• Mrs Cykel
    Äldre 11 Aug 19:35
    6566 visningar
    19 svar
    19
    6566

    får mormor vabba?

    Vår 2-åring går på förskola och jag är föräldraledig med lillasyster.

    Om vår förskoletjej skulle bli sjuk och hemma från förskolan, kan mormor eller någon annan vabba då? Pappan har nämligen stora problem att vara hemma eftersom han jobbar utomlands en hel del.

    Om detta skulle vara möjligt, hur går man tillväga?

    Och en annan fråga: Har mormor "rätt" att vabba från sitt jobb? Alltså, "enligt lag" eller kan hennes arbetsgivare (Landstinget) neka henne?

  • Svar på tråden får mormor vabba?
  • HelleB­elle
    Äldre 11 Aug 19:39
    #1

    I ert fall vet ej men om båda föräldrarna jobbar kan annan ta VAB.

    Men varför ska någon VAB när du ändå ÄR hemma redan?

  • Äldre 11 Aug 19:40
    #2

    Får man någon ens vabba om en är föräldraledig?
    Det är väl bara om partnern som är ledig är sjuk..?

  • Mrs Cykel
    Äldre 11 Aug 19:44
    #3
    HelleBelle skrev 2010-08-11 19:39:08 följande:
    I ert fall vet ej men om båda föräldrarna jobbar kan annan ta VAB.

    Men varför ska någon VAB när du ändå ÄR hemma redan?
    Det är bra att veta OM det skulle behövas.
    ELM A skrev 2010-08-11 19:40:31 följande:
    Får man någon ens vabba om en är föräldraledig?
    Det är väl bara om partnern som är ledig är sjuk..?
    Får pappan inte vabba för ena barnet om mamman är hemma med det andra, alltså?
  • Äldre 11 Aug 19:47
    #4

    Nope, det tror jag inte .Så har inte vi gjort här hemma iallafall.. Vi har dock bara ett barn änsålänge, men har jag varit sjuk ( är föräldraledig) så har pappan fått vabbat..

  • Äldre 11 Aug 19:47
    #5

    Nej, FK räknar med att en förälder ska kunna ta hand om både det friska barnet man är föräldraledig för och ett sjukt syskon.

  • Äldre 11 Aug 19:50
    #6

    Om det äldre barnet är sjukt förväntas du kunna ta hand om det, samtidigt som du är föräldraledig för det yngre syskonet. Varken pappan, mormor eller ngn annan får ta tfp via försäkringskassan/VABa från jobbet.

    Det finns extrema undantag, såsom om bebisen är nyfödd och det äldre barnet får en jättekraftig maginfluensa - men inte ens då är det säkert att FK godkänner tfp för ngn annan.
    Det undantag som ändå alltid gäller är om det äldre syskonet behöver läggas in på sjukhus - då får ngn annan ta VAB.

    Men sen, när båda barnen är på fsk längre fram och ngn av dem blir sjuk så kan mormor få ta tfp från FK - under förutsättning att ni skriver över rätten till henne. Hennes arbetsgivare kan INTE neka henne att vara ledig när hon får tfp för barnbarnet, se Föräldraledighetslagen, 8 § punkt 1.

  • Äldre 11 Aug 19:52
    #7

    Är du hemma med ena barnet så tror jag inte någon annan får vabba för syskonet, är därimot både du 6 barnet sjukt så får tex pappan ta Vabb, men då har man en karens dag.


    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Äldre 11 Aug 20:24
    #8

    OM det skulle finnas speciella omständigtheter varför den föräldrarlediga föräldern inte kan ta hand om båda (alla) barnen är det den arbetande föräldern som måste överlåta sin rätt till TFP till den som ska vårda.

