• Anonym (hur hjälpa­?)
    Äldre 11 Jul 17:02
    54874 visningar
    210 svar
    210
    54874

    min man stjäl narkotika från jobbet..

    min man stjäl narkotika från jobbet, jobbar som ssk... jag har vetat i ett par år och alltid försökt få honom att låta bli, han har lovat flera ggr o hävdar att han ej är beroende, men nu har jag ledsnat då han sviker gång på gång o fortsätter stjäla. vad ska jag göra? jag vill hjälpa honom, men så fort jag tar upp att jag vill berätta för någon så blir han jätteförbannad o känner sig hotad av mig säger han. han skulle aldrig erkänna detta utan det verkar som han behöver bli upptäckt.. men de e ju väldigt svårt då det handlar om små mängder vid många tillfällen....
    nån som varit i liknande sits? tips? 

  • Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..
  • Anonym (Mjo)
    Äldre 11 Jul 17:07
    #1

    Tipsa hans chef så din man får sig en tankeställare.

    Eller ge ett ultimatum - lägg av, annars drar jag!

    Lägger han inte av då, så är han ingenting att ha... 

  • Sessna
    Äldre 11 Jul 17:31
    #2

    Känner med dig och har erfarenhet.
    Håller med ovanstående, tipsa chefen omgående. Det går att göra anonymt.

    Sätt också villkoret att det är du eller narkotikan och var stark. Håller han det inte så lämna honom - på riktigt. (Ja, jag vet att det är svårt...jag har gjort det själv) Det finns stödgrupper, kontakta en redan idag.
    Tro mig, du vill inte råka ut för fler lögner. Och även om han kanske t.o.m lämnar dig så är det nog bättre det än att du behöver hantera ännu värre problem längs vägen till att han ska inse att även små narkotikadoser är för stora. Lögner och undanflykter är vardagsmat hos missbrukare och det är viktigt att du ser det direkt och slutar ursäkta honom. Ta inte heller på dig skulden för dem, eller känn dig sviken för att han ljugen för DIG. Han ljuger för alla, även sig själv. Det är en sjukdom, det är inte han...men tills han lär sig att hantera den så kommer den att härja i hans kropp och sinne och förstöra den underbara person du föll för från början.

  • Anonym (Murkl­an)
    Äldre 11 Jul 17:42
    #3

    Det är märkligt. Överallt där jag jobbat har alla narkotikaklassade lm räknats efter (och ibland före också) varje arbetspass. Det borde då märkas att det alltid fattas narkotika då just din man jobbat. Ja, även små mängder har räknats.

    Tipsa din mans chef, men varför göra det anonymt? Din man behöver hjälp, och din mans chef kan hjälpa. Missbruk är en sjukdom. Be din man att själv ringa sin chef.

  • Anonym
    Äldre 11 Jul 18:24
    #4

    Vad är det du vill hjälpa han med?
    Sist jag kollade så tar dom allra flesta skit från jobbet med sig, så länge det handlar om smågrejer så kommer man undan med det.
    Om du däremot  anmärker det på jobbet så kan din man få problem, din så kallade hjälp kan då bli ganska kontraproduktivt.

  • Äldre 11 Jul 18:33
    #5
    Anonym (Murklan) skrev 2010-07-11 17:42:58 följande:
    Det är märkligt. Överallt där jag jobbat har alla narkotikaklassade lm räknats efter (och ibland före också) varje arbetspass. Det borde då märkas att det alltid fattas narkotika då just din man jobbat. Ja, även små mängder har räknats.

    Tipsa din mans chef, men varför göra det anonymt? Din man behöver hjälp, och din mans chef kan hjälpa. Missbruk är en sjukdom. Be din man att själv ringa sin chef.
    Ja med en polisanmälan/åtal för stöld och narkotikabrott.

    Och sen blir han antaligen uppsagd
  • Anonym (hur hjälpa­?) Trådstartaren
    Äldre 11 Jul 18:33
    #6
    Anonym (Murklan) skrev 2010-07-11 17:42:58 följande:
    Det är märkligt. Överallt där jag jobbat har alla narkotikaklassade lm räknats efter (och ibland före också) varje arbetspass. Det borde då märkas att det alltid fattas narkotika då just din man jobbat. Ja, även små mängder har räknats.

    Tipsa din mans chef, men varför göra det anonymt? Din man behöver hjälp, och din mans chef kan hjälpa. Missbruk är en sjukdom. Be din man att själv ringa sin chef.
    Han tar ur dosetter som skall kasseras, skriver att han ex ger 2 tabl till en patient o så tar han en själv. Jag är själv ssk o detta är mkt allvarligt, han skulle kunna förlora sitt leg, därför har jag varit så mesig o inte gjort ngt. o dels för att han blivit helt galen på mig då jag tagit upp problemet. nu står vi inför en separation för han är även väldigt labil o jag vet inte om det beror på missbruk el ej. dock kan jag se ett mönster, att de perioder då han är elak av sig o labil så då hittar jag narkotika. gömt fr mig såklart. men vi har ett litet barn tillsammans o oavsett om vi går tillbaks t varandra eller ej måste detta fram någonstans. jag känner att jag absolut inte skulle kunna låta lill.n ex sova hos sin pappa då jag vet att det kan finnas tabl på olämpliga ställen o dels vara orolig om han e påverkad tex en natt så han inte skulla vakna om barnet grät. detta har nämligen hänt, att bebben grät hysteriskt i en timme en natt o pappan vaknade inte!!! mycket märkligt tycker jag o han nekade till att han tagit ngt... instinktivt vaknar man väl!! aaaa detta är en röra, han är så skötsam annars o poppis på jobbet vad jag vet så känns som ingen skulle tro mig! Önskar han blev påkommen, det hade ju varit enklast!
    Men han skulle tvärneka till detta ända tills han blev ertappad, det är jag hundra på! så aldrig nånsin att han själv skulle ringa chefen.. men på ngt sätt måste detta fram, det är mitt ansvar som mamma! 
  • Anonym (usk)
    Äldre 11 Jul 18:34
    #7

