• Anonym
    Äldre 15 Aug 22:45
    6585 visningar
    37 svar
    37
    6585

    Förhör med barn?

    Om ett barn ska förhöras angående ev misshandel ska man som förälder då förbereda barnet på något sätt? Typ berätta att den kanske kommer få prata med en polis om det som hänt och att den då ska säga sanningen även om det känns läskigt? 

  • Svar på tråden Förhör med barn?
  • Äldre 15 Aug 22:49
    #1

    Försök att inte påverka barnet alls. Poliserna brukar vara duktiga och man får som förälder sitta med men man måste vara tyst, inte lägga ord i barnets mun.

  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 22:49
    #2

    Jag har jobbat mycket med brott mot barn och har därför varit med vid väldigt många förhör med barn.

    Vilken ålder är det på barnet? Ska barnet höras om misshande som det själv blivit utsatt för eller bevittnat?

  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 22:51
    #3
    h8him skrev 2010-08-15 22:49:06 följande:
    Försök att inte påverka barnet alls. Poliserna brukar vara duktiga och man får som förälder sitta med men man måste vara tyst, inte lägga ord i barnets mun.
    Det beror väldigt mycket på omständigheterna om föräldrarna får vad med (oftast är de det inte). Det är dock - nästan utan undantag - särskilt utbildade poliser som håller förhören.
  • Minomi­n
    Äldre 15 Aug 22:53
    #4

    Du... ärligt talat... Om det är så att ditt barn är utsatt för misshandel, och det är det förhören gäller tycker jag du ska fråga utredarna (polisen) om detta. Ta inte en massa råd från allvetare här på FL... det kan bli så fel...

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Aug 22:54
    #5
    Anonym (åklagare) skrev 2010-08-15 22:49:59 följande:
    Jag har jobbat mycket med brott mot barn och har därför varit med vid väldigt många förhör med barn.

    Vilken ålder är det på barnet? Ska barnet höras om misshande som det själv blivit utsatt för eller bevittnat?
    han är 7 år och ska i så fall höras om en egen upplevd misshandel
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 22:55
    #6
    Minomin skrev 2010-08-15 22:53:21 följande:
    Du... ärligt talat... Om det är så att ditt barn är utsatt för misshandel, och det är det förhören gäller tycker jag du ska fråga utredarna (polisen) om detta. Ta inte en massa råd från allvetare här på FL... det kan bli så fel...
    Mycket bra poäng tycker jag (trots att jag själv tycker att jag vet mycket om detta, men det kan ju inte TS vara säker på ).
  • Minomi­n
    Äldre 15 Aug 22:56
    #7
    Anonym (åklagare) skrev 2010-08-15 22:55:32 följande:
    Mycket bra poäng tycker jag (trots att jag själv tycker att jag vet mycket om detta, men det kan ju inte TS vara säker på ).
    Tack! Trodde nästan att du skulle bli lite arg på mig :)

    Lycka till ts!
  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 23:04
    #8
    Anonym skrev 2010-08-15 22:54:39 följande:
    han är 7 år och ska i så fall höras om en egen upplevd misshandel

    OK, trots att jag skrev att du inte ska lita för mycket på oss här inne så svarar jag lite översiktligt.


     


    Det är som en ovanstående skrev väldigt viktigt att barnet inte utsätts för påverkan eller att det kan misstänkas att så har skett. Det är ju dock alltid svårt som förälder att undvika svara på frågor som ett barn ställer. Om pojken vet om att det finns en polisanmälan och har frågor skulle jag om jag var du försöka att i väldigt allmäna ordalag säga att det är bra att polisen är involverad i frågan och att man får berätta precis allt för en polis - bara för att skapa en trygghet och ett förtroende.


     


    Men det är väldigt svårt för mig att vara mer specifik eftersom jag inte vet detaljer om vem som är misstänkt och den personens relation till dig/barnet etc. Om jag vore du skulle jag ringa till det polisdistrikt som anmälan är gjord hos och be att få prata med någon som kan redogöra för handläggningen mer specifikt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Aug 23:05
    #9

    svaren som kommer på frågor man frågar här kan ju i vissa fall ge svar på andra, egentliga frågor, som mer tar plats emellan raderna...

  • Anonym (åklag­are)
    Äldre 15 Aug 23:07
    #10
    Minomin skrev 2010-08-15 22:56:45 följande:
    Tack! Trodde nästan att du skulle bli lite arg på mig :)

    Lycka till ts!
    Nej då. Kunde dock inte låta bli att svara TS lite översiktligt eftersom jag förstår att frågorna kan snurra i huvudet så här sent på kvällen.
Svar på tråden Förhör med barn?