• gotteg­risen1­978
    Äldre 2 Jul 12:36
    13322 visningar
    4 svar
    4
    13322

    Köper en bil som är avställd - vad gäller??

    Jag ska köpa en bil av min far. Det är en gammal bubbla -73. Den har varit avställd -99. Jag har nu fått ägarbytespapprena och skrivit på dem och ska skicka in dem. (Skrev dagens datum 2010-07-02 på ägarbytet). Eftersom bilen har varit avställd så pass länge ska vi bara köra hem den (ev) nästa vecka och direkt köra den till den mannen som ska hjälpa mig att fixa iordning den så den går att köra igen dvs verkstaden.

    Hur är det med försäkring? Det står i papprena att "Du som ny ägare måste teckna trafikförsäkring för fordonet från och med den dag du blir ägare". Gäller det avställda bilar också?
    Tanken var att vi skulle göra ett ägarbyte nu men försäkringen tecknas innan vi hämtar den hem den iom att vi inte alls vet när det blir... eller när ska/kan jag teckna den?
    Påställningen, gör man den när bilen är färdigfixad och klar att användas i trafiken? Eller måste bilen ställas på när den ska köras till verkstaden?

    Jag vet inget om detta och blir osäker nu när det handlar om en avställd bil.

  • Svar på tråden Köper en bil som är avställd - vad gäller??
  • Jezami­ne
    Äldre 2 Jul 12:44
    #1

    www.garaget.org/forum/viewtopic.php&action=new


    Avstängd tills vidare
  • Äldre 9 Jul 13:09
    #2
    gottegrisen1978 skrev 2010-07-02 12:36:19 följande:
    Jag ska köpa en bil av min far. Det är en gammal bubbla -73. Den har varit avställd -99. Jag har nu fått ägarbytespapprena och skrivit på dem och ska skicka in dem. (Skrev dagens datum 2010-07-02 på ägarbytet). Eftersom bilen har varit avställd så pass länge ska vi bara köra hem den (ev) nästa vecka och direkt köra den till den mannen som ska hjälpa mig att fixa iordning den så den går att köra igen dvs verkstaden.

    Hur är det med försäkring? Det står i papprena att "Du som ny ägare måste teckna trafikförsäkring för fordonet från och med den dag du blir ägare". Gäller det avställda bilar också?
    Tanken var att vi skulle göra ett ägarbyte nu men försäkringen tecknas innan vi hämtar den hem den iom att vi inte alls vet när det blir... eller när ska/kan jag teckna den?
    Påställningen, gör man den när bilen är färdigfixad och klar att användas i trafiken? Eller måste bilen ställas på när den ska köras till verkstaden?

    Jag vet inget om detta och blir osäker nu när det handlar om en avställd bil.
    Du behöver inte teckna någon försäkring på en avställd bil.
    Försäkrings tvånget blir aktuellt den dan du ställer på bilen.
    Men skall ni köra en bil som stått still i 10 år ???
    Låter inte särkilt trafiksäkert.Samt Kör ni fordonet så måste det vara på ställt och försäkrat för att få köras närmaste vägen till verkstad/besiktning
  • Robban
    Äldre 9 Jul 13:55
    #3

    "Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.


    Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation."

    http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Kontrollbesiktning/

  • gotteg­risen1­978
    Äldre 11 Jul 19:58
    #4
    Robban skrev 2010-07-09 13:55:08 följande:

    "Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.


    Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation."

    www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Kontroll.../


    Vi ska köra hem den men menade inte köra just den utan hämta den med släp och köra hem den. Skrev lite missvissande, sorry.

    Vi har nu gjort ägarbyte samt ställt på den och tecknat en försäkring. Nu väntar vi bara på att vi ska hinna få hem den och så snart den är lagad och iordningfixad då kör vi med den...
Svar på tråden Köper en bil som är avställd - vad gäller??