• Sandri­sen80
    Äldre 29 Jul 20:45
    9075 visningar
    15 svar
    15
    9075

    Okej med vit/svart klänning som gäst på ett bröllop?

    Hejsan!
    Visste inte om jag skulle lägga denna tråden under kategorin "Etik" eller "Högtider", men blev tillslut här...

    Nästa lördag ska vi på bröllop. Vet att det bara är bruden som får bära vitt enligt tradition. Men jag har en vit/svart klänning som jag funderar på att bära. Det är faktiskt den jag har på profilbilden, men syns inte så mycket av den. Tänkte även ha samma frisyr faktiskt ! Undrar om det är okej att ha en vit stor blomma i håret oxå?
    Klänningen är en vit sidenblus upptill och ner till från bysten och neråt är den svart med en knytning under bysten. Kjollängden är till precis över knäna.
    Kan jag ha den på bröllopet tror ni eller bryter jag mot alla regler då? Dels för att den är vit, och kanske för att svart kanske är dystert på ett bröllop. Och vad tror ni om blomman?

    Behöver råd!

    Tack!

  • Svar på tråden Okej med vit/svart klänning som gäst på ett bröllop?
  • Äldre 29 Jul 20:50
    #1

    Det är helt okej om det är klädkod kavaj.

  • Äldre 29 Jul 20:51
    #2

    Som ovan, men jag hade nog valt att ha kanske en röd sjal till eller röd blomma i håret för att sätta lite färg på det hela

  • Maria K
    Äldre 29 Jul 20:52
    #3

    Beror på vad klädkoden säger, vad stod det i inbjudan?
    Kjollängden är ju fel om det är ett eftermiddagsbröllop du är bjuden på.
    Om det inte står nån klädkod så ring och fråga om du är osäker.

  • Anatha
    Äldre 29 Jul 20:52
    #4

    Jag skulle kolla med brudparet. Jag hade också en svartvis klänning på ett bröllop för någon sommar sen men kollade med bruden och hon tyckte det var helt ok.

  • Äldre 29 Jul 20:53
    #5

    ja det går nog. jag skulle dock rekommendera att blomman e samma färg som ögonskuggan och helst då någon annan färg än vit/svart. eller att den passar dina ögon.  

  • Sandri­sen80
    Äldre 29 Jul 20:55
    #6

    Bröllopet är hela dagen ute på en ö, från klockan 14 till 01.00 på natten. Varför är kjollängden fel om det är på eftermiddagen?

  • Sandri­sen80
    Äldre 29 Jul 20:56
    #7

    Klädsel: Kavaj

  • Äldre 29 Jul 20:58
    #8

    Låter helt okej med klänningen, men jag tycker nog att du ska byta blomman i håret mot en i en annan färg.

    Matcha hårblommans färg med en handväska i samma färg t.ex. så är du ju inte så "vit".


  • Anatha
    Äldre 29 Jul 21:02
    #9
    Sandrisen80 skrev 2010-07-29 20:55:20 följande:
    Bröllopet är hela dagen ute på en ö, från klockan 14 till 01.00 på natten. Varför är kjollängden fel om det är på eftermiddagen?
    Kjollängden är inte fel så vitt jag vet så jag är också nyfiken på varför det skulle vara fel?

    Klädkod kavaj från DN:

    "Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

    Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.


    Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."

    http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel-1.110456

  • Maria K
    Äldre 29 Jul 21:26
    #10

    Jag har fått lära mig att på eftermiddags bröllop så ska kjolen gå nedanför knäna. (kanske för att förr hade man "finare" bröllop på eftermiddagen??)
    Precis som jag fått lära mig att man inte ska ha bara axlar i kyrkan på bröllop.

  • Anatha
    Äldre 29 Jul 21:44
    #11
    Maria K skrev 2010-07-29 21:26:05 följande:
    Jag har fått lära mig att på eftermiddags bröllop så ska kjolen gå nedanför knäna. (kanske för att förr hade man "finare" bröllop på eftermiddagen??)
    Precis som jag fått lära mig att man inte ska ha bara axlar i kyrkan på bröllop.
    Ok jag tolkade iof att kjollängden "över knäna" var att kjolen täckte knäna. Oavsett har jag faktiskt inte stött på just det du säger gällande kjollängden i alla fall inte i de vett och etikettsskribenter jag läser tex Magdalena Ribbing.

    Men det finns en poäng i det du skriver för till smoking ska man inte ha en kort kort klänning och smoking ska man inte ha på sig före kl fem eller sex. Så det kan vara till klädkoden smoking du har fått informationen om kjolens längd. Dock är knälång alltså till knäna ok även till smoking.
  • Äldre 29 Jul 23:26
    #12

    Tja den är inte helvit eller helsvart så du klarar dig rent tekniskt från att göra något etikett-fel.

    Men för säkerhets skull så skulle jag lysa upp det med någon tydlig accentfärg på skor, väska, blomman i håret etc.

  • Sandri­sen80
    Äldre 30 Jul 21:04
    #13

    Kan man kanske ha en ceriserosa blomma i håret eller blir det för "skrikigt"?

  • Anatha
    Äldre 30 Jul 21:12
    #14
    Sandrisen80 skrev 2010-07-30 21:04:15 följande:
    Kan man kanske ha en ceriserosa blomma i håret eller blir det för "skrikigt"?
    Jag tycker inte det men det finns det säkert många som gör jag gillar starka färger för det mesta.
  • Äldre 31 Jul 08:40
    #15
    Sandrisen80 skrev 2010-07-30 21:04:15 följande:
    Kan man kanske ha en ceriserosa blomma i håret eller blir det för "skrikigt"?
    Inte om du klär i den färgen. På mig skulle det bli för skrikigt för jag är rätt blek
Svar på tråden Okej med vit/svart klänning som gäst på ett bröllop?