• LillaMandarin

    Hur många procent tar mäklaren i arvode, för en bostadsrätt?

    Hur många procent är vanligt för en mäklare att ta i arvode när de skall sälja ett radhus/bostadsrätt?
    6,5% har firman vi kollat på begärt, är detta rimligt??

  • Svar på tråden Hur många procent tar mäklaren i arvode, för en bostadsrätt?
  • fruis

    Så mycket har jag aldrig betalat men det kanske beror på prisnivåerna och köpintresset där du bor? Hör med andra mäklare i området och jämför priser och vad som ingår.

    Jag är mer van vid runt 3-4%.

  • Tildes pappa

    När jag sålt mina bostadsrättslägenheter har arvodet legat på 3,0-3,5% så jag tycker inte att det verkar rimligt. Men jag har iof aldrig ägt ett radhus och det kanske är högre arvoden generellt för att sälja radhus och villor.

    Har du bara kontaktat en mäklare? Jag brukar alltid ta kontakt med minst 3st för att jämföra priserna och framförallt få en känsla för mäklaren och se vem jag känner starkast förtroende för.

  • LillaMandarin

    Ja vi skall kontakta fler, vi har bara vart i kontakt med en firma. Min syter tyckte det lät dyrt. I och för sig sålde de ett hus i Stockholm och vi säljer en bostadsrätt i en stad på 50 000 inv så kanske det är högre arvoden på bostadsrätter?
    Men när jag hör er så verkar ju 6,5 högt!!

  • BuoBä

    Vi betalade 5,5% förra året, i en mindre stad. Det fanns också en klausul om ett minsta belopp, tror det var 15 000. Den egentliga taxan var 7,5% men just där och då var det lätt att få rabatt.


    Jag skulle tro att procentsatserna ligger mycket lägre i storstäderna, eftersom lägenheterna där generellt kostar mycket mer. Arbetsinsatsen för mäklaren är ju i stort sett den samma, oavsett om lägenheten kostar 300 000 eller 3 miljoner.

  • Gladskit

    Vi bor i en förort till Sthlm och sålde precis vår bostadsrätt. Mäklaren vi anlitade tog 3,5% med ett minimum-arvode på 35000kr.

  • Hjärtefröjd

    Jag tror mäklaren jag senast pratade med togv 1,5 % (men jag är lite osäker, kanske var det 2,5%). Bor i en närförort till Sthlm.

  • BTD

    allt beror på värdet...sålde en våning i sthlm, då tog de 0,5%, sedan sålde jag en lägenhet i malmö, då tog de 8%, samma mäklarfirma

  • BuoBä

    Givetvis ska man kolla med olika mäklare och förhandla sig till ett bra arvode, men ska man jämföra med andra delar av landet är det nog bättre att fokusera på hur mycket man faktiskt fick betala i kronor och ören, och inte hur många procent det var. 

Svar på tråden Hur många procent tar mäklaren i arvode, för en bostadsrätt?