• Äldre 7 Jul 22:17
    10238 visningar
    12 svar
    12
    10238

    Smaskens lättlagad förrätt - önskar tips, tack!

    Vi ska grilla på lördag, och till det tar vi potatissallad sådan utan gojsGlad
    Vad ska vi ha som förrätt? Något som passar att tugga på tills maten är klar.

  • Svar på tråden Smaskens lättlagad förrätt - önskar tips, tack!
  • Äldre 7 Jul 22:24
    #1

    grillad paprika på burk

    lägg upp en paprikafile på varje assiett och garnera runt omkring med tärnad vit ost tex fårost (finns färdigtärnad på burk) pressa citron eller lime över och lägg på någon god färsk ört tex oregano, super gott och tar ca 5 min att göra.

  • Sally0­9
    Äldre 7 Jul 22:26
    #2

    Vet inte om du vill grilla förrätten också men här är ett förslag som vi brukar steka och äta direkt men kan ätas även om det kallnat.

    Man tar två tortillabröd och lägger ost man gillar tex parmesan och ruccola mellan dem och steker/grillar så osten smälter sedan delar man upp den i tårtbitar i storlek efter smak och tycke. snabbt, lätt och jättegott!

    ska nog prova lägga parmaskinka också i nästa gång...

  • Sally0­9
    Äldre 7 Jul 22:28
    #3

    detta är ju mer plockmat ska kanske tilläggas, vi gör flra stycken och äter lite på stående fot från ett stort fat medan vi väntar på grillen och dricker vin

  • Äldre 7 Jul 22:28
    #4

    Tack, låter gott. Bra att det går snabbt att fixa.

  • liv10
    Äldre 7 Jul 22:30
    #5

    köp färskost med pepparrot-smak (eller philadelfiaost som du hackar ned röd spansk peppar i)
    bre detta på lufttorkad skinka, rulla ihop och servera med melon och smala stänger av röd spansk peppar 
    det är supergott, smaskigt om det är varmt och tar typ 5min att slänga ihop.

    annars; baguetter som du skär i stavar, strör lite ost över och in ugnen tills de blir lite knapriga. servera med god aioli att doppa dem i. perfekt till kall öl.

    ett tredje tips till grill-snacks/förrätt; blanda philadelfiaostoch tacokrydda. Bre detta på nachos, strö över ost- in i ugnen- serveras när osten smält. mums det med.

  • liv10
    Äldre 7 Jul 22:33
    #6

    ett annat tips är att bara köpa lite goda korvar, nån god ost och nån färdig tapenade på burk. lägg upp allt på ett fat tillsammans med några kex. funkar alltid.

  • Äldre 7 Jul 22:34
    #7

    Nachos i ugn!! såå gott att knapra på Tungan utehttp://kardemummagumman.se/2009/01/05/sugen-pa-nagot-smatt-salt/


    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Emmis Memmis ♥ღ¸.?°¯)★ www.kardemummagumman.se ♥ღ¸.?°¯)★
  • Äldre 7 Jul 22:34
    #8

    Många härliga tips! Tackar.

  • Cia o krabat­en
    Äldre 7 Jul 23:26
    #9

    Vi gör oftast en "salladstårta".
    På en vanlig tallrik blandar vi eller lägger lager av salladsblad (Valfri sort och skuren hur man vill), tomater, gurka, rödlök (gärna som legat i vattenbad för att bli mildare) ruccola, lufttorkad skinka/parmaskinka och mozzarella.
    På det ringlar vi balsamico (Den tjockare varianten, inte balsamvinäger).
    Ser festligt ut och är jättegott!
    + att det blir sallad till maten liksom.
     Men en tallrik räcker bara till 2-3personer.
    När vi var fler gjorde jag i en pajform.

    Till det kankse grillat bröd med lite olja på och när de kommer från grillen gnuggas de med en delad klyfta vitlök! Som vitlöksbröd fast lite annorlunda  

  • blomma­n08
    Äldre 12 Jul 20:20
    #10

    jag brukar bjuda på skagen tost, då köper jag oskalde räkor, hackar smörgåsgruka, schalottenlök, och äpple blandar ner i cremfräsch med lite majonäs, vitlök salt och peppar, och har på gillad formfanska, som dom andra nämnde nachos är gott att tugga på, jag brukar bre på philadelfiaost med vitlök och öretr smak på chipsen, lägga en bit skina och stö över ost och ha i ungenen, även chili chees topps är gott att stå och små tugga på:)

  • annkar­78
    Äldre 12 Jul 20:23
    #11

    Mozarella med basilikablad på och rulla in i lufttorkad skinka! Mums.

  • Äldre 12 Jul 20:28
    #12
    Sally09 skrev 2010-07-07 22:26:18 följande:
    Vet inte om du vill grilla förrätten också men här är ett förslag som vi brukar steka och äta direkt men kan ätas även om det kallnat.

    Man tar två tortillabröd och lägger ost man gillar tex parmesan och ruccola mellan dem och steker/grillar så osten smälter sedan delar man upp den i tårtbitar i storlek efter smak och tycke. snabbt, lätt och jättegott!

    ska nog prova lägga parmaskinka också i nästa gång...
    Åh! det är super gott! Jag brukar göra sånna! Fast jag brukar bre på lite pesto på ena tortillan innan jag läggar på osten och ruccolan och så har jag alltid skinka i. Jag "steker" dom i stekpannan på medelvärme tills osten smält!

    Det var längesen nu, får nog fixa det någon dag snart.... mmmm....
Svar på tråden Smaskens lättlagad förrätt - önskar tips, tack!