• Anonym
    Äldre 9 Aug 21:19
    24339 visningar
    30 svar
    30
    24339

    Vad kommer min anställda att kosta? Kan någon hjälpa mig?

    Hej.
    Kommer givetvis anlita en revisor när vi ska anställa och så. men lite frågor jag vill veta innan jag träffar revisorn.
    Har ett byggföretag.
    Enskild firma i nuläget. kommer byta till AB senare.
    Behöver anställa 2 personer.
    Den ena är fullärd sen tidigare och den andra ganska ny.

    Det jag undrar över är på ett ungefär hur mkt de kommer kosta.

    Han med mest lön kommer få en lön på 30000 brutto. 
    Så ca 21000 netto för hans del om vi betalar in 30% i skatt åt honom.
    Vad utöver dessa 30000 kommer han kosta oss?

    Han med mindre i lön kommer få 20000 brutto och då ca 14000 netto.
    Vad utöver dessa 20000 kommer han kosta oss?

    Någon som vet på ett ungefär?
    Eller har tips på bra sida med någon kalkyl där man kan beräkna sådant?

    Mkt tacksam för svar.
     

  • Svar på tråden Vad kommer min anställda att kosta? Kan någon hjälpa mig?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 23:59
    #11
    Pompmom skrev 2010-08-09 21:49:27 följande:
    Du får ha så många anställda du vill i vilken företagsform du än driver ditt företag i!
    Ok. Tackar
  • Äldre 10 Aug 00:02
    #12

    Hej där!

    En som jag kände genom en arbetsmarknadsåtgärd gick starta-eget men det är visserligen 9 år sedan. Hon sa att de lärt sig att en anställd kostar dubbelt så mycket som bruttolönen och att företaget behöver en omsättning på en miljon kronor/anställd och år. Om det är lika nu vågar jag inte svara på. Lycka till!

  • Äldre 10 Aug 11:16
    #13

    Det går inte riktigt att säga vilken omsättning som behövs, det beror ju på hur stor procent av omsättningen som går bort i utgifter...är det ett tjänsteföretag eller varuföretag, lagerkostnader, dyra hyror mm...

  • Äldre 12 Aug 16:50
    #14
    Add3 skrev 2010-08-09 21:44:19 följande:
    Det är korrekt. Lägg sedan på semester och försäkringar.
    Glöm inte att en försäkring är pensionsförsäkringen. Om dina anställda går udner kollektivavtal ska du nog räkna med ytterligare utgifter. Du kanske ska kontakta deras fackförbund?
  • Topdog
    Äldre 12 Aug 16:58
    #15
    Add3 skrev 2010-08-09 21:29:09 följande:
    Brukar räkna med ett lönekostnadspåslag på 61% för arbetare över 25 år. Detta inkluderar arbetsgivaravgifter, semester, vanliga försäkringarna, samt ett schablonpåslag för sjukdomskostnader.
    61%, det låter otroligt mycket? Stämmer det verkligen?
  • Anonym
    Äldre 13 Aug 02:31
    #16
    Topdog skrev 2010-08-12 16:58:16 följande:
    61%, det låter otroligt mycket? Stämmer det verkligen?
    Jag får det till lite mer för mina anställda. Budgeterar 70 % påslag på bruttolönen för att ha en liten buffert för eventuella sjukdomskostnader. I övrigt är det arbetsgivaravgifter, semester, pensionskostnad och avtalsförsäkringar.
  • Anonym
    Äldre 17 Aug 20:34
    #17
    Topdog skrev 2010-08-12 16:58:16 följande:
    61%, det låter otroligt mycket? Stämmer det verkligen?
    Ja, det stämmer nog alldeles utmärkt. Det är DYRT att anställa i Sverige, oavsett vad en del partier vill få dig att tro. Bakgrunden är att man under sen industrialisering (50-talet om jag minns rätt) från politiskt håll bedömde att det vore bra att uppmuntra automatisering i industrin. Så man (och detta var en överenskommelse över de politiska blockgränserna!) höjde skatterna på arbete. Det har sedan dessa varit svårt (av praktiska eller ideologiska skäl beroende på regering, mestadels ideologiska skäl så som det politiska landskapet sett ut under lång tid) att vända på det. Vilket är väldigt synd nu då industrin inte längre är lika internationellt konkurrenskraftig bl.a. på grund av arbetskostnaderna här i Sverige och extra synd eftersom tjänster och innovation (som är arbetsintensivt) är det som vi kan ersätta industrin med...

