• valkyrie

    vi unga med PCO nr 2

    tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

    VI SKA Plus tjejer!!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

  • Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • Matematik
    valkyrie skrev 2010-08-12 09:12:20 följande:
    hej och välkommen.

    då är du ny i svängen. har du en bra läkare?

    pregro kan jag tyvärr inte svara på då jag själv inte ätigt dom
    Tack! :) Jag har precis skaffat mig en ny läkare då den första inte ville hjälpa mig, så nu har jag en helt fantastisk läkare!
    De andra problemen jag har av pco är mest akne och så har jag gått upp ca 5 kg sen jag slutade med p-piller. finns det hjälp för detta även om jag planerar att skaffa bebis?
  • valkyrie
    Matematik skrev 2010-08-12 11:23:02 följande:
    Tack! :) Jag har precis skaffat mig en ny läkare då den första inte ville hjälpa mig, så nu har jag en helt fantastisk läkare!
    De andra problemen jag har av pco är mest akne och så har jag gått upp ca 5 kg sen jag slutade med p-piller. finns det hjälp för detta även om jag planerar att skaffa bebis?
    va skönt att du har hittat en bra läkare

    oj det va inte mycket besymmer du har med din pco. har din läkare gjort _VUL på dej eller tatt blodprov?
  • Cyros
    valkyrie skrev 2010-08-12 09:14:25 följande:
    fattar inte varför dom ska ha semesterstängt inte alla ställen som har det. det kan juh bli något akut. men skönt att du har en tid iaf.
    ja men precis tycker dom borde ha öppet och ha semester en i taget iaf  =) 
    skulle velat kommit in på en gång fick min mens i förrgår och nu kommer jag få vänta mycket längre innan jag kan få hjälp som den antagligen kommer behöva komma en gång till innan man kan göra något. 
  • n0c87
    valkyrie skrev 2010-08-11 16:24:25 följande:
    tycker det är fel när läkarna säger att det är normalt när vi nu vet att det inte är det. så sorgligt. men östrogenhalt har jag 0 koll på. men skönt att du mår bättre nu med p-pillrena. skönt att det löser sig för dej.

    ja för tur och för tur va kanske fel ord. det gick fortare. så typ förtur. ja jag tror att går ni väll båda så skulle ni nog för det.

    vikten är skit jobbigt och det ställer till det så för alla.

    ja jag hoppas jag får den. men det åter står att se vad dom hittar på Gastroskopin.

    håller med dej.
    Precis!!  Ja men jag har ändå en liten panikkänsla över hur det ska bli när jag slutar med dem, om jag blir gravid eller inte osv.

    Har du gjort en gastroskopi förr någon gång? :)
  • n0c87

    Hörrni brudar!

    Jag har tänkt vääääldigt mycket sedan jag fick veta att jag har PCO-s... Och en sak som nöter i mig är att jag VET att jag vill ha barn. Jag är verkligen barnkär av mig osv. MEN jag tycker att det är skitjobbigt att jag måste bestämma mig för exakt NÄR jag ska börja försöka skaffa barn. Förstår ni hur jag tänker?

    Hade jag varit utan min PCO-s så hade vi bara slutat med preventivmedel och försökt...men nu känns det som att fungerar inte det så måste jag ju bestämma mig för när jag ska börja med andra hjälpmedel osv. Och just DEN känslan tycker jag är jobbig...så jag kan bara föreställa mig känslan av att inte ens andra hjälpmedel fungerar :( Vilken press jag skulle känna på mig själv känns det som...även om jag vet att det är p.g.a. PCO-s men ändå...

    Förstod någon hur jag tänker? Är det bara jag som tänker så?

  • LineS

    Hej!
    Jag fick min diagnos i maj efter drygt ett halvt år av graviditetsförsök. Sökte pga utebliven mens, gjorde vaginalt ultraljud och fick på så sätt veta vad som var fel.

    Lite skönt var det på ett sätt för jag har sedan jag slutade med p-piller undrat över alla nytillkomna finnar och varför mina redan stora vader blir större och hårdare.... de är numer stenhårda och musklerna syns mer än väl, inte så himla sexigt.

    Just nu går jag och nojjar över att mitt hår kommer falla av.

    Jag blev gravid för 3 år sedan, och valde då att avsluta min graviditet, något som känns mycket bittert nu. Jag vet att jag inte få tänka så, men man kan ju inte låta bli.

