• Äldre 19 Aug 09:55
    10592 visningar
    30 svar
    30
    10592

    kan man bryta ett avtal med bindningstid? hjälp!

    jag har hoppat på ett nytt mobilabonemang på stan eftersom jag ville byta abonemang och behövde ny telefon. själv är jag totalt okunnig på telefoner och vet aldrig vad dom heter.
    säljaren skrev fel mobil på mitt avtal och detta reagerade tyvärr inte jag på. jag har fått en telefon som är bra mycket sämre än den jag skulle ha haft. den telefonen som jag egentligen valde.  
    eftersom jag börjat använda telefonen jag fick så kan dom inte byta ut den säger dom. jag ska alltså vara låst med denna skittelefon i 24 månader.

    hjälp! är det något jag kan göra för att få rätt? går det att bryta avtalet? kan ett annat telefonbolag fixa detta trots att det är bindningstid?

    säljaren lämnade även fel information ang kostnaden...


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden kan man bryta ett avtal med bindningstid? hjälp!
  • Äldre 19 Aug 10:30
    #11
    Åsiktskvinnan skrev 2010-08-19 10:25:24 följande:
    Jag har suttit och sålt telias abonnemang och där ifrån vet jag att man kan lösa sitt avtal MEN man får betala hela återstående belopp. Så du kommer inte ur det hur mycket fel säljaren än gjorde, tyvärr. Som du redan fått svar på, en använd vara går inte att byta, hade du dock haft den oanvänd hade du KANSKE fått byta. Så tyvärr. Ett råd: köp aldrig något via telefonen eller ute på stan. Det är oftast bara skit. (man får utbildning på hur man ska lägga upp hela samtalet och motargumentera)
    nej nu var det sista gången jag var så dum. jag brukar inte vara blåst på nåt vis, men denna gången var jag verkligen det intressant att höra från en fd säljare hur det går till.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mamma matte hustru
    Äldre 19 Aug 10:34
    #12
    maadicken skrev 2010-08-19 10:26:15 följande:
    kan man överklaga nån annanstans än till kundservice?
    Jag hade tre. Men då min telefon gick sönder blev jag tvungen att skaffa ny få vi inte har lagningsmöjligheter här och jag behöver min telefon (fick inte låna någon heller av dem) Så jag ringde och pratade med dem 3 gånger och fick reda på att när jag hade 6 månader kvar på abonemanget kunde jag få en ny telefon och lite förhöjd abonemngstid. Sagt och gjort 6 månader kvar och jag ringde förhörde meig med säljaren 6 gånger under samma samtalk om bindningstiden endast blev 6 månader längre ja sa han då alla gånger och jag föormulerade mig på olika sätt. Fick hem telefonen och bidningsavtal på 24 månader :O Ringde på en gång och var vansinig fick köpa loss telefonen för 1300 och de avslutade mitt abonemang då säljaren gjorde fel.
  • Åsikts­kvinna­n
    Äldre 19 Aug 11:23
    #13
    maadicken skrev 2010-08-19 10:30:48 följande:
    nej nu var det sista gången jag var så dum. jag brukar inte vara blåst på nåt vis, men denna gången var jag verkligen det intressant att höra från en fd säljare hur det går till.
    Jag tycker inte alls du var blåst, de ÄR duktiga på att snacka så är det bara, själv har jag jätte svårt att säga nej till något som låter kanon, så numera säger jag nej direkt, låter de inte ens börja prata.
  • Äldre 19 Aug 11:49
    #14
    Åsiktskvinnan skrev 2010-08-19 11:23:51 följande:
    Jag tycker inte alls du var blåst, de ÄR duktiga på att snacka så är det bara, själv har jag jätte svårt att säga nej till något som låter kanon, så numera säger jag nej direkt, låter de inte ens börja prata.
    tack så gör jag i vanliga fall. denna gången var det jag som gick fram och var intresserad, eftersom jag behövde ny telefon och ville ha deras abonemang. behöver jag säga att jag aldrig mer kommer vara kund hos dom igen efter detta    jag som har varit en trogen kund hos dom i ca 15 år, med ett avbrott på dom senaste 1½ åren
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Äldre 19 Aug 11:50
    #15
    Mamma matte hustru skrev 2010-08-19 10:34:22 följande:
    Jag hade tre. Men då min telefon gick sönder blev jag tvungen att skaffa ny få vi inte har lagningsmöjligheter här och jag behöver min telefon (fick inte låna någon heller av dem) Så jag ringde och pratade med dem 3 gånger och fick reda på att när jag hade 6 månader kvar på abonemanget kunde jag få en ny telefon och lite förhöjd abonemngstid. Sagt och gjort 6 månader kvar och jag ringde förhörde meig med säljaren 6 gånger under samma samtalk om bindningstiden endast blev 6 månader längre ja sa han då alla gånger och jag föormulerade mig på olika sätt. Fick hem telefonen och bidningsavtal på 24 månader :O Ringde på en gång och var vansinig fick köpa loss telefonen för 1300 och de avslutade mitt abonemang då säljaren gjorde fel.
    fy så dåligt!  
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mamma matte hustru
    Äldre 19 Aug 14:06
    #16
    maadicken skrev 2010-08-19 11:50:37 följande:
    fy så dåligt!  
    De gör ju allt för att tjäna pengar men aldrig mer att vi kommer nyttja tre
  • Fimpen­72
    Äldre 19 Aug 20:06
    #17
    Mamma matte hustru skrev 2010-08-19 10:34:22 följande:
    Jag hade tre. Men då min telefon gick sönder blev jag tvungen att skaffa ny få vi inte har lagningsmöjligheter här och jag behöver min telefon (fick inte låna någon heller av dem) Så jag ringde och pratade med dem 3 gånger och fick reda på att när jag hade 6 månader kvar på abonemanget kunde jag få en ny telefon och lite förhöjd abonemngstid. Sagt och gjort 6 månader kvar och jag ringde förhörde meig med säljaren 6 gånger under samma samtalk om bindningstiden endast blev 6 månader längre ja sa han då alla gånger och jag föormulerade mig på olika sätt. Fick hem telefonen och bidningsavtal på 24 månader :O Ringde på en gång och var vansinig fick köpa loss telefonen för 1300 och de avslutade mitt abonemang då säljaren gjorde fel.
    Kanske säljaren menade att din bindningtid blev 6månader längre (än det nya abonnemanget)
    Dvs 6månader som du hade kvar plus 24 nya.
    Men eftersom du dessutom beställde via telefon så gäller ju distansavtalet så du hade ju kunnat ångra dig och skicka tillbaka telefonen om du inte ville köpa loss den
  • Pickel­i
    Äldre 20 Aug 09:11
    #18
    Fimpen72 skrev 2010-08-19 20:06:57 följande:
    Kanske säljaren menade att din bindningtid blev 6månader längre (än det nya abonnemanget)
    Dvs 6månader som du hade kvar plus 24 nya.
    Men eftersom du dessutom beställde via telefon så gäller ju distansavtalet så du hade ju kunnat ångra dig och skicka tillbaka telefonen om du inte ville köpa loss den
    Om du läser TS så ser du att hon hoppade på ett avtal på stan.
    Google it!
  • Fimpen­72
    Äldre 20 Aug 09:34
    #19
    Pickeli skrev 2010-08-20 09:11:01 följande:
    Om du läser TS så ser du att hon hoppade på ett avtal på stan.
    Ja jag vet. Men jag citerade en annan som skrivit ett inlägg ang Tre.
    Hon verkade ju inte förstå att man har ångerrätt om man beställer via telefon. Därför svarade jag på henne inlägg  så hon vet till nästa ggn att det bara är att säga att man ångrat sig så hon inte köper loss telefonen.
  • Äldre 20 Aug 09:37
    #20

