• Flytni­ng
    Äldre 7 Jul 10:56
    11504 visningar
    12 svar
    12
    11504

    Hur kan sjukdomsbilden variera mellan olika kulturer?

    Jag håller på med ett skolaarbete och detta ämne har jag faktiskt inte särskilt mycket erfarenhet och har aldrig reflekterat något vidare över det. Ser man på hälsa på ett annat sätt i andra kulturer?
    Bemöts man på ett annat vis inom vården? Finns det någon kultur där det anses svagt att visa att man mår dåligt? Finns kulturella skillnader i hur man anses att något ska botas eller hur pass allvarligt ett visst tillstånd är?
    Kom och hjälp mig att få en klarare bild över detta ämne!! Diskutera fritt, dela med dig av olika erfarenheter o.s.v! Alla svar uppskattas!

  • Svar på tråden Hur kan sjukdomsbilden variera mellan olika kulturer?
  • Äldre 7 Jul 11:03
    #1

    Rent krasst så ja, det finns stora skillnader.

    Rena sjukdomar är nog en sak, men om man tar psykiskasjukdomar så finns dom inte inom alla kulturer.
     Det är något man inte pratar om och då finns det inte. Den som drabbats anser svag, punkt slut.
    Det är vanligt inom vissa sekter att man inte får söka läkare utan ska botas av gud/eller liknande. 

    Så ämnet du valt är jätte stort, så jag kan ge dig rådet att smalna av arbetet lite.

     

  • Äldre 7 Jul 11:08
    #2

    Titta t ex på hur olika länder hanterade Posttraumatiskt stressyndrom hos soldater under Andra Värdskriget. Relativ skillnade i antalet fall skiljer sig avsevärt åt. Också hur behandling skede.

    /Kjell

  • Flytni­ng
    Äldre 7 Jul 11:13
    #3
    Kjell2 skrev 2010-07-07 11:08:34 följande:
    Titta t ex på hur olika länder hanterade Posttraumatiskt stressyndrom hos soldater under Andra Värdskriget. Relativ skillnade i antalet fall skiljer sig avsevärt åt. Också hur behandling skede.

    /Kjell
    Det var ett bra exempel du gav mig. Det ska jag definitivt titta närmare på. Tack.
  • Flytni­ng
    Äldre 7 Jul 11:14
    #4
    solskina skrev 2010-07-07 11:03:15 följande:
    Rent krasst så ja, det finns stora skillnader.

    Rena sjukdomar är nog en sak, men om man tar psykiskasjukdomar så finns dom inte inom alla kulturer.
     Det är något man inte pratar om och då finns det inte. Den som drabbats anser svag, punkt slut.
    Det är vanligt inom vissa sekter att man inte får söka läkare utan ska botas av gud/eller liknande. 

    Så ämnet du valt är jätte stort, så jag kan ge dig rådet att smalna av arbetet lite.

     
    Det du ger exempel på är just det enda som jag kunde komma på själv men nu bekräftade du ju det på sätt och vis. Tack för svar.
  • Äldre 7 Jul 11:24
    #5

    När det gäller kulturella skillnader så är rädslan för myndigheter så stor att det inte söks vård, vad som än händer.
    Att finnas i något form av register anses "farligt".

    Sedan är ju Hälsa en stor grej som inte enbart hör till sjukdomar.
    I väst indien och andra kulturer ska kvinnan vara fet för då anser familjen rik. Kvinnan behöver inte vara sjuk för det, men hälsan försämras ju.

     

  • Flytni­ng
    Äldre 7 Jul 13:30
    #6

    Kom igen nu...Fler infallsvinklar!

  • Amazin­a
    Äldre 7 Jul 18:11
    #7

    Hej TS! Oh, du... Jag har ett helt register av erfarenheter när det gäller kultur och hur man yttrar sjukdomar. Jag är sjuksköterska på akuten... Ska fundera lite och skriver snart ett ínlägg till...

  • Kastru­ll
    Äldre 7 Jul 18:16
    #8

    Jag tänker spontant på att vilken typ av livsmedel vi väljer att/endast har tillgång till att konsumera ger faktiska, påvisbara effekter på folkhälsan. Detta skiljer sig ju rejält mellan olika delar av världen.