    Min doktor skrev ner "pco" på en lapp och sa åt mig att gå hem och läsa på själv vad det var, vilket kanske inte hade varit min taktik om jag var läkare. Han tycker även att jag ska prova att gå ner i vikt. Jag har ett högt BMI (29) men har alltid tränat massor och har nog rätt stor muskelmassa. Har i inte så jättehög fettprocent som man skulle kunna tänka sig... Har alltid varit mullig och det har kännts hopplöst (!) att gå ner, men nu har jag tagit tag i problemet med mer motivation. Jag rider 5 dagar/vecka och tränar kondition 3-4 pass/vecka och springer nu milen på 65 minuter. Har gått ner 3 kg i vikt hittills och satsar på mer. Väntar med spänning på om mensen kommer tillbaka.


    Känns fint att ha hittat likasinnade här som förstår vad det handlar om.


    Fortsättning följer....

  • n0c87
    LineS skrev 2010-08-12 14:35:08 följande:

    Hej!
    Jag fick min diagnos i maj efter drygt ett halvt år av graviditetsförsök. Sökte pga utebliven mens, gjorde vaginalt ultraljud och fick på så sätt veta vad som var fel.

    Lite skönt var det på ett sätt för jag har sedan jag slutade med p-piller undrat över alla nytillkomna finnar och varför mina redan stora vader blir större och hårdare.... de är numer stenhårda och musklerna syns mer än väl, inte så himla sexigt.

    Just nu går jag och nojjar över att mitt hår kommer falla av.

    Jag blev gravid för 3 år sedan, och valde då att avsluta min graviditet, något som känns mycket bittert nu. Jag vet att jag inte få tänka så, men man kan ju inte låta bli.

    Min doktor skrev ner "pco" på en lapp och sa åt mig att gå hem och läsa på själv vad det var, vilket kanske inte hade varit min taktik om jag var läkare. Han tycker även att jag ska prova att gå ner i vikt. Jag har ett högt BMI (29) men har alltid tränat massor och har nog rätt stor muskelmassa. Har i inte så jättehög fettprocent som man skulle kunna tänka sig... Har alltid varit mullig och det har kännts hopplöst (!) att gå ner, men nu har jag tagit tag i problemet med mer motivation. Jag rider 5 dagar/vecka och tränar kondition 3-4 pass/vecka och springer nu milen på 65 minuter. Har gått ner 3 kg i vikt hittills och satsar på mer. Väntar med spänning på om mensen kommer tillbaka.


    Känns fint att ha hittat likasinnade här som förstår vad det handlar om.


    Fortsättning följer....


    Just ja, jag vill gärna höra mer om det här med muskler? Det hade jag aldrig hört förr? Och jag har inte läst om det heller? Har man mycket muskler eller vadå? Jag har alltid varit så stolt över mina vadmuskler haha :)

    Det kanske ändå inte hade blivit rätt för dig ifall du hade fortsatt graviditeten förra gången, jag vet inte :/ Men jag önskar dig verkligen lycka till med att få uppleva det igen så du kan njuta av det och bli mamma :)

    Du verkar träna på rejäääält bra!! Muskler väger ju mer än fett så tänk inte på kilona alltför mycket :)

    Skriv allt du kommer på här, jag lyssnar gärna :D
  • Fuskmamma

    Hej alla !

    Ännu en tjej med Pco som plussat, Hejar på er alla och skickar massa kramar åt er !

  • valkyrie
    Cyros skrev 2010-08-12 12:48:04 följande:
    ja men precis tycker dom borde ha öppet och ha semester en i taget iaf  =) 
    skulle velat kommit in på en gång fick min mens i förrgår och nu kommer jag få vänta mycket längre innan jag kan få hjälp som den antagligen kommer behöva komma en gång till innan man kan göra något. 
    vi får hoppas att dom bättrar sig med tiderna. men som tur är det inte långt till september. men förstår att du vill ditt NU!!
  • valkyrie
    n0c87 skrev 2010-08-12 13:46:32 följande:
    Precis!!  Ja men jag har ändå en liten panikkänsla över hur det ska bli när jag slutar med dem, om jag blir gravid eller inte osv.

    Har du gjort en gastroskopi förr någon gång? :)
    förstår det. men du kommer få hjälp. så länge du har en bra läkare.

    nej så jag är livrädd. jag ringde och frågade om man kunde bli sövd. men nej det gör man bara på små barn. suck
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2