• Sunset 79
    Äldre 7 Jul 20:41
    8798 visningar
    8 svar
    8
    8798

    jobb&utvecklgarantin fas 1,2,3

    är med i jobb&utvecklingsgarantin ,har hört att fas 1 är 150 dagar?jag har varit med i mer än 150 dagar,då borde jag väl vara inne i fas 2?men min arbetsförmedlare har inte sagt något och jag har inte blivit kallad till någon aktivitet.Det var bara i fas 1 jag hade aktivitet...eller så är det för att det är sommar nu.Vad händer i fas 2 ?Jag har timanställning på dagis flera dagar i veckan hoppar jag runt på olika dagis,kan AF bara säga till mig att jag måste börja en praktik någonstans?Det är väl bättre med ett riktigt jobb än att jag ska börja på nån praktik där de bara utnyttjar en och det leder inte till något ...?

  • Svar på tråden jobb&utvecklgarantin fas 1,2,3
  • Sunset 79
    Äldre 15 Jul 08:57
    #1

    ingen?

  • Sundsv­allsbo
    Äldre 16 Jul 07:58
    #2

    I fas 2 är det meningen att du ska hitta en praktikplats, antingen en du fixar själv eller en som AF hittar fram åt dig.

    Konstigt att du inte fått någon signal om att tiden i Fas 1 är till ända, men det är ju semestertider nu.

    Du får kontakta din arbetsförmedlare när hon återkommer i arbete.

    Vad jag vet, kan du fortsätta att vikariera på timmar när du är inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin.

    Timanställningarna kan ju dessutom öka dina chanser till ett framtida jobb.

  • Sunset 79
    Äldre 22 Jul 18:24
    #3
    Sundsvallsbo skrev 2010-07-16 07:58:21 följande:
    I fas 2 är det meningen att du ska hitta en praktikplats, antingen en du fixar själv eller en som AF hittar fram åt dig.

    Konstigt att du inte fått någon signal om att tiden i Fas 1 är till ända, men det är ju semestertider nu.

    Du får kontakta din arbetsförmedlare när hon återkommer i arbete.

    Vad jag vet, kan du fortsätta att vikariera på timmar när du är inskriven i jobb- och utvecklingsgarantin.

    Timanställningarna kan ju dessutom öka dina chanser till ett framtida jobb.
    Jo det är ju semestertider nu...praktikplats...ok låter inte så kul.Vill inte ta praktik någonstans om jag har timanställning 3-4 dagar/vecka....måste man det då,vet du det?
  • Girl interr­upted
    Äldre 24 Jul 23:17
    #4

    Okej, såhär är det:
    1.  Fas 1: kartläggning, jobbsökaraktiviteter med coachning och förberedande insatser. Pågår som längst i 150 dagar.
    2. Fas 2: arbetspraktik, Lyft, arbetsträning och förstärkt arbetsträning. Pågår som längst till din 450 dag som arbetssökande.
    3. Fas 3: sysselsättning hos anordnare. När du gått arbetslös i 450 dagar och har ingen bortre gräns.

    I fas är ligger huvuddelen av kraften på jobbsökaraktiviteter och jobbcoachning. Jobbsökaraktiviteterna fortsätter under fas 2, där deltagaren huvudsakligen ska befinna sig på en arbetsplats via t ex arbetspraktik, Lyft eller arbetsträning.

    Vad gäller ditt timjobb kontra praktik är det något du ska diskutera med din handläggare, liksom att du går över i fas 2. Får du inte tag på din handläggare (kan vara på semester), prata med kundmottagningen på din AF eller ring AF-kundtjänst på 0771-461 461. De har öppet 0800-200 måndagar-fredagar, 1000-1600 på lördagar-söndagar (med viss reservation för sommartidsändringar) och de som sitter där är riktiga arbetsförmedlare och kan hjälpa dig. De är supertrevliga! Flört

  • Sunset 79
    Äldre 25 Jul 11:10
    #5
    Girl interrupted skrev 2010-07-24 23:17:16 följande:
    Okej, såhär är det:
    1.  Fas 1: kartläggning, jobbsökaraktiviteter med coachning och förberedande insatser. Pågår som längst i 150 dagar.
    2. Fas 2: arbetspraktik, Lyft, arbetsträning och förstärkt arbetsträning. Pågår som längst till din 450 dag som arbetssökande.
    3. Fas 3: sysselsättning hos anordnare. När du gått arbetslös i 450 dagar och har ingen bortre gräns.

    I fas är ligger huvuddelen av kraften på jobbsökaraktiviteter och jobbcoachning. Jobbsökaraktiviteterna fortsätter under fas 2, där deltagaren huvudsakligen ska befinna sig på en arbetsplats via t ex arbetspraktik, Lyft eller arbetsträning.

    Vad gäller ditt timjobb kontra praktik är det något du ska diskutera med din handläggare, liksom att du går över i fas 2. Får du inte tag på din handläggare (kan vara på semester), prata med kundmottagningen på din AF eller ring AF-kundtjänst på 0771-461 461. De har öppet 0800-200 måndagar-fredagar, 1000-1600 på lördagar-söndagar (med viss reservation för sommartidsändringar) och de som sitter där är riktiga arbetsförmedlare och kan hjälpa dig. De är supertrevliga! Flört
    ok,är så rädd att hamna på någon praktik nu när jag har timanställning ...verkar ju inte klokt isåfall...
  • Girl interr­upted
    Äldre 25 Jul 11:45
    #6
    Sunset 79 skrev 2010-07-25 11:10:32 följande:
    ok,är så rädd att hamna på någon praktik nu när jag har timanställning ...verkar ju inte klokt isåfall...
    Bara du kommunicerar med din handläggare på AF eller deras kundmottagning, så att ni har en dialog kring detta och alla vet hur det är. Alltid svårare och tristare när folk inte berättar vad som händer och beslut fattas, som inte skulle tagits om man vetat allt från början. Så se alltid till att du pratar med, ringer eller (bäst) mailar din handläggare om förändringar, så han/hon kan ta hänsyn till det. AF:s kundtjänst är också en nästan alltid öppen kommunikationskanal, som jag skrev om tidigare. Och Lycka Till! Glad
  • Sunset 79
    Äldre 25 Jul 12:54
    #7
    Girl interrupted skrev 2010-07-25 11:45:42 följande:
    Bara du kommunicerar med din handläggare på AF eller deras kundmottagning, så att ni har en dialog kring detta och alla vet hur det är. Alltid svårare och tristare när folk inte berättar vad som händer och beslut fattas, som inte skulle tagits om man vetat allt från början. Så se alltid till att du pratar med, ringer eller (bäst) mailar din handläggare om förändringar, så han/hon kan ta hänsyn till det. AF:s kundtjänst är också en nästan alltid öppen kommunikationskanal, som jag skrev om tidigare. Och Lycka Till! Glad
    tack så mycket,hoppas det ordnar sig för mig! ska maila min handläggare
  • Äldre 30 Sep 14:58
    #8

    Som jag har förstått så går ju jobb alltid före annat vore ju dummare än dumt

Svar på tråden jobb&utvecklgarantin fas 1,2,3