• lacis
    Äldre 30 Jul 16:06
    2689 visningar
    7 svar
    7
    2689

    jag moste vänta med graviditiet i 2 år

    Jag och min man önskar barn. Jag har giftstruma och därför är tvungen att ta medicin (Thcapzol) som påverkar fustret negativt och därförär är det  förbjudet för mig att vara gravid i två år. (till jag ska slutta med Thcapzol)
    Har någon samma situation?
    Jag längtar efter barn.

  • Svar på tråden jag moste vänta med graviditiet i 2 år
  • grynin­g2
    Äldre 1 Aug 18:22
    #1

    Oj då, vad tråkigt =( Har du kollat med din läkare om det finns någon annan medicin du kan byta till som inte påverkar lika? Det är länge att tvingas vänta 2 år om man inte vill.

  • lacis
    Äldre 2 Aug 00:42
    #2

    Ja, det andra mojlighet är att göra operationen och ta bort en stor del av sköldkörtel och det vill jag inte, då bättre vänta. Ta medicin varge morgon och kväll är också jobbigt. Jag visste inte att det kan vara svår  ibland att kom ihåg att göra det. Jaj tar medicin redan 6 månader, det betyder att det är 1,5 år framför mig.

  • MiQi
    Äldre 2 Aug 17:37
    #3

    Jag är i precis samma situation men jag har nu bestämt mig för att välja operation istället.
    Tänkte bara medicinera först men när jag pratade med min läkare sa han att det är rätt stor risk att man får tillbaka giftstruman om man bara medicinerar, kan tydligen vara upp till 50% risk under graviditet.

    Så nu väntar jag på operationstid istället...inte så rolig väntan det heller.

  • lacis
    Äldre 3 Aug 16:08
    #4

    Vad bra är träffa någon som har  i samma sitoation som jag.
    Innan operationen man måste använda medicinen också. Min läkare säger att det är 60% möjlighet att vara frisk efter ett och halv år.
    Jag bor i Göterborg och går till Solgrenska sjukhuset.  Varje gång jag kommer jag får en annan läkare och det tycker jag är inte bra. Det fungerar så sistemet på sjukhuset. Jag tänker och hoppas att det blir bra med mig, därför vill inte ha operationen.

    Hur är det med din humör ? Är du också fruktansvärt otålamodig och närvås? Jag kan vara väldigt arg för små saker och gråta iblan för ingenting. Det är jobbigt för min pojkvän.

    Jag tänker att jag är sjuk därför att jag har fått svåra upplevelser i det sista året, därför att jag har ingen släkt som har giftstruma. Vad tänker du, vad kan vara din ursak till sjukdom?

    P.S. Ursäktta mig för mina gramatiska fel. Jag har varit i Sverige inte så lång tid och fortfarande lär mig språket.

  • MiQi
    Äldre 18 Aug 00:53
    #5

    Jag har medicinerat sedan januari så det är tillräckligt för att bli opererad när som..:) Jag har nu bestämt mig för att åberopa vårdgarantin, så jag är garanterad operation inom tre månader, fast det innebär att jag kan komma att bli opererad var som helst i Sverige.

    Vad jobbigt att behöva byta läkare hela tiden. Jag går i Lund och har träffat samma läkare varje gång, vilket jag tycker är bra..även om jag kanske inte alltid gillar min läkare så känns det skönt att veta att det är en och samma person som ansvarar för att se över ens prover och som åtminstone kommer ihåg en del av ens historik utan att ständigt behöva konsultera ens journal.

    Jag har också lite dåligt humör på sistone men framförallt har jag märkt att jag, när jag väl blir arg, blir väldigt mycket argare än jag brukar och har svårare för att sansa mig.

    Precis som du tror jag att jag blivit sjuk p g a yttre omständigheter, jag har inte heller någon i min släkt som haft giftstruma. Jag förlorade en närstående i september förra året och jag tror jag blev sjuk i oktober, även om jag inte fick diagnosen förrän i januari detta året så känner jag att det var då mina symptom började, samt att jag fått utstående ögon av sjukdomen och jag började känna obehag i ögonen ungefär i oktober.

  • baraka­rin
    Äldre 27 Jan 20:12
    #6

    operation var typ det bästa jag gjort. medicinerade i två år men det kom tillbaka så fort jag slutade. stod också i kö i lund men tog vårdgarantin och fick åka till carlanderska i göteborg. det var bra där. var på återbesök idag, allt ser toppen ut och jag får bli gravid när jag vill. hur bra som helst!

  • Äldre 3 Mar 18:40
    #7

    Det var längesen denna tråd startade, men jag undrar hur det går för er?
    Jag har nu giftstruma, hyperthyreos, för andra gången. Första gången medicinerades jag med Thacapzol i lite mer än 1 år. Sedan när vi bestämde oss för att skaffa ett barn till (ca 7 månader efter) så fick jag tillbaka sjukdomen. :( Så nu väntar jag på operation. Det största misstaget jag gjorde var att inte välja operation första gången. Men, men.. jag kunde ju inte veta att jag skulle få tillbaka sjukdomen igen.

Svar på tråden jag moste vänta med graviditiet i 2 år