• Anonym
    Äldre 5 Aug 21:18
    10288 visningar
    27 svar
    27
    10288

    Magoperation

    jag funderar på om jag ska göra en magoperation för att gå ner i vikt

    vill hör åsikter och om någon gjort en, hur det gått för er

  • Svar på tråden Magoperation
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Aug 11:44
    #11

    Jag har ett bmi på 37, skulle jag ändå få göra en är 162cm lång och väger 98kg

    Vad är det som avgör vem som får göra en operation?

    Jag har alltid varit aktiv i min ungdom men när jag slutade idrotta gick jag upp i vikt

    Har försökt banta men går upp det lika fort igen då jag inte lyckas hålla mig 

  • Honden­därkna­siga
    Äldre 6 Aug 11:53
    #12

    Har en väninna som gjorde en G B P i höstas. Hon mår toppen idag! Kan ju inte äta lika mkt som förr, men gör det nästan ändå ;) det rätta tänket har inte riktigt satt sig i hjärnan än, vilket resulterar i att hon får dumping rätt ofta. Men ner i vikt har hon gått, bannemej...det enda hon skulle gjort samtidigt, var att träna på gym, så hon bygger muskler efter kroppen också. Nu hänger allt..lite synd. Men e hon lycklig så e jag lycklig:)

  • Äldre 6 Aug 12:11
    #13

    Jag opades i april -09 och har gått ner 45 kg. Det har dock varit allt annat än enkelt och jag har fått kämpa för varje kilo. Jag vet att en del bara rasar i vikt utan ansträgning efter gbp-op men så är det inte för alla och tyvärr inte för mej. Det är lite över 1 år sen jag opades och numera går jag ner kanske 1 kg i månaden och ibland inte ens det.

    Mest gick jag ju ner första månaden, då gick jag ner hela 11 kg varav 5 kg första veckan. Andra månaden gick jag ner 6 kg vilket kändes ok. Månad 3-7 gick jag ner 3 kg i månaden. Sen gick jag ner 2 kg i månaden och som sagt efter 1 år har jag gått ner ca 1 kg i månaden.

    Om jag skulle göra om operationen? Kanske skulle jag göra om det men jag kan inte säga helt säkert att jag skulle göra det. Visst jag har gått ner i vikt så rent fysiskt är det väl lättare på många sätt men mycket har blivit jobbigare och svårare. Så man ska inte tro att allt fixar sig genom en operation. Å andra sidan hade jag bmi 50,9 innan open så rent fysiskt var det väl op eller döden som gällde. Kanske inte döden direkt men med så pass hög vikt var det bara en tidsfråga innan jag skulle fått diabetes, högt blodtryck osv.

    Du har "bara" ett bmi på 37 och ärligt talat med så "lågt" bmi skulle jag aldrig göra det. Jag är snäppet kortare än dej med 161 cm så jag vet att 98 kg känns som jättemycket men jag skulle nog kämpa på utan operation. Jag väger idag 87 kg och jag hoppas visserligen på ca -15 kg till men stannar jag på den här vikten kommer jag ändå att vara nöjd.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Utopia
    Äldre 6 Aug 12:17
    #14

    Jag opererade mej 0101 och gick ner 50 kr väger i dag 55 kg och mår hur bra som helst inget jag ångrar att jag gjorde.


    021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Äldre 6 Aug 13:50
    #15
    Hamyes skrev 2010-08-05 22:47:59 följande:
    Jag har med funderingar på en magoperation men har hört att maten fastnar i halsen, kanske låter dumt men hur fastnar den? Får man ingen luft eller? Jag har ju spyfobi och fixar ju inte det heller...
    Det låter lite mer som "trängningar" som man kan få efter en VBG
    En VBG minskar magsäcken och ibland kan det vara svårt att få ner mat om man äter fort.
    Om man åter i en alltför snabb takt kan det bli lite svårt för maten att rinna ner i magsäcken i den takt man äter
    VBG är inte så vanliga längre. Dom har haft rätt stora procent omoperationer på denna metoden
    På mindre överviktiga (runt MBI 40 och mindre) gör man istället en sleeve

