• Anonym
    Äldre 19 Jul 19:00
    4287 visningar
    40 svar
    40
    4287

    Tänker ni någonting när ni ser en funktionshindrad förälder?

    Ja, det är min fråga.

    Vissa verkar tycka att (fysiskt) funktionshindrade inte borde få vara föräldrar överhuvudtaget, att det är synd om barnet, medan andra peppar som bara den och aldrig tvivlar på ens förmånga i föräldrarrollen. Jag är själv en funktionshindrad blivande mamma och jag är stark psykiskt på många vis men just när det kommer till detta är jag jätterädd. Rädd över vad folk ska tycka. Fjantigt jag vet, men så är det.

    Ge mig gärna ärliga svar! Vad skulle DU tänka om du såg en förälder utomhus med sitt barn, där föräldern uppenbarligen har svårt att gå eller sitter i rullstol? Skulle du tänka någonting alls?

  • Svar på tråden Tänker ni någonting när ni ser en funktionshindrad förälder?
  • Äldre 19 Jul 19:04
    #1

    En fysisk funktionshindrat hade jag inte reagerat på, så länge hon kunde passa på barnet (gäller dock alla).


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Äldre 19 Jul 19:05
    #2

    Känner en som sitter i rullstol och har två barn.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Mandar­ina
    Äldre 19 Jul 19:05
    #3

    Skulle nog tänka att det var en stark föräldrer - att välja  att skaffa barn fast man har ett fys iskt funktionshinder.
    Sen hade jag nog även tänkt att det är bra att visa barn o andra människor att alla inte måste vara stöpta i samma form för att kunna göra saker/skaffa barn utan att man kan vara annorlunda och accpetara att alla är olika.

    Däremot är jag otroligt strikt vad gäller föräldrar som inte är i psykisk form/balans, de tycker jag inte ska få skaffa barn. Då jag vet att det har stor inverkan på barnets framtida psykiska hälsa.

  • jmka
    Äldre 19 Jul 19:10
    #4
    Håller med...hade varit värre om föräldern var psykiskt sjuk. Tänk inte på vad andra ska tycka. Kärleken mellan dig och barnet, det är det som räknas. Folk kommer alltid att ha fördommar osv...det är tyvärr en sån värld vi lever i.
  • Äldre 19 Jul 19:10
    #5

    Jag skulle fundera mycket på hur personen ifråga får allting att funka rent praktiskt. Skulle inte ha några tankar alls runt dess förmåga att vara en bra förälder.

  • Anonym
    Äldre 19 Jul 19:12
    #6

     Om jag skulle tänka något så skulle jag beundra den föräldern. Det är svårt att hinna med barn när de är små fast man har friska ben eller armar, så hur de med handikapp gör förstår jag inte!
     

  • Anonym
    Äldre 19 Jul 19:12
    #7

    Såg en tjej i rullstol med sin bebbe med säkerhetsbälte i knät. Såg så coolt ut när hon i snabb takt tog sig fram hur lugn som helst. Bebben njöt - det syntes.
    Min tanke var alltså: beundran. Ett sådant funktionshinder ska inte förhindra ett bra föräldraskap. Lyft och sådant kan man få hjälp med men kärleken till sitt barn måste man kunna fixa själv och det kunde denna mamma absolut!!!

  • Äldre 19 Jul 19:13
    #8

    Ärligt så skulle jag inte tänka något. En förälder kort och gott


    ♥♥Alexander 061016 ♥♥ BF 101117♥♥
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 19 Jul 19:18
    #9

    Det svåra är att svara på frågan som många ställer, nämligen "hur kommer du klara det?". Jag vet inte! Jag vet bara ATT jag kommer klara det. Hela mitt liv består av det, att hitta lösningar. Det tar ofta längre tid men jag kan göra allt jag tar mig för ändå. Med lite hjälp ibland och med lite mer planerande. Sen är min sambo frisk som en nötkärna så det jag inte kommer kunna göra kan han. Så ja, tvivlar gör jag inte. Det enda som oroar mig i detta är som sagt andras syn på det hela. Men som någon skrev här, människor har alltid fördomar.

  • Anonym
    Äldre 19 Jul 19:20
    #10
    Gulletroll skrev 2010-07-19 19:05:37 följande:
    Skulle nog tänka att det var en stark föräldrer - att välja  att skaffa barn fast man har ett fys iskt funktionshinder.
    Sen hade jag nog även tänkt att det är bra att visa barn o andra människor att alla inte måste vara stöpta i samma form för att kunna göra saker/skaffa barn utan att man kan vara annorlunda och accpetara att alla är olika.

    Däremot är jag otroligt strikt vad gäller föräldrar som inte är i psykisk form/balans, de tycker jag inte ska få skaffa barn. Då jag vet att det har stor inverkan på barnets framtida psykiska hälsa.
    Så föräldrar med depression är dåliga föräldrar?
Svar på tråden Tänker ni någonting när ni ser en funktionshindrad förälder?