    Har du kollat med kundtjänst vad det kostar att avsluta abonnemanget? 300 kr kostade oss hos Tele2.

    Lycka till!


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Smultr­on ett
    Äldre 20 Aug 09:41
    #21

    Jag har också blivit lurad på stan.
    Aldrig mer att jag köper nått via de försäljarna.

    Han sa jag skulle få fria sms och fritt surf på msn och facebook.
    Fick jag det??
    Nej...
    Jag fick betala extra för det.
    Jag skulle även få en ny telefon när halva bindningstiden varit, fick jag det??
    NEJ....

    Verkar som de säger PRECIS vadsomhelst för att få sälja.
    Och man kan inte bevisa alla dessa lögner de säger.
    Och vem står och läser igenom en bibba papper som tar 2 h att läsa, på stan...


    Jag är den som är den!
  • HonSom­Vet
    Äldre 20 Aug 09:45
    #22

    Hmm, jag undrar om du inte har rätt att säga upp abonnemanget? Räknas det inte som uppsökande när de säljer på stan? De försöker ju få dig att stanna liksom och vill erbjuda dig ett abonnemang och en mobil. Du går inte själv in i en butik för att köpa.

    Jag jobbade i en butik en gång och då kom det in en kille från Tre eller nåt som lyckades få mig att beställa en mobil med ett abonnemang jag egentligen inte ville ha. Jag ångrade mig dock och ringde till kundtjänst och sa att jag inte ville ha det hela mer. Jag hade då rätt att göra det då det var han som sökt upp mig.