  • Äldre 11 Aug 20:56
    #9

    Det är ingen karens dag vid tillfällig föräldrapenning (VAB)

  • Äldre 11 Aug 21:05
    #10
    IsabelleLi skrev 2010-08-11 20:56:08 följande:

    Det är ingen karens dag vid tillfällig föräldrapenning (VAB)


    Jo det är det om den som är föräldraledig är sjuk & den arbetande föräldern måste gå hem. Så var de för oss i våras då både jag & sonen va sjuka, då fick sambon vabba, men det visa sig vara en karensdag.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Äldre 11 Aug 21:07
    #11

    Du som sjuk får en karensdag, den som vabbar ska inte få en karensdag.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Äldre 11 Aug 21:15
    #12
    Sarah84 skrev 2010-08-11 21:05:14 följande:
    Jo det är det om den som är föräldraledig är sjuk & den arbetande föräldern måste gå hem. Så var de för oss i våras då både jag & sonen va sjuka, då fick sambon vabba, men det visa sig vara en karensdag.
    Precis som norgesessan skriver. Du bör ha fått en karensdag eftersom du blev sjuk. Men för vab betalas ersättning ut från första sjukdagen.
  • Äldre 11 Aug 21:16
    #13
    IsabelleLi skrev 2010-08-11 21:15:56 följande:
    Precis som norgesessan skriver. Du bör ha fått en karensdag eftersom du blev sjuk. Men för vab betalas ersättning ut från första sjukdagen.
    Ja så var de nog.. =)
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Mrs Cykel
    Äldre 15 Aug 20:33
    #14

    Så om jag och ett av barnen blir sjuka kan alltså pappa/mormor vabba? Behövs några intyg? Hur vet FK att jag är sjuk?

  • Äldre 15 Aug 22:15
    #15
    Mrs Cykel skrev 2010-08-15 20:33:06 följande:
    Så om jag och ett av barnen blir sjuka kan alltså pappa/mormor vabba? Behövs några intyg? Hur vet FK att jag är sjuk?
    Ja, om du är sjuk så får pappa/mormor VABBA och få tfp från FK. Oavsett om ngt av barnen är sjukt också eller inte.
    Du måste dock sjukanmäla dig till FK och får en karensdag (från din FP).
    I anmälan/begäran skriver ni att ordinarie vårdare av barnet är sjukt.
  • Mrs Cykel
    Äldre 16 Aug 11:46
    #16
    Billabong skrev 2010-08-15 22:15:06 följande:
    Ja, om du är sjuk så får pappa/mormor VABBA och få tfp från FK. Oavsett om ngt av barnen är sjukt också eller inte.
    Du måste dock sjukanmäla dig till FK och får en karensdag (från din FP).
    I anmälan/begäran skriver ni att ordinarie vårdare av barnet är sjukt.
    OK, men jag tar i nuläget inte ut någon FP. Förändras läget då?
  • Äldre 16 Aug 12:38
    #17
    Mrs Cykel skrev 2010-08-16 11:46:15 följande:
    OK, men jag tar i nuläget inte ut någon FP. Förändras läget då?
    Nej, om du är ordinarie vårdare spelar det ingen roll om du tar ut FP eller ej. Den som "vabbar" fyller i att anledningen är att du är sjuk. Men du  behöver inte anmäla dig till FK eftersom du inte kan få någon sjukpenning.
  • carbe
    Äldre 16 Aug 12:44
    #18

    Varför inte bara hålla barnet hemma från förskolan. Du är ju ändå hemma...anhörig( pappa mormor mm) får bara vabba om du som föräldraledig är sjuk- inte annars... Har jag för mig- vet inte om det finns undantag men jag skulle bara hållt syskonet hemma från fsk....

  • Utopia
    Äldre 16 Aug 12:50
    #19

    Stämmer att man inte får vabba när ett barn är sjuk om man är hemma med fp jag råkade ut för det i slutet på februari där alla mina barn ink min man vart sjuka jag och då våran 3 veckors bebbis va dom ändå som klara oss och då flydde vi hemmet till svärmor och hon passade barn och make här hemma vi försökte vabba henne men icke det godkänndes inte även om jag då va välldigt rädd att min tjej skulle få flunsan som dom andra hade.


    021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
Svar på tråden får mormor vabba?