• Thezz8­8
    Äldre 2 Jul 11:01
    22225 visningar
    27 svar
    27
    22225

    Gemensamt eller varsitt täcke??

    Jag och min kille ska flytta ihop om en månad och vi ser verkligen fram emot det.
    Men vi har funderat lite, i dagsläget så när vi sover hos varandra så delar vi på ett "normalstort" täcke. Men nu när vi flyttar ihop så funderade vi på att köpa ett stort (dubbel täcke). Detta för att vi vill sova nära varandra, men också kunna rulla ut när man somnat och fortfarande ha gott om täcke.

    Är det någon som har ett stort täcke idag?
    Är nämligen  lite fundersam till hur jobbiga dem är att tvätta och sen så måste man ju köpa nya påslakan med.

    några förslag, tips eller åsikter vad gäller täcken??Glad

  • Svar på tråden Gemensamt eller varsitt täcke??
  • Blommy­Ness12
    Äldre 2 Jul 11:04
    #1

    Hata att dela täcke. Det var en sak när vi sov över hos varandra, en annan sak när vi flyttade ihop. Det var krig om det där täcket i flera veckor, varenda natt låg man och drog i varsitt hörn liksom..
    En natt vaknade jag, då var jag så förbannad och less på att aldrig få ha mitt täcke ifred att jag hämtade en sax i köket, klippte av en bit till mig själv  som sambon INTE hade snurrat in sig i i ett järngrepp och somnade om...

  • Här och nu
    Äldre 2 Jul 11:06
    #2

    Opraktiskt med gemensamt täcke. Som du säger svårt att köpa påslakan till osv, men jag skulle bli galen om jag inte fick ha eget täcke, trots att min man o jag är gosare till max.

  • RosaNa­pp
    Äldre 2 Jul 11:07
    #3

    Våga vägra dela
    Nej, jag klarar inte av att dela täcke med någon. Det är mysigt att ligga tillsammans och ligga nära, men samtidigt är jag en som gärna rullar in mig i täcket så ett eget är ett måste. Vill kunna snurra och ha mig utan att det sitter fast någonstans

  • Grizel­da
    Äldre 2 Jul 11:08
    #4

    Min man och jag har varsitt täcke, och jag skulle aldrig kunna tänka mig något annat. Sonen och hans flickvän har ett stort dubbeltäcke och trivs med det. Det är nog en smaksak, alltså. Nackdelen med dubbeltäcke är ju det där med påslakan, som inte går att köpa överallt, har själv bara hittat dem på IKEA. Det gäller ju också att vara överens om ifall man ska byta till ett tunnare sommartäcke, och det kan vara svårt att få in täcket i tvättmaskinen.

  • Blommy­Ness12
    Äldre 2 Jul 11:08
    #5

    Betänk också att om man har varsitt täcke så kan man fortfarande mysa under samma täcke, men om någon snor hela täcket, så kan man bara rulla iväg till det andra täcket...

  • Thezz8­8
    Äldre 2 Jul 11:08
    #6
    BlommyNess12 skrev 2010-07-02 11:04:15 följande:
    Hata att dela täcke. Det var en sak när vi sov över hos varandra, en annan sak när vi flyttade ihop. Det var krig om det där täcket i flera veckor, varenda natt låg man och drog i varsitt hörn liksom..
    En natt vaknade jag, då var jag så förbannad och less på att aldrig få ha mitt täcke ifred att jag hämtade en sax i köket, klippte av en bit till mig själv  som sambon INTE hade snurrat in sig i i ett järngrepp och somnade om...
    Hehe.. Jaa det är det jag är lite rädd för ska hända.. men hade ni ett dubbeltäcke?
    För jag tänkte att det kasnke var bättre med ett stort. Vi ska verkligen inte dela på ett normaltäcke det kommer aldrig att gå.
  • Blommy­Ness12
    Äldre 2 Jul 11:09
    #7
    Thezz88 skrev 2010-07-02 11:08:32 följande:
    Hehe.. Jaa det är det jag är lite rädd för ska hända.. men hade ni ett dubbeltäcke?
    För jag tänkte att det kasnke var bättre med ett stort. Vi ska verkligen inte dela på ett normaltäcke det kommer aldrig att gå.
    Ja vi hade ett dubbeltäcke.. Nu har vi varsitt normaltäcke..
  • Äldre 2 Jul 11:11
    #8

    Vi delar täcke och något annat skulle inte funka. Har vi var sitt så slutar det med att vi delar på ett litet istället. Det är klart att man får dra i det lite ibland men det stör mig inte så mycket. Min sambo brukar säga att den dagen vi skaffar var sitt täcke kan vi lika gärna ha var sin säng också.
    Men man har ju hört från många (äldre och visare) att vi kommer skaffa var sitt när vi inte är nykära längre. Nja, jag skulle väll inte kalla mig nykär längre efter 8 år men täcket delar vi fortfarande. Glad

  • Thezz8­8
    Äldre 2 Jul 11:30
    #9
    Felice skrev 2010-07-02 11:11:54 följande:
    Vi delar täcke och något annat skulle inte funka. Har vi var sitt så slutar det med att vi delar på ett litet istället. Det är klart att man får dra i det lite ibland men det stör mig inte så mycket. Min sambo brukar säga att den dagen vi skaffar var sitt täcke kan vi lika gärna ha var sin säng också.
    Men man har ju hört från många (äldre och visare) att vi kommer skaffa var sitt när vi inte är nykära längre. Nja, jag skulle väll inte kalla mig nykär längre efter 8 år men täcket delar vi fortfarande. Glad
    Jag förstår din sambos tanke med delade sängar Glad dock tror jag inte att det är så allvarigt för ossGlad
    Men jag kan verklien tänka mig att om man har varsitt att man ändå kasnke delar täcke och då på ett litet. Det var därför frågan om dubbeltäcke kom upp.
  • Drake
    Äldre 2 Jul 11:36
    #10
    +1

    Vi delar täcke och har alltid gjort. Det enda problem vi har haft är att min sambo blir väldigt varm på natten medan jag ofta fryser. Det löste vi genom att köpa två dubbeltäcken på Ikea med dragkedja i mitten, ett tunnt och ett tjockt och sedan satte vi ihop en tunn del och en tjock del så fick vi ett täcke som var specialanpassat för oss

    Dessa täcken kan alltså tas isär och göras till enkeltäcken om man hellre vill ha det och de är lätta att tvätta i maskin.

    Vi har också en ganska smal säng (140 cm) och vi tycker om att känna närvaron av den andre i sängen även om vi inte ligger sked varje natt. Vi har delat säng i 3 år nu och vi har inga planer på att ändra något

Svar på tråden Gemensamt eller varsitt täcke??