• Anonym (Ryckn­ingar)
    Äldre 8 Aug 13:48
    38936 visningar
    8 svar
    8
    38936

    Ryckningar i kroppen

    Nu måste jag fråga här inne.
    Jag har under det senaste 6-12månader tillbaka börjat få ryckningar i kroppen.
    När jag gör saker, som nu sitter och skriver, då rycker det inte. Men när jag sitter mer avslappnat, då kan ett finger, eller en arm rycka till.
    När jag sover rycker jag rejält mycket i b.la benen. Ligger t.om och rycker så mycket i sömnen så det stör min sambo eftersom hela sängen skakar.

    Jag har googlat lite på just ryckningar, men inte direkt blivit mer klok av det.
    Men är det någon här som vet om det kan vara farligt? Eller om det kan vara dags att rådfråga en läkare?

  • Svar på tråden Ryckningar i kroppen
  • Äldre 8 Aug 13:51
    #1

    Det är nog bara musklerna som slappnar av, de kan rycka till då. 
     

  • Anonym (Ryckn­ingar) Trådstartaren
    Äldre 8 Aug 13:53
    #2

    Men varför gör de det? Och varför har det plötsligt börjat med det nu?

    Känner att det inte är undra på att jag inte blir utvilad efter en natts sömn eftersom jag ligger och rycker hela nätterna och troligen väcker mig själv.
    Har ju t.om vaknat till ordentligt efter att ha haft ett rejäl ryck i benen.

  • Äldre 8 Aug 14:01
    #3

    Det har med att musklerna har varit spända och "knäpper till" när de går från spänd till avslappnat tillstånd. 
    Rycker du hela natten eller?

    Jag fick ryckningar i hela kroppen när jag gick in i väggen, men då var jag i vaket tillstånd och de försvann när jag somnade.  

  • Anonym (Ryckn­ingar) Trådstartaren
    Äldre 8 Aug 14:05
    #4

    Det är inte konstanta ryckningar under hela natten. Men vid flera tillfällen under natten i alla fall.
    (Lite svårt att veta hur mycket eftersom jag sover) är sambon som berättat det för mig eftersom han har svårt att somna när jag ligger och rycker.

  • Äldre 8 Aug 14:09
    #5

    ja du, det är ju svårt att veta vad det kan vara när man inte är utbildad, kan vara allt från vanliga muskelryck  (http://sv.wikipedia.org/wiki/Muskeltonus)  till MS. Du bör nog diskutera detta med en läkare för att reda ut vad det kan vara. 

  • Anonym
    Äldre 8 Aug 14:12
    #6

    Min väninna hade samma problem som du, gick till läkare efter ett tag och hon fick remiss till magnetkamera. Väl där visade sig att hon fick MS (multipel skleros), så jag tycker du ska kontakta din läkare!

  • Anonym (Ryckn­ingar) Trådstartaren
    Äldre 8 Aug 14:12
    #7

    tack för dina svar.
    kanske är bäst att prata med en läkare och se vad den har att säga.

  • Anonym
    Äldre 6 Jul 11:30
    #8

    vaknade själv med ett kraftigt hopp i benet i natt
    (ej insomningsryckning)

    fick du TS något svar tillslut? 

Svar på tråden Ryckningar i kroppen