    Om vi räknar lågt och tänker 61% snarare än 70% som i inlägget nedan det jag svarar på får vi följande:

    Om du inte betalar statlig skatt och tjänar 100:- får du behålla ungefär 70:-. 61:- extra kostar det arbetsgivaren och dessutom betalar du 30:- i skatt. Så för varje 70:- du får i handen betalas det ytterligare 91:- från arbetsgivaren. Om du betalar statlig skatt får du behålla ungefär 55-60:- per tjänad hundralapp (beror lit epå hur långt över gränsen frö statlig skatt du ligger) och arbetsgivaren måste lägga ut ytterligare 101-106:-. Jag kan säga att detta är ett skäl till att jag aldrig anställt i mina egna bolag.
  • Anonym
    Äldre 18 Aug 07:50
    #18

    För den som tjänar 3000:- kommer du att betala ca 40000:- i månaden.
    Du kan gå in på www.ekonomifakta.se och räkna på skatter mm.

  • Topdog
    Äldre 18 Aug 09:36
    #19
    Anonym skrev 2010-08-17 20:34:43 följande:
    Om du inte betalar statlig skatt och tjänar 100:- får du behålla ungefär 70:-. 61:- extra kostar det arbetsgivaren och dessutom betalar du 30:- i skatt. Så för varje 70:- du får i handen betalas det ytterligare 91:- från arbetsgivaren. Om du betalar statlig skatt får du behålla ungefär 55-60:- per tjänad hundralapp (beror lit epå hur långt över gränsen frö statlig skatt du ligger) och arbetsgivaren måste lägga ut ytterligare 101-106:-. Jag kan säga att detta är ett skäl till att jag aldrig anställt i mina egna bolag.
    Det är jag helt med på. Jag är egen företagare själv, dock utan anställda. Det jag är konfunderad över är att det skulle kosta 70% utöver lönen. Arbetsgivaravgifterna är jag helt med på. Men att gå från 100:- i timmen till den anställde, till 170:- eller till och med 200:- i timmen för arbetsgivaren, det är det jag inte får ihop. Vad går dessa 70-100:- till förutom arbetsgivar/sociala avgifter?
  • DorisD
    Äldre 18 Aug 09:39
    #20

    70% räknar jag alltid med, bara för att vara helt hemma.
    Vill också uppmana dig att så fort som möjligt göra om bolaget till AB dåd et är rätt vanskligt för din egen privatekonomi med fast anställda med de kostanderna du planerar. Bara så du inte hamnar i personlig skuld.

  • Anonym
    Äldre 18 Aug 14:00
    #21
    Topdog skrev 2010-08-18 09:36:09 följande:
    Det är jag helt med på. Jag är egen företagare själv, dock utan anställda. Det jag är konfunderad över är att det skulle kosta 70% utöver lönen. Arbetsgivaravgifterna är jag helt med på. Men att gå från 100:- i timmen till den anställde, till 170:- eller till och med 200:- i timmen för arbetsgivaren, det är det jag inte får ihop. Vad går dessa 70-100:- till förutom arbetsgivar/sociala avgifter?
    Pensionsförsäkring, sjukförsäkring, semestertillägg, marginal för sjuklön, och ev andra saker som tillkommer genom kollektivavtal.