    En GBP operation har ett annat kirurgist upplägg, där man gör en omkoppling av magsäcken mot tarmen.
    Vilket betyder att man skärmar av stora delar av magsäcken, kopplar förbi tolvfingertarmen och låter magsäcken gå direkt till tarmen.
    Att mat fastnar i halsen efter denna op är inte lika vanligt

    Efter en GBP kan man i princip inte kräkas länge, eftersom magsäcken är helt förbikopplad.
    Det betyder att all din mat smälts i tarmen och man har inget att kräkas
  • Äldre 6 Aug 13:54
    #16
    Anonym skrev 2010-08-06 11:44:46 följande:
    Jag har ett bmi på 37, skulle jag ändå få göra en är 162cm lång och väger 98kg

    Vad är det som avgör vem som får göra en operation?

    Jag har alltid varit aktiv i min ungdom men när jag slutade idrotta gick jag upp i vikt

    Har försökt banta men går upp det lika fort igen då jag inte lyckas hålla mig 
    Det är kirurgen som utför operationen som kommer att godkänna dig (eller inte)

    Du har ett BMI som ligger ganska lågt. För landstingsoperationer har man haft ett riktBMI på 40 för att bli godkännd.
    Men ibland görs det individuella bedömmningar som gör att man ändå kan bli godkänd.
    Men i de fallen med ett lågt BMI så brukar det ligga andra svåra sjukdommar med som gör att man ändå går in och godkänner en operation

    Många med ditt BMI opererar sig privat, där man har ett lägre BMI som gräns för en operation
    Tror dom brukar lägga sig runt 35
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Aug 22:00
    #17

    Jag väger 98kg och är 162 cm... är hur stor och tjock som helst


    Men vet ändå inte om en operation är det rätta


    Kan jag gå ner till min ideal vikt ändå frågar jag mig själv, klarar jag av att hålla vikten om jag går ner


     


    Vad tycker ni?


    Ska jag försöka få en operation eller inte?

  • Äldre 6 Aug 22:22
    #18
    Anonym skrev 2010-08-06 22:00:43 följande:

    Jag väger 98kg och är 162 cm... är hur stor och tjock som helst


    Men vet ändå inte om en operation är det rätta


    Kan jag gå ner till min ideal vikt ändå frågar jag mig själv, klarar jag av att hålla vikten om jag går ner


     


    Vad tycker ni?


    Ska jag försöka få en operation eller inte?


    Det är viktigt att vara helt informerad om hur en operation fungerar.

    I början ger den dig en kickstart i viktminskningen, men  när smekmånaden är över är det meningen att man ska ha lagt om sina kostvanor så att det funkar resen av livet.
    Det innebär att långtidsopererade, som jag tex, måste tänka på vad hur och när man äter precis som vilken viktväktare som helst
    Motion är ett måste att få in i vardagen , även för en opererad
    Om man inte klarar av att göra dessa förändringar så kommer man sakta men säkert att gå upp i vikt igen

    Att göra en operation innebär inte, som många tror, att man ska äta så lite som möjligt, svälta sig ner i vikt
    En GBP operation innebär för de allra flesta att dom kommer äta betydligt mer mat än vad dom gjort innan.
    En operation innebär att du ÄTER DIG NER I VIKT
    Du måste få in 6-8 mål mat om dagen. Alla av högt näringsvärde - dvs ren mat .

    Du ska efter typ 6 månader kunna var uppe i normala portioner, för att kunna få den näring som kroppen behöver (Nu pratar jag GBP)
    Man måste komma upp i mer normala mängder för att kroppen ska få i sig tillräckligt med näring.
    När man stänger at magsäcken och tolvfingertarmen hindrar man en del av upptaget av näring, det är det som gör att du går ner i vikt
    Men förr eller senare måste kroppen upp i näring igen för att kunna överleva

    Resultatet av en operation beror alltså inte så mycket på själva operationen utan hur DU lyckas att förändra dina kostvanor
  • Honden­därkna­siga
    Äldre 9 Aug 10:53
    #19

    Måste bara säga vad jag tycker:
    Att inte kunna gå ner i vikt, visst det är kämpigt, det är svårt och det är inte kul.
    Men lite får man väl kämpa! Det är bara att ge sig katten på det, så går det. Gör om ditt liv, gör om din kost och det viktigaste...RÖR PÅ DIG!
    En kropp mår bra av detta.
    En operation är att göra det väldigt lätt för sig..dessutom sätter man sin kropp på spel...man vet aldrig hur det kan gå.

