• Äldre 3 Aug 08:57
    9591 visningar
    63 svar
    63
    9591

    Vad betalar ni för elen - två personer i en tvåa?

    Vi har börjat få räkningar på över 800kr från vattenfall varje månad - förut betalade vi 800 i kvartalet. Det känns inte rimligt? Eller har elpriset stigit så mycket?

    Vi har två laptops, en rätt stor och klumpig tv (börjar fundera på om den är boven). Ingen tvätt- och diskmaskin. Såklart smålampor, kyl, frys, spis, micro.  Vi har inte tänt i timtal utan bara i det rummet vi vistas i. Stänger av allting på natten.  

    Vad betalar ni i el, som är två stycken i en tvårummare? Jag räknar inte med bebisen, eftersom han inte använder några elektronikgrejer.  


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 09:04
    Glömde - skriv gärna vad ni har för elbolag!
  • Svar på tråden Vad betalar ni för elen - två personer i en tvåa?
  • Äldre 3 Aug 20:52
    #51

    Har inte läst hela tråden men 800/mån låter dyrt.
    Vi betalar runt 350-400/mån då är vi 4 personer i en 3:a på 80 m2. Datorn står alltid på när vi är hemma, likaså tv:n. Vi har 3 tv, diskmaskin som vi kör 1-2 ggr dagligen.

  • Äldre 3 Aug 21:10
    #52

    Wow, vad mycket svar och så olika alla betalar! 

    Känns som en djungel det här med el. Tror jag ska ta fram de mest lovvärda förslagen och sen ringa till bolagen för jämförelse, de kan nog reda ut kostnader bättre än jag själv framför datorn. Siffror är det svåraste jag vet, och elräkningen är ju som rena matteprovet.

    Det är ingen som vet något om nån typ av säkring som man kan byta strömstyrka på (ehh, eller nåt sånt). Elen beräknas väl på något liknande, man betalar för viss strömstyrka. Som ni hör vet jag ingenting, men någon där ute kanske gör det  


  • Äldre 3 Aug 21:17
    #53
    Tigrino skrev 2010-08-03 21:10:29 följande:
    Wow, vad mycket svar och så olika alla betalar! 

    Känns som en djungel det här med el. Tror jag ska ta fram de mest lovvärda förslagen och sen ringa till bolagen för jämförelse, de kan nog reda ut kostnader bättre än jag själv framför datorn. Siffror är det svåraste jag vet, och elräkningen är ju som rena matteprovet.

    Det är ingen som vet något om nån typ av säkring som man kan byta strömstyrka på (ehh, eller nåt sånt). Elen beräknas väl på något liknande, man betalar för viss strömstyrka. Som ni hör vet jag ingenting, men någon där ute kanske gör det  
    Du kan ha olika säkring, och ju högre säkring dessto högre kostnad. Men lägenheter brukar oftast ha lägsta säkringen. Kolla på räkningen, det brukar stå typ "tariff" eller "säkring" och sedan ex 10A (det kan även stå 16A, 20A, 25A osv) lägenheter brukar ha 16A.  Det brukar så där bolaget räknar upp kostnaden för elnätet.
  • Äldre 3 Aug 21:18
    #54
    Tigrino skrev 2010-08-03 21:10:29 följande:
    Wow, vad mycket svar och så olika alla betalar! 

    Känns som en djungel det här med el. Tror jag ska ta fram de mest lovvärda förslagen och sen ringa till bolagen för jämförelse, de kan nog reda ut kostnader bättre än jag själv framför datorn. Siffror är det svåraste jag vet, och elräkningen är ju som rena matteprovet.