    200:-/h var det aldrig tal om. 161:-/h i båda fallen, skillnaden bestod i vilken andel den anställde får behålla.
  • Anonym
    Äldre 18 Aug 14:02
    #22
    Anonym skrev 2010-08-18 07:50:15 följande:
    För den som tjänar 3000:- kommer du att betala ca 40000:- i månaden.
    Du kan gå in på www.ekonomifakta.se och räkna på skatter mm.
    Den webbsidan räknar inte in pensionsförsäkringspremier, sjukförsäkringspremier och andra kostnader som arbetsgivaren har för en anställde, t.ex. att lägga undan extra penagr för semestertillågg och för tillfällen då arbetstagaren är sjuk (första tiden betalar arbetsgivaren sjuklön och eventuellt måste en vikarie hyras in också...).
  • Anonym (Arbet­sgivar­e)
    Äldre 18 Aug 14:21
    #23

    Många som tycker och tänker här...till TS; skaffa en revisor eller nån som har lite koll (det är inte så svårt som man kan tro, dock). Kostnaden för anställda ser ut så här: arbetsgivaravgiften är runt 31,5% på bruttolönen. Utöver det betalar du enligt gällande kollektivavtal, sannolikt tecknar du ett sk hängavtal med byggnads. Jag vet inte exakt hur deras kollektivavtal ser ut, men jag betalar ca 10-12% ytterligare för ITP (tjänstepension, plus avgifter för kollektivavtalet). Så du kan räkna med ca 45% utöver bruttolönen.

  • Anonym (hehe)
    Äldre 18 Aug 14:31
    #24
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2010-08-18 14:21:24 följande:
    Många som tycker och tänker här...till TS; skaffa en revisor eller nån som har lite koll (det är inte så svårt som man kan tro, dock). Kostnaden för anställda ser ut så här: arbetsgivaravgiften är runt 31,5% på bruttolönen. Utöver det betalar du enligt gällande kollektivavtal, sannolikt tecknar du ett sk hängavtal med byggnads. Jag vet inte exakt hur deras kollektivavtal ser ut, men jag betalar ca 10-12% ytterligare för ITP (tjänstepension, plus avgifter för kollektivavtalet). Så du kan räkna med ca 45% utöver bruttolönen.
    Vilken glädjekalkyl. Det blir inte roligt vid bokslutet om du tror att det där är slutnotan för dina anställda
  • Anonym (Arbet­sgivar­e)
    Äldre 19 Aug 14:23
    #25

    Har gjort mitt 24e bokslut och det är den verkliga notan. Det är ingen glädjekalkyl, det vet vi som driver småföretag. Det kan tom bli billigare om man håller sig undan facket och tecknar en privat pensionsförsäkring åt de anställda. En god vän gör så och avsätter månadsvis 6% till sina anställda, som de sen placerar som dom vill. Hans kostnad blir då ca 32%+6%=38%, utöver bruttolönen. Det här är verkligheten för oss som driver ett riktigt företag och inte läser "Sy & Virka".

  • barnfr­iföral­ltid
    Äldre 19 Aug 14:30
    #26
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2010-08-19 14:23:42 följande:
    Har gjort mitt 24e bokslut och det är den verkliga notan. Det är ingen glädjekalkyl, det vet vi som driver småföretag. Det kan tom bli billigare om man håller sig undan facket och tecknar en privat pensionsförsäkring åt de anställda. En god vän gör så och avsätter månadsvis 6% till sina anställda, som de sen placerar som dom vill. Hans kostnad blir då ca 32%+6%=38%, utöver bruttolönen. Det här är verkligheten för oss som driver ett riktigt företag och inte läser "Sy & Virka".
    Och sjuklön, semestertillägg, friskvårdsbidrag och sånt? Vad hamnar det under för kategori då?
  • Anonym (Revis­or)
    Äldre 19 Aug 14:53
    #27

    Allting beror ju på hur man räknar och vad man lägger in i denna post i kalkylen. Ska fika, utbildningar, friskvård räknas i denna post?

