• Ladyel­one
    Äldre 1 Jul 10:53
    16333 visningar
    9 svar
    9
    16333

    Bemanningsföretag o lön?

    Undrar bara vilket bemanningsföretag som ger bäst lön eller är det samma?
    Tänkte främst på Lernia och Manpower..
    Hoppas att någon vet..

  • Svar på tråden Bemanningsföretag o lön?
  • Scarle­tt77
    Äldre 1 Jul 10:55
    #1

    Beror ju helt på vilken tjänst du söker, men jag tror alla har samma grundavtal iaf med 131 garantitimmar och 150 garantitimmar efter 1,5 års anställning.

    I regel är iaf lönen mycket sämre än om man varit "riktigt" anställd på det företag man är uthyrd till, bemanningsföretagen stoppar väldigt stor del av kakan i egen ficka....

  • Ladyel­one
    Äldre 1 Jul 11:02
    #2

    ok,,
    Jo, det vet jag att lönen är sämre än om man är "riktigt" anställd av företeget.
     Deras lön är nog bättre än A-kassan iaf..
    Tack för svar..

  • Ladyel­one
    Äldre 1 Jul 11:04
    #3

    Blev varslad från volvo och tänkte ta mig in där igen med hjälp av bemanningsföretag..

  • Scarle­tt77
    Äldre 1 Jul 12:39
    #4

    Ja det är helt klart bättre än a-kassa :)

    Beror nog lite på vad det är för jobb också, tror inte det är någon större skillnad inom fordonsindustrin, beror på vad man gör där men ett jobb p linan tex skulle jag tro inte är sämre betalat via bemanningsföretag.

    Jag började en ny tjänst i mars via ett annat bemanningsföretag än jag tidigare jobbat för och fick ingen vidare lön, som svar på det fick jag veta att dom anser att man jobbar på ett bemanningsföretag för kompetensen skull och inte för lönens skull, personligen vill jag ju dock kunna försörja mig på mitt jobb så jag tycker det va rätt korkat men jag ville gärna ha jobbet så jag bet i sura äpplet och tog den lägre lönen. Fördelarna med ett bemanningsföretag är ju att dom ordnar intervjuerna åt en och man kan välja lite själv vilket jobb man vill ha. Och det är ju oftast att få komma till intervju som är besvärligt bland hundratals sökande! Sen är det ju upp till en själv att ro intervjun i hamn :)

    Lycka till.

  • jeeri7­4
    Äldre 1 Jul 13:01
    #5

    Lönen kan bero lite på också på olika avtal med kund.
    Jag jobbade ett par år på en stor internationell firma och där hade vi samma lön som de som var anställda av dem - företaget fick bestämma vår lön genom att säga hur mycket de var villiga att betala för oss, och de tyckte inte vi skulle ha sämre lön än de som de hade anställda. Men det tillhör kanske undantagen.
    Med det jag jobbar nu ligger jag rätt i lön efter andra i mitt yrke med samma erfarenhet och antal jobbår.

    Tänk på att den lön du ser på lönebeskedet inte är allt företaget betalar för det, det tillkommer avgifter.

  • jeeri7­4
    Äldre 1 Jul 13:02
    #6
    jeeri74 skrev 2010-07-01 13:01:18 följande:

    Tänk på att den lön du ser på lönebeskedet inte är allt företaget betalar för det, det tillkommer avgifter.


    Betalar för dig ska det vara...
  • Ladyel­one
    Äldre 1 Jul 23:01
    #7

    Ja, tack för svaren.
    Jag får vara glad över att få ett jobb igen, sen kan man bara hoppas på att företaget anställer mig tillslut igen! Flört

  • Linda b1986
    Äldre 6 Jul 10:47
    #8

    Jag har jobbat på Adecco förut, och USCH säger jag bara. Akta dig. Fusk med lönerna VARENDA månad och de ljuger hela tiden för sina anställda om villkor och rättigheter och hoppas på att ingen dubbelkollar med facket. Otroligt oproffsig personal där. Skulle aldrig rekommendera någon att söka till det företaget. Samtliga kollegor (ca 200 st) hade alla problem med Adecco varje månad. Fel löner, felaktig info och massa mer.


    Nu jobbar jag hos Poolia, vilket paradis i jämförelse!! Jobbar som säljassistent och har enligt mig själv en väldigt bra lön. Får ut runt 17 500 kr netto om jag jobbar en full månad på 167 timmar.

  • Ladyel­one
    Äldre 6 Jul 17:58
    #9

    Okej,,, då vet vi det att vi ska akta oss för Adecco!
    Tack för ditt inlägg Glad.

Svar på tråden Bemanningsföretag o lön?