• Annki
    Äldre 4 Nov 15:45
    26445 visningar
    15 svar
    15
    26445

    Bebismössa-vilken storlek?

    Håller som bäst på att handla det som kan behövas första tiden med bebisen. Små söta bodysar, sparkbyxor med möss på fötterna...oj vad mycket gulligt det finns.
    Men till saken. Jag behöver ju en mössa till lill*n men vilken storlek???
    Försökte fråga efter storleksguider men det finns tydligen inga. Som damen i kassan nådigt svarade: -Det är ju så olika mellan olika barn. Men du har ju 8 dagars öppet köp!! Tillade hon uppmuntrande.
    Jag blev alldeles häpen och funderade hur hon hade tänkt sej mössprovningen på min lilla bebbe i magen. Så det blev ingen mössa. Förmodligen la hon inte märke till min bebismage utan trodde det var en present. (Mössan alltså)

    Kan någon ge tips om vilken storlek en nyfödd kan tänkas ha?

  • Svar på tråden Bebismössa-vilken storlek?
  • PiaE
    Äldre 4 Nov 15:53
    #0

    Var på Hennes&Mauritz idag och köpte lite kläder, bl.a en bebismössa i vitt med en nalle längst fram. Köpte stl.50, den såg tillräckligt liten ut.
    Där finns också ett bebisset med knyttröja, byxa, underbyxa och mössa i ett sött fodral. Mössan däri var också stl.50 så jag förmodar att det är lagom till en nyfödd.
    Vet att det finns stl.44 också men har för mig att det är mer för prematurbarn.

  • Annki
    Äldre 4 Nov 16:01
    #0

    Konstigt! De möss-storlekar jag hittade var typ 37-39, 46-48 och jag antar att det inte var centilong utan omkretsen det gick på. (Om stl 44 är prematur-vad är då 37!) Näe måste vara olika system.
    Kanske ska gå en sväng på H&M, det verkar bättre med centilongstorlekar på de allra minsta...
    Men på Åhlens hade de jättesöta fleecemössor med öron som små möss...gud man kan ju bli alldeles prillig av detta...

  • Penny
    Äldre 4 Nov 16:06
    #0

    Annki - tror att det finns olika "mössystem". Har själv känt mig förvirrad ang storlekarna. Har nu äntligen hittat en stickad liten mössa (märket Name it Newborn) och där angavs storlekarna i samma mått som för kläder, alltså 50-56 osv. Tyckte jag var bra! Annars får man väl fråga... =)

  • Äldre 4 Nov 16:12
    #0

    Det är hattstorlek. Dvs omfånget i cm på huvudet.

  • Annki
    Äldre 4 Nov 16:31
    #0

    Är det nån som vet ca vilket omfång en nyföding har?

  • Mickis­W
    Äldre 4 Nov 16:48
    #0

    Annki........

    Moa hade 38 i huvudomfång när hon föddes.

  • Molle
    Äldre 4 Nov 17:52
    #0

    Min dotter hade 36 cm i huvudomfång och min son hade 37.
    Det varierar från butik till butik om det är huvudomfångstorlek eller generell klädselstorlek på hattar och mössor.

  • pl77
    Äldre 4 Nov 19:55
    #0

    Min son hade 35 i huvudomfång. Har köpt en mössa till bebisen i magen i stl. 37-39. Då kan man ha en tunn bomullsmössa under om den är förstor...

  • cia med felici­a
    Äldre 4 Nov 21:42
    #0

    Måste bara säga att jag tror inte jag hade nån mössa som passade Felicias lilla huvud (normalt-nyfödd-bebis-huvud alltså) trots att jag köpte de minsta storlekarna... Knäppt det där! Å jag tror inte att jag har fått koll på det där med mösstorlekarna ännu (Flisan är 1 år)... Men jag rekommenderar att köpa de minsta i alla fall. Lycka till!

  • Björke­li
    Äldre 4 Nov 21:58
    #0

    Hej.

    När min dotter föddes för tre år sedan gjorde jag som första skrivaren o köpte 50 då jag oxå tyckte den såg liten o bra ut. Dessutom är det ju 50 som gäller i kläder till nyfödd. Ack o ve vad stor den var. De flesta har alltså stl efter cm på huvudet. Elvira hade 35,5 cm i omkrets när hon föddes så mest riktigt hade väl varit o köpa 37:an. Dock har en del 50-56 stl osv, men det skall synas tydligt på märkningen i såna fall.

    När det gäller kläderna är stl 50 det minsta, till normalfödda barn rent tidsmässigt. Så 48, 46, 44 osv är för prematur bebisar så de oxå kan vara snygga utan att behöva låna dockans kläder!

    Ger dock ett råd till er förstföderskor. Köp inte bara stl 50 utan även 56 då vissa barn födds lite större en "snittet" o dessutom växer de raket fart i början.

    Lycka till med alla magar där ute!

  • Annki
    Äldre 5 Nov 09:04
    #0

    Tusen tack ni som orkat engagera er i "mössfrågan"! Ska genast bege mej till Åhlens och köpa 37-storleken på musmössan, vill ju att bebis ska va fin när vi ska hem från BB mitt i vintern!
    Har dessutom läst på Kanalen att om man inte har kommit ihåg mössa till BB kommer dom att sätta på bebben kalsonger på huvet när man ska hem Ujuj det vill man ju inte...

    Kramar på er!

  • Mimmie
    Äldre 5 Nov 12:01
    #0

    Kalsonger på huvudet??? Stackars barn! Jag måste genast kolla vilken storlek jag har köpt! Ha det bra!// Mimmie

  • cia med felici­a
    Äldre 5 Nov 13:02
    #0

    Undrar om inte Flisan min hade nån liten kalsing på sitt söta huvud?! Men jag måste säga att vi hade egna mössor också... =)

  • Cyberm­um
    Äldre 5 Nov 13:13
    #0

    Baby storlek vanligast är 50/55 och möss storlek 35/39, fast min son behövde 62/68 när han föddes och 38/39 i mössa, sen kom min dotter och hon var mindre så de var som potatissäckar på henne, men vi hade tur att vi hade mindre kläder också...

  • kimono 0101
    Äldre 2 May 19:47
    #15
Svar på tråden Bebismössa-vilken storlek?