    Det är ingen som vet något om nån typ av säkring som man kan byta strömstyrka på (ehh, eller nåt sånt). Elen beräknas väl på något liknande, man betalar för viss strömstyrka. Som ni hör vet jag ingenting, men någon där ute kanske gör det  
    Man kan påverka nätkostnaden (alltså INTE själva elen) genom storleken på elcentralens huvudsäkring.
    Detta är dock normalt bara aktuellt för dem som bor i villa och ex. ändrar uppvärmningsform från t.ex. direktverkande el till fjärrvärme.
  • Knasis
    Äldre 3 Aug 21:25
    #55

    Nätet hos VEAB: 78 kr och elen hos Bixia: 134kr, sammanlagt 212 kr denna månaden . Ingen diskmaskin eller tvättmaskin. TjockTV och två datorer som turas om att vara på. Dottern ofta hemma på dagarna och jag på kvällarna.


    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • sweetg­irl89
    Äldre 3 Aug 21:32
    #56

    vi bor i en 2a på 61 kvadrat vi har 2 vanliga datorer + 1 laptop, 1 tjockistv, diskmaskin, tvättmaskin+ torktumlare vi betalar melan 300-350 kr i mån. har vattenfall.


    ♥Elina 22/1-2010♥
  • Äldre 3 Aug 21:33
    #57
    Cornellia skrev 2010-08-03 21:17:10 följande:
    Du kan ha olika säkring, och ju högre säkring dessto högre kostnad. Men lägenheter brukar oftast ha lägsta säkringen. Kolla på räkningen, det brukar stå typ "tariff" eller "säkring" och sedan ex 10A (det kan även stå 16A, 20A, 25A osv) lägenheter brukar ha 16A.  Det brukar så där bolaget räknar upp kostnaden för elnätet.
    Vi har 16A, så det låter ju normalt. 
    Pappa G skrev 2010-08-03 21:18:03 följande:
    Man kan påverka nätkostnaden (alltså INTE själva elen) genom storleken på elcentralens huvudsäkring.
    Detta är dock normalt bara aktuellt för dem som bor i villa och ex. ändrar uppvärmningsform från t.ex. direktverkande el till fjärrvärme.
    Okej, jag ska inte vara där och pilla... "Är du helt hundra?" - Jaa, den är jordad eller vad det heter... klipp nu! Cool 
  • Cocco
    Äldre 3 Aug 21:40
    #58

    Som de flesta vet så är elpriserna ca 3ggr högre nu än normalt vilket gör att vissa får väldigt höga elräkningar

  • Äldre 3 Aug 21:47
    #59
    Cocco skrev 2010-08-03 21:40:08 följande:
    Som de flesta vet så är elpriserna ca 3ggr högre nu än normalt vilket gör att vissa får väldigt höga elräkningar
    Hur menar du då..?

    Det rörliga elpriset vi betalar är på ungefär samma nivå nu som det var sommaren 2008 och 2009..
  • 1978
    Äldre 18 Aug 18:28
    #60

    Vi betalar ca 200 kr/månad för elförbrukningen (153kWh). Vi är två vuxna i en trea. (Elen är lite dyr för det är bara vindkraft).

  • Tecken
    Äldre 19 Aug 11:07
    #61

    Vi har runt 6-700kr/månad, tycker inte det låter speciellt dyrt med 800kr/månad. Jag har kollat på elskling.se och jag kan inte få ned min elkostnad om jag byter elbolag, det är det dyra nätet (Fortum) som är boven...

  • 1978
    Äldre 21 Aug 13:25
    #62

    Inkluderar priset även nätavgiften? Kanske har de börjat slå ihop det som tidigare varit två olika räkningar?

  • 1978
    Äldre 21 Aug 13:28
    #63
    1978 skrev 2010-08-18 18:28:27 följande:
    Vi betalar ca 200 kr/månad för elförbrukningen (153kWh). Vi är två vuxna i en trea. (Elen är lite dyr för det är bara vindkraft).
    Köper el från Telge.
    Och nätavgiften är inte inkluderad i den räkningen.
    Vi har egen tvättmaskin men ingen tumlare eller torkskåp och min sambo har en stationär dator på hela dagarna (jobbar hemifrån). Stänger av TV o.dyl. helt och hållet när vi inte tittar.
Svar på tråden Vad betalar ni för elen - två personer i en tvåa?