  • HonSom­Vet
    Äldre 20 Aug 09:47
    #23

    TS, varför valde du förresten att använda mobilen när du såg att det inte var den du skulle ha fått?

  • Äldre 20 Aug 09:51
    #24

    14 dagars ångerrätt har man ju alltid men TS har ju börjat använda abonnemanget.


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Smultr­on ett
    Äldre 20 Aug 10:01
    #25

    Tog mod till mig och ringde min peratör nu och sa att jag ville ha den mobilen de sa jag skulle få gratis.
    Men den får jag betala för.

    Jag sa att de nog ska ändra försäljningsstatistik, de fick mig en period, men aldrig mer.
    Vill de behålla kunder ska de nog ge fan i att ljuga.

    Killen i telefon beklagade och sa att det brukar bli problem med dem som säljer på stan, men han kunde inte göra annat än att förklara vad som gällde för mitt abonnemang.

    Men kan man lita på NÅGOT mobilföretag nuförtiden??


    Jag är den som är den!
  • Fimpen­72
    Äldre 20 Aug 11:32
    #26
    HonSomVet skrev 2010-08-20 09:45:03 följande:
    Hmm, jag undrar om du inte har rätt att säga upp abonnemanget? Räknas det inte som uppsökande när de säljer på stan? De försöker ju få dig att stanna liksom och vill erbjuda dig ett abonnemang och en mobil. Du går inte själv in i en butik för att köpa.

    Jag jobbade i en butik en gång och då kom det in en kille från Tre eller nåt som lyckades få mig att beställa en mobil med ett abonnemang jag egentligen inte ville ha. Jag ångrade mig dock och ringde till kundtjänst och sa att jag inte ville ha det hela mer. Jag hade då rätt att göra det då det var han som sökt upp mig.
    http://www.folkbladet.nu/?p=157008

    Vet att distansavtalet gäller om personer kom hem till en och säljer saker men i detta fall är det en "tillfällig" affär de ställer upp.
  • Mamma matte hustru
    Äldre 20 Aug 11:36
    #27
    Fimpen72 skrev 2010-08-19 20:06:57 följande:
    Kanske säljaren menade att din bindningtid blev 6månader längre (än det nya abonnemanget)
    Dvs 6månader som du hade kvar plus 24 nya.
    Men eftersom du dessutom beställde via telefon så gäller ju distansavtalet så du hade ju kunnat ångra dig och skicka tillbaka telefonen om du inte ville köpa loss den
    Nä man har ju bara ett visst antal veckor på sig från beställningsdagen och avtalet kom först tre-fyra veckor efter att jag fått telefonen. Jag frågade som sagt på alla vis som ex är det bara de 6 månader jag har kvar nu + 6 månader till? Svaret var ja det är det.
  • Fimpen­72
    Äldre 20 Aug 11:36
    #28
    LabLover skrev 2010-08-20 09:51:42 följande:
    14 dagars ångerrätt har man ju alltid men TS har ju börjat använda abonnemanget.
    Man har inte alltid 14dgr ångerrätt. Om du blir uppringd, du ringer upp ngn är det skillnad. Då gäller andra lagar.

    Att köpa på stan är som att köpa i butik.
  • Fimpen­72
    Äldre 20 Aug 11:43
    #29
    Mamma matte hustru skrev 2010-08-20 11:36:19 följande:
    Nä man har ju bara ett visst antal veckor på sig från beställningsdagen och avtalet kom först tre-fyra veckor efter att jag fått telefonen. Jag frågade som sagt på alla vis som ex är det bara de 6 månader jag har kvar nu + 6 månader till? Svaret var ja det är det.
    Ja det var ju oseriöst.
    Du har ändå ångerrätt 14dgr från det att du har fått informationen att du har ångerrätt.
    Vilket ju är dagen du får kontraktet eftersom du inte blev upplyst om det via telefon.
     http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/
    Det har inget med beställningsdagen att göra... eller ens när du fick telefonen.
  • Fimpen­72
    Äldre 20 Aug 11:45
    #30

    Min man är hyggligt lättlurad.
    Har åkt på att betala för säkerhetsbrickor för han säger att de kan skicka information när de ringer.

    Telenor lurade honom när hans abonnemang gick ut.
    Han hade ju kunnat göra om till kontantkort men ist fick han erbjudande om låg månadsavgift på ett abonnemang.
    MEN han blev aldrig upplyst över att det var bindningstid  på abonnemanget.

Svar på tråden kan man bryta ett avtal med bindningstid? hjälp!