    Ett förenklat exempel på det som rör löner och sociala avgifter:
    Lägg till 13% för semesterlön. Lägg sedan till 40% på detta belopp för sociala kostnader (Arbetsgivaravgifter, Fora - något högt beräknat). Om man räknar detta exempel utifrån dina lönekostnader på 20+30 tkr så blir det ca 80 tkr. Dvs månadslöner på 50 tkr kostar dig ca 80 tkr. Det tillkommer med andra ord ca 60% på bruttolönen.

    Till detta tillkommer andra kostnader såsom sådant jag nämnt ovan. Glöm sedan inte mobiltelefon, bilersättningar och dylikt..

    Lycka till!!

  • Anonym (Arbet­sgivar­e)
    Äldre 19 Aug 14:55
    #28

    Har man en tillsvidare anställd har den personen 25 dagars semester med lön, dvs personen är inte på jobbet, men får lön som vanligt. Eftersom TS angav månadslöner förklarade jag det utifrån det. Har man timanställda tillkommer 12% i semesterersättning. Sjuklön utgår med 80% av normal bruttolön till den som är sjuk och betalas de första 14 dagarna av sjukdomen av arbetsgivaren, därefter sker en prövning av Försäkringskassan. Friskvårdsbidrag tillhör kategorin löneförmåner och utgår endast om det är avtalat därom. Och sånt hamnar under "övrigt" och kostar grats...Min poäng är: startar du företag och ska anställa: bruttolönen +45% så är kalkylen väldigt nära vad den verkliga kostnaden. Väljer man att hitta på extrasaker, som friskvård, fri bil, fri semesterstuga, fri lunch osv, så måste man självklart ta hänsyn till det. Men det inte det jag uppfattade att TS ville ha svar på.

  • Anonym
    Äldre 19 Aug 15:03
    #29

    Hej
    Tänkte på h*n med mindre erfarenhet, är det en lärling ?
    I så fall skall dennes lön utgå ifrån vad de fullbetalande på arbetsplatsen har. Hur mkt du ska betala beror på hur långt i sin utbildning som h*n kommit. Lönen ges % av vad den fullbetalda har. Ex. om personen i fråga har uppnått så många timmar i arbetet att h*n ska ha 75% lön , betyder det i ditt fall 75% av 30 000 kr.

  • Topdog
    Äldre 19 Aug 15:22
    #30
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2010-08-19 14:55:23 följande:
    Har man en tillsvidare anställd har den personen 25 dagars semester med lön, dvs personen är inte på jobbet, men får lön som vanligt. Eftersom TS angav månadslöner förklarade jag det utifrån det. Har man timanställda tillkommer 12% i semesterersättning. Sjuklön utgår med 80% av normal bruttolön till den som är sjuk och betalas de första 14 dagarna av sjukdomen av arbetsgivaren, därefter sker en prövning av Försäkringskassan. Friskvårdsbidrag tillhör kategorin löneförmåner och utgår endast om det är avtalat därom. Och sånt hamnar under "övrigt" och kostar grats...Min poäng är: startar du företag och ska anställa: bruttolönen +45% så är kalkylen väldigt nära vad den verkliga kostnaden. Väljer man att hitta på extrasaker, som friskvård, fri bil, fri semesterstuga, fri lunch osv, så måste man självklart ta hänsyn till det. Men det inte det jag uppfattade att TS ville ha svar på.
    Tack! Det var lite närmare hur jag uppfattat det hela. Som sagt, mobiltelefoner, utbildning, friskvård etc, är ju faktiskt ingen självklarhet, utan något en arbetsgivare ger utöver lönen, OM arbetsgivaren tycker att det är berättigat.

    Sen beror det ju självklart på hur företaget ser ut. Extrakostnader vid sjukdom, blir ju bara en realitet om man behöver ta in en vikare (vilket man måste i flera branscher, men inte behöver i andra).
Svar på tråden Vad kommer min anställda att kosta? Kan någon hjälpa mig?