• Kinne7­9
    Äldre 8 Aug 20:50
    15175 visningar
    24 svar
    24
    15175

    Har du hyrt hus utomlands via Blocket?

    Är sugen på att hyra ett hus via Blocket nästa år. Och vill nu veta era erfarenheter.


    Fungerade det bra för er? Vilket land åkte ni till?
    Vad bör vi tänka på?
    Hur långt innan bokade ni?

    Vill veta allt som ni har lust att berätta.

  • Svar på tråden Har du hyrt hus utomlands via Blocket?
  • alskdl­dskjf
    Äldre 8 Aug 21:26
    #1

    Vi bokade hus via en förmedlare som annonserade på Blocket.
    Det fungerade kanon. Vi betalade endast en liten del innan och merparten till ägaren vid ankomst till huset.
    Vi åkte till Italien.
    Vi hörde om en som hade använt sig av denna förmedlare och som hade varit mycket nöjd med allt och det gjorde ju absolut att det kändes mindre riskfyllt.
    Vi bokade ett år innan, men det var mer för att vi planerade resan såpass tidigt. Vi hade nog inte haft några som helst bekymmer med att boka senare, men så åkte vi inte förrän i mitten av september heller. Vill man åka under högsäsongen på sommartid så får man nog vara i tid om man hittar något speciellt hus man vill ha.

  • Guy
    Äldre 9 Aug 07:26
    #2
    alskdldskjf skrev 2010-08-08 21:26:18 följande:

    Vi bokade hus via en förmedlare som annonserade på Blocket.
    Det fungerade kanon. Vi betalade endast en liten del innan och merparten till ägaren vid ankomst till huset.
    Vi åkte till Italien.
    Vi hörde om en som hade använt sig av denna förmedlare och som hade varit mycket nöjd med allt och det gjorde ju absolut att det kändes mindre riskfyllt.
    Vi bokade ett år innan, men det var mer för att vi planerade resan såpass tidigt. Vi hade nog inte haft några som helst bekymmer med att boka senare, men så åkte vi inte förrän i mitten av september heller. Vill man åka under högsäsongen på sommartid så får man nog vara i tid om man hittar något speciellt hus man vill ha.


    Är det bara i Italien som den förmedlare har hus? Har den ngn hemsida?
  • Äldre 9 Aug 15:37
    #3
    alskdldskjf skrev 2010-08-08 21:26:18 följande:

    Vi bokade hus via en förmedlare som annonserade på Blocket.
    Det fungerade kanon. Vi betalade endast en liten del innan och merparten till ägaren vid ankomst till huset.
    Vi åkte till Italien.
    Vi hörde om en som hade använt sig av denna förmedlare och som hade varit mycket nöjd med allt och det gjorde ju absolut att det kändes mindre riskfyllt.
    Vi bokade ett år innan, men det var mer för att vi planerade resan såpass tidigt. Vi hade nog inte haft några som helst bekymmer med att boka senare, men så åkte vi inte förrän i mitten av september heller. Vill man åka under högsäsongen på sommartid så får man nog vara i tid om man hittar något speciellt hus man vill ha.


    Att man känner någon som hyrt av förmedlaren är nog en stor fördel.  Jag har läst om flera som blivit lurade och hyrt hus som inte ens ägdes av uthyraren.  I ett fall var det en städerska som tog foton av ett hus som hon städade och lade ut det för uthyrning på nätet...  Rynkar på näsan
  • Kinne7­9
    Äldre 9 Aug 15:42
    #4
    evaoregon skrev 2010-08-09 15:37:42 följande:
    Att man känner någon som hyrt av förmedlaren är nog en stor fördel.  Jag har läst om flera som blivit lurade och hyrt hus som inte ens ägdes av uthyraren.  I ett fall var det en städerska som tog foton av ett hus som hon städade och lade ut det för uthyrning på nätet...  Rynkar på näsan
    Vi är ganska risktagande människor. Vi tänker som så att så länge vi har en buffert med oss, som kan tänka ett ev hotell så är det inga större beskymmer.

    Känner två stycken par som hyrt via Blocket. I Kroatien och Italien, det hade funkat toppen. Men vill ändå veta fler erfarenheter.
  • Äldre 9 Aug 15:45
    #5
    Kinne79 skrev 2010-08-09 15:42:05 följande:
    Vi är ganska risktagande människor. Vi tänker som så att så länge vi har en buffert med oss, som kan tänka ett ev hotell så är det inga större beskymmer.

    Känner två stycken par som hyrt via Blocket. I Kroatien och Italien, det hade funkat toppen. Men vill ändå veta fler erfarenheter.
    Jag tror nog att det är bäst om man i alla fall känner någon som använt sig av uthyraren.  Har man betalt pengarna direkt till ett bankkonto så kan det ju annars vara svårt att få pengarna tillbaka.  Om man har betalt med kort så har man ju skydd och kan klaga på att man inte fått varan man betalt för. 
  • alskdl­dskjf
    Äldre 9 Aug 15:45
    #6
    Guy skrev 2010-08-09 07:26:43 följande:
    Är det bara i Italien som den förmedlare har hus? Har den ngn hemsida?

    Den förmedlare som vi använde oss av hade bara hus i området Toscana i Italien.

    www.toscanahus.com
    Heidi Sundström heter förmedlaren, mycket trevlig och hjälpsam och som sagt vi blev rekommenderade henne, vi var nöjda med henne och andra vi har rekommonderat henne till har också varit jättenöjda.