  • Amazin­a
    Äldre 7 Jul 18:31
    #9
    I Sverige är vi väldigt måna om att all vård ska vara vetenskapligt grundad och även om homeopati/healing/ackupressur mm finns är det egentligen inte helt tillåtet inom vården.
    Det räcker dock att komma till östeuropa eller sydeuropa för att det ska ändra sig. I första hand behandlar man helst med någon form av te/ört, man sänker febern med "ättikasockar" (yllestrumpor man dränker in i ättika, på med dem på fötterna och en plastpåse på), man mosar varm potatis och gnider in på magen mot magont och det bästa av allt- en person som är nära chock och är svimfärdig gnider man in med SPRIT på bröstet. Fastekurer och olika lavemang är också vanligt för att rena sig och sin tarmkanal. Badda pannan är högprioriterat och den blöta trasan ska bytas ut oftast möjligt och dygnet runt.

    Jag skulle kunna berätta mängder med historier om kulturella grejer, men jag tror att det ibland kan vara en känslig fråga och det kanske är dumt att förknippa vissa beteenden med religioner.

    Jag jobbar utomlands sedan 7 år och man får se mycket spännande i just detta temat kan jag lova!

  • Rödnäb­ba
    Äldre 7 Jul 19:34
    #10

    Hur kan sjukdomsbilden inte variera..? Det är klart den varierar som allt annat beroende på kultur. Dels får man ju olika sjukdomar beroende på hur man lever och hur man lever varierar ju beroende på kultur.

    Ser man på hälsa på ett annat sätt i andra kulturer? I västerlandet är man mer inriktad på sjukdom och symptom. I österlandet är mer inriktning på helhetshälsa.  

    Bemöts man på ett annat vis inom vården? Det gör man säkert.

    Finns kulturella skillnader i hur man anses att något ska botas eller hur pass allvarligt ett visst tillstånd är? I västerlandet fokuseras på att ta bort symptom. I österlandet försöker man hitta grundorsaker.

  • Flytni­ng
    Äldre 8 Jul 14:53
    #11
    Rödnäbba skrev 2010-07-07 19:34:15 följande:
    Hur kan sjukdomsbilden inte variera..? Det är klart den varierar som allt annat beroende på kultur. Dels får man ju olika sjukdomar beroende på hur man lever och hur man lever varierar ju beroende på kultur.

    Ser man på hälsa på ett annat sätt i andra kulturer? I västerlandet är man mer inriktad på sjukdom och symptom. I österlandet är mer inriktning på helhetshälsa.  

    Bemöts man på ett annat vis inom vården? Det gör man säkert.

    Finns kulturella skillnader i hur man anses att något ska botas eller hur pass allvarligt ett visst tillstånd är? I västerlandet fokuseras på att ta bort symptom. I österlandet försöker man hitta grundorsaker.
    Du misstolkade min rubrikfråga tror jag. Jag menade mer hur yttrar sig skillnaderna och inte hur det kan finnas skillnader.
    Men tack för det sista du skrev. Det ska jag tänka på.
  • Flytni­ng
    Äldre 8 Jul 14:55
    #12
    Amazina skrev 2010-07-07 18:31:58 följande:
    I Sverige är vi väldigt måna om att all vård ska vara vetenskapligt grundad och även om homeopati/healing/ackupressur mm finns är det egentligen inte helt tillåtet inom vården.
    Det räcker dock att komma till östeuropa eller sydeuropa för att det ska ändra sig. I första hand behandlar man helst med någon form av te/ört, man sänker febern med "ättikasockar" (yllestrumpor man dränker in i ättika, på med dem på fötterna och en plastpåse på), man mosar varm potatis och gnider in på magen mot magont och det bästa av allt- en person som är nära chock och är svimfärdig gnider man in med SPRIT på bröstet. Fastekurer och olika lavemang är också vanligt för att rena sig och sin tarmkanal. Badda pannan är högprioriterat och den blöta trasan ska bytas ut oftast möjligt och dygnet runt.

    Jag skulle kunna berätta mängder med historier om kulturella grejer, men jag tror att det ibland kan vara en känslig fråga och det kanske är dumt att förknippa vissa beteenden med religioner.

    Jag jobbar utomlands sedan 7 år och man får se mycket spännande i just detta temat kan jag lova!
    Om du orkar/ har lust så skulle det vara jttetrevligt att få höra en sådan där historia via inboxen. Jag behöver exempel nämligen eftersom jg själv är så oerfaren på området hälsa och vård.
Svar på tråden Hur kan sjukdomsbilden variera mellan olika kulturer?