    Svårt att egentligen veta vad du ska göra, men att ta narkotika från jobbet är väldigt allvarligt.


    Du får prata med din man igen och säga att kommer du på detta en gång till så pratar du med hans chef. Att prata med din mans chef kommer antagligen få ganska allvarliga konskvenser bla så kommer nästan garanterat hans leg att rycka.

    Någon sa tidigare i tråden att det verkade skumt eftersom man både räknar narkotikan före och efter. Det gjorde de på mitt jobb oxå och ändå lyckades en ssk ta narkotika från jobbet, så helt omöjligt är det inte

  • Äldre 11 Jul 18:40
    #8
    Anonym (hur hjälpa?) skrev 2010-07-11 18:33:19 följande:
    Han tar ur dosetter som skall kasseras, skriver att han ex ger 2 tabl till en patient o så tar han en själv. Jag är själv ssk o detta är mkt allvarligt, han skulle kunna förlora sitt leg, därför har jag varit så mesig o inte gjort ngt. o dels för att han blivit helt galen på mig då jag tagit upp problemet. nu står vi inför en separation för han är även väldigt labil o jag vet inte om det beror på missbruk el ej. dock kan jag se ett mönster, att de perioder då han är elak av sig o labil så då hittar jag narkotika. gömt fr mig såklart. men vi har ett litet barn tillsammans o oavsett om vi går tillbaks t varandra eller ej måste detta fram någonstans. jag känner att jag absolut inte skulle kunna låta lill.n ex sova hos sin pappa då jag vet att det kan finnas tabl på olämpliga ställen o dels vara orolig om han e påverkad tex en natt så han inte skulla vakna om barnet grät. detta har nämligen hänt, att bebben grät hysteriskt i en timme en natt o pappan vaknade inte!!! mycket märkligt tycker jag o han nekade till att han tagit ngt... instinktivt vaknar man väl!! aaaa detta är en röra, han är så skötsam annars o poppis på jobbet vad jag vet så känns som ingen skulle tro mig! Önskar han blev påkommen, det hade ju varit enklast!
    Men han skulle tvärneka till detta ända tills han blev ertappad, det är jag hundra på! så aldrig nånsin att han själv skulle ringa chefen.. men på ngt sätt måste detta fram, det är mitt ansvar som mamma! 
    Låt oss säga att han åker dit vart finns du då ?
  • Anonym
    Äldre 11 Jul 18:43
    #9
    Anonym (hur hjälpa?) skrev 2010-07-11 18:33:19 följande:
    Han tar ur dosetter som skall kasseras, skriver att han ex ger 2 tabl till en patient o så tar han en själv. Jag är själv ssk o detta är mkt allvarligt, han skulle kunna förlora sitt leg, därför har jag varit så mesig o inte gjort ngt. o dels för att han blivit helt galen på mig då jag tagit upp problemet. nu står vi inför en separation för han är även väldigt labil o jag vet inte om det beror på missbruk el ej. dock kan jag se ett mönster, att de perioder då han är elak av sig o labil så då hittar jag narkotika. gömt fr mig såklart. men vi har ett litet barn tillsammans o oavsett om vi går tillbaks t varandra eller ej måste detta fram någonstans. jag känner att jag absolut inte skulle kunna låta lill.n ex sova hos sin pappa då jag vet att det kan finnas tabl på olämpliga ställen o dels vara orolig om han e påverkad tex en natt så han inte skulla vakna om barnet grät. detta har nämligen hänt, att bebben grät hysteriskt i en timme en natt o pappan vaknade inte!!! mycket märkligt tycker jag o han nekade till att han tagit ngt... instinktivt vaknar man väl!! aaaa detta är en röra, han är så skötsam annars o poppis på jobbet vad jag vet så känns som ingen skulle tro mig! Önskar han blev påkommen, det hade ju varit enklast!
    Men han skulle tvärneka till detta ända tills han blev ertappad, det är jag hundra på! så aldrig nånsin att han själv skulle ringa chefen.. men på ngt sätt måste detta fram, det är mitt ansvar som mamma! 
    Ursäkta? Är det ditt ansvar att göra din man arbetslös?
  • Anonym (hur hjälpa­?) Trådstartaren
    Äldre 11 Jul 18:44
    #10
    MickeN1973 skrev 2010-07-11 18:40:59 följande:
    Låt oss säga att han åker dit vart finns du då ?
    ja jag skulle stötta honom så mkt jag kan. oavsett vad som sker mellan oss så är han ju ändå Far till vårt barn.
Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..