  • Kinne7­9
    Äldre 9 Aug 15:49
    #7
    evaoregon skrev 2010-08-09 15:45:25 följande:
    Jag tror nog att det är bäst om man i alla fall känner någon som använt sig av uthyraren.  Har man betalt pengarna direkt till ett bankkonto så kan det ju annars vara svårt att få pengarna tillbaka.  Om man har betalt med kort så har man ju skydd och kan klaga på att man inte fått varan man betalt för. 
    Då kan vi ju glömma att hyra via Blocket iom att vi inte känner någon som har hyrt i de länder vi är intresserade av.

    Blir vi lurade så blir vi, det är inte så mycket pengar det handlar om så det är inte största bekymmret.

    Antar att man få ha mailkontakt med den som hyr ut och senare också telefonkontakt.
  • alskdl­dskjf
    Äldre 9 Aug 15:54
    #8
    evaoregon skrev 2010-08-09 15:37:42 följande:
    Att man känner någon som hyrt av förmedlaren är nog en stor fördel.  Jag har läst om flera som blivit lurade och hyrt hus som inte ens ägdes av uthyraren.  I ett fall var det en städerska som tog foton av ett hus som hon städade och lade ut det för uthyrning på nätet...  Rynkar på näsan
    Ett par vänner till oss hyrde en stuga på Öland genom en annons på Blocket. De betalade hälften vid bokningen och hälften en vecka innan deras hyrvecka när avbokningstiden gick ut så att säga. När de efter en lång bilresa kom fram till rätt adress låg det ett helt annat hus där än det som de sett på bilderna. Visade sig att det bodde en gammal förvirrad tant där som inte hade en aning om någonting.
    Polisen sa att förmodligen är det någon som känner till tanten som har använt sig av hennes hus.
    Mina vänner som både pratat i telefon med den trevlige uthyraren och mailat en del med honom angående mer bilder och allmän information om uthyrningen var helt knäckta.
    Telefonnumret var uppsagt och emailadressen fungerade inte längre. Polisen sa att det var en mycket liten chans att de skulle komma åt bedragaren så här i efterhand. 
    5000 kronor i hyra för en stuga de inte fick använda och en lång bilresa inklusive alla kostnader plus ett dyrt hotellrum blev summan för den semestern.
    Så visst kan man råka ut för rötägg!

    Jag skulle inte hyra från någon som kräver alla pengar i förväg. Och rekommendationer, helst givna innan kontakt med förmedlaren är ett måste.
  • Kinne7­9
    Äldre 9 Aug 15:58
    #9
    alskdldskjf skrev 2010-08-09 15:54:04 följande:
    Ett par vänner till oss hyrde en stuga på Öland genom en annons på Blocket. De betalade hälften vid bokningen och hälften en vecka innan deras hyrvecka när avbokningstiden gick ut så att säga. När de efter en lång bilresa kom fram till rätt adress låg det ett helt annat hus där än det som de sett på bilderna. Visade sig att det bodde en gammal förvirrad tant där som inte hade en aning om någonting.
    Polisen sa att förmodligen är det någon som känner till tanten som har använt sig av hennes hus.
    Mina vänner som både pratat i telefon med den trevlige uthyraren och mailat en del med honom angående mer bilder och allmän information om uthyrningen var helt knäckta.
    Telefonnumret var uppsagt och emailadressen fungerade inte längre. Polisen sa att det var en mycket liten chans att de skulle komma åt bedragaren så här i efterhand. 
    5000 kronor i hyra för en stuga de inte fick använda och en lång bilresa inklusive alla kostnader plus ett dyrt hotellrum blev summan för den semestern.
    Så visst kan man råka ut för rötägg!

    Jag skulle inte hyra från någon som kräver alla pengar i förväg. Och rekommendationer, helst givna innan kontakt med förmedlaren är ett måste.
    Men hur vet man att de som rekommenderar inte är nära vänner till den som hyr ut?
  • Äldre 9 Aug 16:06
    #10
    alskdldskjf skrev 2010-08-09 15:54:04 följande:
    Ett par vänner till oss hyrde en stuga på Öland genom en annons på Blocket. De betalade hälften vid bokningen och hälften en vecka innan deras hyrvecka när avbokningstiden gick ut så att säga. När de efter en lång bilresa kom fram till rätt adress låg det ett helt annat hus där än det som de sett på bilderna. Visade sig att det bodde en gammal förvirrad tant där som inte hade en aning om någonting.
    Polisen sa att förmodligen är det någon som känner till tanten som har använt sig av hennes hus.
    Mina vänner som både pratat i telefon med den trevlige uthyraren och mailat en del med honom angående mer bilder och allmän information om uthyrningen var helt knäckta.
    Telefonnumret var uppsagt och emailadressen fungerade inte längre. Polisen sa att det var en mycket liten chans att de skulle komma åt bedragaren så här i efterhand. 
    5000 kronor i hyra för en stuga de inte fick använda och en lång bilresa inklusive alla kostnader plus ett dyrt hotellrum blev summan för den semestern.
    Så visst kan man råka ut för rötägg!

    Jag skulle inte hyra från någon som kräver alla pengar i förväg. Och rekommendationer, helst givna innan kontakt med förmedlaren är ett måste.
    Ja, tyvärr verkar det inte alltför ovanligt av vad jag har hört och läst.  Vi har en gång hyrt ett hus där man fick betala en stor del i förväg, men då hade min man en arbetskamrat som hyrt av samma person så det kändes mindre som en chansning.  Annars skulle jag noga hyra av en större förmedlare så att man har någon att kontakta om något går fel.
Svar på tråden Har du hyrt hus utomlands via Blocket?