  • Äldre 9 Aug 11:48
    #20
    Hondendärknasiga skrev 2010-08-09 10:53:55 följande:
    Måste bara säga vad jag tycker:
    Att inte kunna gå ner i vikt, visst det är kämpigt, det är svårt och det är inte kul.
    Men lite får man väl kämpa! Det är bara att ge sig katten på det, så går det. Gör om ditt liv, gör om din kost och det viktigaste...RÖR PÅ DIG!
    En kropp mår bra av detta.
    En operation är att göra det väldigt lätt för sig..dessutom sätter man sin kropp på spel...man vet aldrig hur det kan gå.
    På vilket sätt är en operation att göra det väldigt lätt för sig?? Det här året jag varit opererad har varit det jobbigaste i mitt liv både fysiskt och psykiskt. Det har varit allt annat än lätt och är det fortfarande inte. Inte har jag rasat i vikt heller utan det var bara första månaden med 11 kg och andra månaden med 6 kg. Efter det har jag som sagt gått ner lite med 3 kg i mån, sen 2 kg i mån och nu 1 kg i mån. Det trots att jag då absolut inte äter för mycket utan lagom samt att jag rör betydligt mer på mej nu än innan operationen.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Anonym
    Äldre 9 Aug 13:15
    #21

    Jag är också jättetjock men orsaken till att jag är det är ju INTE för att jag gjort för få operationer.... så då är inte det heller lösningen. Jag blir så trött på att höra om mirakelkurer hit och dit. Jag blev tjock av att jag rört mig alldeles för lite samt ätit helt fel. Så enkelt är det. Ska jag gå ner i vikt får jag äta rätt och röra på mig.

  • Honden­därkna­siga
    Äldre 9 Aug 14:42
    #22
    Anonym skrev 2010-08-09 13:15:36 följande:
    Jag är också jättetjock men orsaken till att jag är det är ju INTE för att jag gjort för få operationer.... så då är inte det heller lösningen. Jag blir så trött på att höra om mirakelkurer hit och dit. Jag blev tjock av att jag rört mig alldeles för lite samt ätit helt fel. Så enkelt är det. Ska jag gå ner i vikt får jag äta rätt och röra på mig.
    *applåder*
  • Äldre 14 Apr 22:20
    #23
    Hondendärknasiga skrev 2010-08-09 10:53:55 följande:
    Måste bara säga vad jag tycker:
    Att inte kunna gå ner i vikt, visst det är kämpigt, det är svårt och det är inte kul.
    Men lite får man väl kämpa! Det är bara att ge sig katten på det, så går det. Gör om ditt liv, gör om din kost och det viktigaste...RÖR PÅ DIG!
    En kropp mår bra av detta.
    En operation är att göra det väldigt lätt för sig..dessutom sätter man sin kropp på spel...man vet aldrig hur det kan gå.
    Haha allvarligt tror du verkligen att det är så lätt att man gör en operation sen är allt löst? man måste fortfarande lägga om kosten och ändra hela sin livsstil om man ska få behålla sin viktnedgång, gör man inte det så går man upp igen.
    Operationen är ett hjälpmedel som gör att man får en ny start och en rejäl spark i rumpan så man sätter fart, i vilket fall är det så för mig.
    Jag tränar vara annan dag 1½ timme och äter sunt, är ute och går varje dag...så nej det har inte varit en lätt lösning faktiskt.
  • Anonym (Rösta­r nej)
    Äldre 14 Apr 23:18
    #24
    Anonym skrev 2010-08-06 22:00:43 följande:

    Jag väger 98kg och är 162 cm... är hur stor och tjock som helst


    Men vet ändå inte om en operation är det rätta


    Kan jag gå ner till min ideal vikt ändå frågar jag mig själv, klarar jag av att hålla vikten om jag går ner


     


    Vad tycker ni?


