• Defend­or
    Äldre 8 Aug 17:52
    11259 visningar
    15 svar
    15
    11259

    IBS Magsmärta!!

    Hej. Jag har haft IBS sedan 14 års ålder. har blivit utred på Huddinge sjukhus här i Stockholm. Har genomgått alla undersökningar som är möjliga och har fått diagnos IBS. nämnvärt var att han såg att det varit en stor inflammation i sista delen av tunntarmen men att den har lagt sig och att det blivit ärr bildning kring tarmen, dok vet han inte vad det beror på.

    Mina besvär går ju som säkert för många andra i skov. Men under detta år så har det varit värre än någonsin. Mina besvär framkallas av både mat och dryck, men det konstiga är att det även kan triggas av just ingenting. Helt plötsligt kan jag få sån magknip så att man tuppar och då vet jag att ja alltid måste in på toa för då är det dags att "tömma". Och ingen läkare förstår varför jag alltid får såna kramper vid just tömning.

    Det kan vara som tex idag. Hade varit ute och sprungit, kommer hem tar en banan och dricker vatten, pang 3 minuter senare vrider jag mig i smärta och det kan ju knappast bero på den bananen som jag stoppa i mig, menar så fort passerar de ju inte tarmarna. Lider av mycket gaser också som är rätt jobbiga och mycket förstoppning. Dok kan jag även få ont av mat som jag stoppat i mig men det som förbluffar mig är att det kommer så fort. Är det den nya maten som trycker på den gamla som orsakar kramper eller ? .

    Går nästan 3-5 dagar innan jag får gå på toa och då startar det som vanligt med magsmärtor och då är avföringen först hård och sen blir de löst och sedan släpper kramperna. Förut hade jag smärta ca 3-4 gånger per vecka , nu kan det komma flera gånger per dag. äter en del fibrer och dricker proviva sedan flera år tillbaka.
    Även probimax tabletter som innehåller tarmbakterier.

    Just nu är kosten väldigt enformig med mycket ris, potatis, pasta, lax, korv, köttfärs, fiskbullar. Dricker laktosfri mjölk . Det är så svårt att veta med kost också för ena dagen går fiskbullar bra och nästa inte, hur ska man då veta vad man tål eller inte. Blir galen på denna mage, så mycket gott som man måste undvika.

    Finns det någon annan här som har liknande att magsmärtan bara kan komma och när den gör det så måste man gå och sätta sig på toa och få "ut det"?? Har märkt att massage hjälper en del för när jag får dessa smärtor och gaser så masserar ja hårt på magen så att det pressas fram, hjälper en del. Motionerar gör jag regelbundet. Skulle vara intressant att höra era historier. Tack på förhand.

  • Svar på tråden IBS Magsmärta!!
  • Beth82
    Äldre 8 Aug 18:11
    #1

    Jag vet bara att jag har väldigt likt dig. Symptommässigt! Man blir ju lite knäpp av att inte veta från dag till dag vad som fungerar. Saker som förvärrar det hela för mig iaf är stress, laktos och mjölmat. Men eftersom det varierar så mycket så lever jag inte riktigt efter min vetskap.

    Dimitikon är tabletter (tror de heter så) de är mot väderspänningar - gaser i magen . Funkar ganska bra ibland.

    Önska att det fanns mer tips och klara besked att ge och att få... Ibland tänker jag att jag kommer att bli knäpp om det ska vara så här resten av livet.

  • Defend­or
    Äldre 8 Aug 18:20
    #2

    @ Beth82. Hej och tack för ditt svar. Beklagar att du också har detta helvete men som du skriver så vet man ju inte hur dagen kommer bli eller hur maten kommer påvärka. Väldigt jobbigt att undra om man klarar potatis idag eller ska man ta ris idag? kommer det funka bättre osv . likt som du så tänkte jag precis så igår, ååh herregud ska jag verkligen leva såhär hela livet!! kommer bli galen då.

    Tack för tipset gällande gasspänningar, har testat den och gav ingen skillnad på mig desvärre.

    Skulle gärna vilja bli forskare så att man kunde komma till bukt med IBS =)

  • Angeli­caL85
    Äldre 8 Aug 18:22
    #3

    Jag känner så igen mig! Nu är jag gravid och då funkar det faktiskt ganska bra. Men innan dess var det jätte jobbigt. Va så pinsamt att behöva gå från jobbet titt som tätt. Det enda som funkade relativt bra för mig va en kombination av en diet som heter "ibs-kost" och ett fiberpulver som man blandar med vatten eller juice. Å självklart va stress förödande. Men med denna diet gick det faktiskt ganska bra. Jag kunde ha så ont att jag inte kunde gå eller röra mig.

