jag är medlem i kommunal)
  • Äldre 3 Jul 15:18
    #10

    När jag var arbetslös och stämplade och skulle resa bort sa de på a-kassan att jag skulle meddela det till arbetsförmedlingen så att de förde in att jag var på semester. När jag kom hem från semestern var jag tvungen att gå till arbetsförmedlingen och skriva in mig igen.

  • Äldre 30 Aug 19:37
    #11
    Sundsvallsbo skrev 2010-06-30 11:06:25 följande:

    Frågar man a-kassan så är man glasklara i sina svar. Du får inte ta semester och samtidigt uppbära a-kassa.


    Nej, så långt har jag förstått. Så bra har vi det inte ens i sverige!
  • Mon 15 Jul 2019 19:31
    #12

    Många tycks tro att akassa är som en semester men det är nog viktigt att också få känna sig ledig som arbetslös. Antar att man inte får någon ersättning om man fyller i semester på akassa kortet även 2019??

    Kanske iofs kan vara värt att spara akassa dagar till vintern.

Svar på tråden Semester o a-kassa?