    Ska jag försöka få en operation eller inte?



    Jag har ungefär dina mått, men jag väger några kg mindre. Jag började på 102 kg och är nu nere på 74. Det har inte varit lätt och jag har halkat dit på godis m.m. flera gånger sedan jag började min viktresa men så länge jag inte tappar fokus på det som är mitt mål känner jag att jag inte är tillbaka på noll. Jag ska klara av detta! Jag funderade också på operation förut men jag vet att jag vill och kan klara av detta utan op. Jag tror inte att det är en lätt sak att gå igenom - det är ändå en operation min vän, med alla möjliga eventuella komplikationer som följd.

    Du skrev i ett inlägg att du har gått ner i vikt och gått upp allt igen - menar du då att du har tappat ca 35 kg och gått upp alla dessa kilon eller menar du att du har tappat fokus efter ett tag? Du, jag lovar dig att kan klara av att gå ner i vikt utan operation. Operation eller ej - du behöver minnas att en bra och balanserad kost samt motion är nyckeln till ett hälsosammare liv. Jag tror att du får det mycket tuffare om du går igenom en operation (som tidigare nämnt: eventuella komplikationer och sådant som en op kan medföra), än om du samlar på dig lite jävlar anamma och tror på dig själv mer!
  • Anonym (lisa)
    Äldre 15 Apr 10:01
    #25

    Om du kan gå ned i vikt så ska du inte göra en operation. 

    Att hålla vikten är mycket enklare än att gå ned, du kan äta ett större energiintag och ändå vara i balans. Du måste bara inse att när du gått ned kan du aldrig, aldrig någonsin gå tillbaka till det ätande som gav dig övervikten.

    Du har blivit överviktig för att du äter mer än du gör av med. Det kan handla om småätande, godis, läsk, fika eller bra mat i alldeles för stora portioner. Försök identifiera vad som ger dig övervikt (ofta är det för stora portioner och för många mellanmål), och sluta med det. Lära sig äta sig "lagom mätt"!

    För att öka sin medvetenhet skulle jag rekommendera en matdagok, tex matdagboken.se, där ser man snabbt när det blir för mycket.

  • emoni2­3
    Äldre 15 Apr 20:42
    #26

    Jag står i kö för OP, jag har PCOS och jag går fan inte ner i vikt, jag kör zumba 4 dagar i veckan + crosstrainer 3 dagar i vecka, ätit enl viktväktarna, LCHF, viktklubb, ja tamejfan allt, jag står stilla eller går ner några hg (detta beror såklart på hormonläget i kroppen av PCOS) jag väger 112 nu och är 155 kort. 

    Jag tror att op är en stor kick för mig eftersom jag måste minska mina port och få i mig mindre det är nog min enda chans att gå ner, jag förväntar mig absolut inget ras men jag hoppas att jag kommer under 90 iaf.

    Anledningen att jag gör detta nu, är för jag fick havandeskapsförgiftning med min flicka, hon kom i vecka 32 övervikt är en bidragande orsak och jag vill inte att det ska hända igen (men om det gör det så har jag gjort mitt iaf).

    Jag ser denna op som ett startskott att gå ner i vikt, och med tiden kan man göra aktiviteter som tidigare inte gått (jogga, hårdare pass osv).

    Men man måste nog vara förbered på att det inte är så lätt, många kanske tror att det går automatiskt bara för man gör en op. 

  • Anonym (mulli­s)
    Äldre 16 Apr 06:30
    #27

    En operation är aldrig helt riskfri! GBP-operationer är oftast inte farliga, men en viss risk för komplikationer finns alltid och diverse biverkningar är vanliga. Det bör man vara medveten om.

    Det man måste komma ihåg här, är att det handlar om att väga för och emot. För en person med BMI över 40 kan det vara värt att göra operationen om man har svårt att gå ner i vikt på andra sätt. Det innebär större hälsorisker att förbli så överviktig, än att göra operationen. Men detsamma gäller inte vid BMI 30-35. Det finns alltså en anledning till att bara gravt överviktiga beviljas dessa operationer av landstinget.

Svar på tråden Magoperation