  • Beth82
    Äldre 8 Aug 18:25
    #4

    Ja, vi får bli forskare! Ett annat alternativ som jag funderar på är att vända mig till den alternativa medicinvärlden. Just nu är jag gravid men efter det tänkte jag gå till en osteopat. De ska tydligen se obalanser och dyligt i kroppen och ha bot mot dessa. En kompis har provat och tycker att det hjälper.

    Ja, jag vet inte. Det kanske är att famla efter halmstrån eller så funkar det verkligen!

  • Defend­or
    Äldre 8 Aug 18:32
    #5

    Känns skönt att få prata med folk som verkligen förstår hur man har det. Tack för att ni tar er tid att svara.

    Blir glad att du blivit bättre AngelicaL85 hoppas verkligen att du kan få slippa bekymmrerna ett tag till =) just nu har jag inget arbete för det går desvärre inte att jobba  då många arbetsgivare inte tillåter att man går på toa så ofta =/ 
    kan inte komma ihåg senast ja fick känna mig nödig UTAN att inte få ont i magen!! Tänk vilken känsla att få uppleva smärtfritt toabesök .

    okej beth82 låter ju intressant, Jag börjar bli så desperat nu så jag är beredd att testa vad som helst. är så trött på det här livet nu.

    Man blir så isolerad. Efter frukost vill man vara hemma för i regel får ja alltid ont, samma efter lunch middag och ibland kväll. Man vågar inte gå ut , ja drar mig för att åka till restaurang för om jag får ont efter så vill jag inte sitta på en offentlig toa med dunder magknip =( usch hemsk tanke.

  • Defend­or
    Äldre 8 Aug 18:33
    #6

    samma gällande bio, bowling osv då smärtan bara kan slå till helt utan förvarning

  • haihep
    Äldre 9 Aug 08:16
    #7

    Tryptizol verkar hjälpt en del.

    Själv kör jag probi-mage som hjälper hyffsat.
    Banan skulle jag aldrig äta:)

    Egazil finns för magkramp.

  • Comple­torium
    Äldre 9 Aug 08:27
    #8

    Min fru har alltid haft en krånglig mage och håller på att utredas nu (igen). Men de hittar inget som kan förklara hennes uppblåsthet, smärtor, "raketmage" etc. Diagnosen IBS har nämnts men passar ändå inte inte helt, tydligen.

    Men hon har iaf slutgiltigt fått diagnosen lakrosintollerant och det har hon ju förstått för längesedan. Men hon är inte glutenintollernat enligt vad läkarna kan se, trots att hon mår bättre när hon utesluter gluten ur kosten.

    Sen en tid tillbaka äter vi LCHF och iom att kolhydraterna försvann så mår hon radikalt bättre. Framför allt har de mesta smärtorna och diarréerna försvunnit..

    Så i hennes fall så hjälper det att utesluta laktos, gluten och kolhydrater. Att äta LCHF hjälper alltså, men hon kan inte äta för mycket fett heller, för det får henne illamående.

    Hon har aldrig mått så bra som nu.

  • Ylva Sköld
    Äldre 9 Aug 16:05
    #9

    Halloj

    Jag känner igen mig i allt det ni beskriver.
    Min mamma minns inte mig som ungdom utan uppknäppta byxor, så problemet har funnit ett tag. Jag är 44 år idag.
    Jag har fått lära mig att känna av min kropp dag för dag. Och när det kommer en period av oerhörd smärta har jag fått gå till doktor iallafall...

    Det som jag tror man ska ha som ledord är "smörjning". Man ska äta mat som smörjer helt enkelt.
    Inte stekflott men kanske en matsked olivolja om dagen t ex.
    Inte smörgåsar, men kanske ett fat havregrynsgröt.

    Inte något av det som anses vara svårsmält för alla som t ex bönor, sallat, paprika, rökt mat, potatismos, ägg, ost...
    MEN... i perioder kan faktiskt en del av det där fungera. Om man känner att man varit bra ett tag. Då kan man prova vid något enstaka tillfälle liksom.. I allafall ris....
    Ris och pasta är ju sånt man kan bli hård i magen av. Och det kanske man ska undvika.
    Samt kolsyrad vätska. det ökar gasbildning. Även om man kan tror att det skulle kunna vara bra.
    Samarin har ju t ex hjälpt oerhört ofta, har jag märkt.

    Drick mycket vatten, och ät avocado.... och annat som smörjer och ger rätt fett.
    Hoppas något av mina råd kan fungera.

    Kramen

  • Defend­or
    Äldre 10 Aug 17:33
    #10

    tack för era tips , värt att se närmare på . Kom att tänka på att idag är 3e dagen som jag inte fått gå på toa. Försökte sätta mig nu men är bara gasig, känns som cementklump i magen =/ så trött på denna förstoppning. Endå dricker jag runt 2 liter vatten om dagen, gröt till frukost, 24% fibermackor på kvällen och till middag blir det lite varierande. Dok ska jag synda idag och äta stekt hamburgare och pommes =/ får man lida skit sen säkert..

  • Äldre 10 Aug 20:01
    #11

    Nu har jag inte IBS utan Crohns men en sak jag skulle försöa utesluta är faktiskt extra fiberrik mat.

    Och frukt som är syrerik typ Äpple Apelsin osv och även bananer jag kan inte ens titta på en banan utan att få ont i magen.

    Fet mat kan vara svårt för en mage i olag att hantera.

    Jag måste undvika fiberrik mat och bröd för det blir för mycket för magen.

    Och jo vad du äter kan sätta igång tarmarna efter några tuggor bara

  • wimez
    Äldre 10 Aug 20:43
    #12

    Vad är det igentligen som får magen att sätta igång direkt efter några tuggor? Har alltid funderat på det, om det är fysiskt eller psykiskt och hur det hänger ihop. Någon som har koll på hur det ligger till? Ett tag var jag helt säker på att det måste bero på att jag undermedvetet oroar mig för att magen ska krångla när jag äter. Men senaste tiden har jag nog ändrat uppfattning för ofta när detta har skett har jag intagit fet mat eller mjölkprodukter. Och mina skov börjar alltid på samma sätt, från att inte ha haft en enda känning imagen till att allt rasar efter några tuggor eller klunkar. Och som ts skrev är det omöjligt att det man nyss svalde redan passerat hela tarmsystemet. Och att man för tillfället inte befann sig i ett skov gör att jag inte oroar mig för vad jag äter och tror inte att jag gör det undermedvetet då heller. Skumt är det ialla fall Cool

  • Defend­or
    Äldre 10 Aug 21:31
    #13

    @houdini. Okej jag förstår. Min farmor hans chrons sjukdom. Hon har blivit opererad ett flertal gånger och hennes tarmar har kapats så mycke under åren (sent 70 tal) så hon har bara halv meter kvar av tunntarmen pga att den krymte så att maten inte kunde passera. Hon fick tarmvred ett par gånger.

    Läkarna trodde att jag också fått chrons då mina symptom stämmer så överrens med chrons men dom kunde endå inte säga till 100% att jag har det nu. Det kan tydligen ligga lattent i kroppen . Så jag fick diagnosen IBS och jag äter en del fibrer så som gröt och fullkorn mackor, men det kanske är det som gör så att jag blir förstoppad trots massvist med vattenintag!

    @wimez ja visst är det märkligt. man skulle gärna vilja vara inne i tarmarna när det sker så att man får se vad som händer :P

  • Äldre 11 Aug 02:07
    #14

    Wiemez: när du sätter igång att äta produceras det magsyra vilket JAG tror läcker ner i tarmarna och sätter igång dom. För precis samma sak händer mig.

    Jag har inte opererats någongång och har mina tarmar intakta än så länge kanske jag ska säga.

    Jag kan bara tipsa om vad som hjälpt mig, föresten tog över tjugo år innan jag fick min diagnos.

    Jag undviker fiberrik mat, fet mat, syrarik mat oftast men jag fuskar för annars blir livet så trist.. Fläskkött vet jag en hel del som har problem med jag med när magenär kass. Är man ass i magen så kan det hjälpa att undvika stekt och friterad mat

    Jag har inga problem med varken gluten eller laktos men försöker undvika för mycket mjölkprudukter för tack vare fetthalten kan de ge problem.

    Jag vet aldrig vad som utlöser mina skov.
    Och jag vet inte heller från en dag till en annan vad jag tål

  • Defend­or
    Äldre 11 Aug 12:22
    #15

    Har läst lite nu på nätet gällande mat osv. jag äter som sagt en hel del fibrer i form av gröt, mackor, fukt, dryck, och på senaste halvåret har jag varit väldigt förstoppad, som tex nu har jag inte varit på toaletten på 4a dagar och jag känner mig helt full men det kommer inget när jag sätter mig.

    En del skriver att man ska undvika fibrer helt , en del säger att man ska äta fibrer. En del säger laktos fri mjölk andra säger sojamjölk , och så finns det motangrepp mot dessa att bägge ger gaser osv.

    man ska unvika mjöl, visa säger att man ska äta pasta, ris, potatis? Va fan blir helt snurrig, vissligen har jag testat alla saker men ena gången kan jag äta pasta och nästa inte osv , hur ska jag då kunna utesluta nått!?

    däremot tror jag att ja måste dra ner på fibrerna om jah vill gå på toa för de är nog inte hälsosamt med snart 5 dagars avföring i systemet =/

    Nån som har tips?

Svar på tråden IBS Magsmärta!!