• k girl
    Äldre 22 Aug 13:51
    24152 visningar
    31 svar
    31
    24152

    Plockmat / baby-led weaning

    Jag hade gärna låtit plockmaten varit en introduktion till fast föda för min son, tyvärr blev det inte så och han äter gärna mosad mat. Men glädjen han visar när han får käka själv är obetalbar och det är något vi har uppmuntrat sedan han var sex månader. Nu har han börjat vägra att skedmatas vid vissa tillfällen och jag och min man ger honom hellre lite mumsbitar han kan sitta och pula med. Han har fyra tänder ute varav två inte kommit fram så mycket.


     


    Hur som, tips på plockmat skulle uppskattas. Broccoli, små kokta morötter, kokt potatis, melon, avocado, korv, bönor, ärtor, mjuksmörgås, skorpa, jordgubbar, blåbär och banan är sådant han har klarat av. Exempelvis ärtskidor får han av i för stora bitar och är lite för svårmosat med gommen. Men mer då? Bitar av leverpastej, fiskbullar och frikadeller har jag funderat på som lämpliga proteiner. Ni som ger plockmat, vad ger ni? Hur bygger ni upp en måltid?

  • Svar på tråden Plockmat / baby-led weaning
  • StoraD
    Äldre 6 Sep 22:11
    #21
  • Äldre 7 Sep 20:34
    #22

    Vid villken ålder kan man börja med plockmat?
    Min 5,5 månaders tjej vill inte och fattar inte det här med pureér. Öppnar knappt munnen och bara spottar ut det man lyckas få in.
    Har delat majskrokar och fingermatat henne med och det gick mycket bättre! Men nu har vi tagit en paus med pureér och ska introducera välling istället.
    Nån som vet, eller har erfarenheter?

  • SelmaV
    Äldre 14 Sep 20:57
    #23

    Vi kör BLW med vår 7-månaders kille. Det fungerar fantastiskt bra! Vi började när han kunde sitta ordentligt i stolen, vid ca 5,5 månader. Det tog ett tag innan han verkligen fick i sig något - i början hamnade mycket på golvet. Men han tyckte ändå om att sitta med oss, känna på maten, mosa den i händerna och föra den till munnen - även om inte mycket slank ner. Jag helammade hela tiden de första veckorna så det var ju ingen stress över att han skulle få i sig tillräckligt. Nu vid 7 månader äter han riktig mat helt och hållet. Jag ammar bara morgon och kväll (och natt litegrann...) Dock "fuskar" vi och ger gröt med sked morgon och kväll. Egentligen hade vi velat skippa det också, men när vi berättade det för bvc-sköterskan blev hon orolig, så vi kände oss mer eller mindre tvingade att köra gröt... Hon hade aldrig hört talas om blw. Lite irriterande, men det går rätt bra med gröten ändå. Vi har sett till att den matsituationen skiljer sig på olika sätt från de andra målen på dagen.

    Mat som vi testat och som funkar bra: palsternacka, morot, sötpotatis, potatis, broccoli, nektarin, plommon, melon, päron, apelsin, hallon, jordgubbe, banan, avocado, tomat, blodpudding, leverpastej, pannbiff, kyckling, falafel, stora vita bönor, kroppkakor, gnocchi, pannkakor med vispad grädde, stekt ägg (gulan), omelett, pasta, tunnbröd, rostat vitt bröd med smör.

    Lax funkade sådär. Den löste inte upp sig i munnen, så nästan allt åkte ut. Men han hann ju känna smaken i alla fall.

    Det bästa är att se matglädjen! Vi har en matkinkig storebror att jämföra med. Med honom körde vi puréer för hela slanten. Att sedan få in honom på riktig mat efter det, fungerade inte alls. Nu äter han bara typ fem rätter hemma ... Det ska verkligen bli spännande att se om det kommer att funka bättre med maten på lång sikt för lillebror.

  • 080614
    Äldre 15 Sep 00:24
    #24

    Havre Fras (puffar) gillar vår son att sitta och plocka och äta själv. Om man vill att de ska bli lite mjukare låter man bara dem ligga en stund i fil eller yoghurt. Bra som mellanmål (om man har börjat lite med mjölklivsmedel).

  • Makada­m
    Äldre 15 Sep 16:10
    #25

    Haha
    Visste inte att vi höll på med detta - BLW!

    Ammar och dottern äter mat - själv; pillar och plockar och smakar, det är härligt att se hennes eget intresse.

    Läste nyss det här;
    se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/

  • Makada­m
    Äldre 22 Sep 08:56
    #26
    080614 skrev 2010-09-15 00:24:33 följande:
    Havre Fras (puffar) gillar vår son att sitta och plocka och äta själv. Om man vill att de ska bli lite mjukare låter man bara dem ligga en stund i fil eller yoghurt. Bra som mellanmål (om man har börjat lite med mjölklivsmedel).
    Vi har också kört med HavreFras men kan tipsa om Frebaco Fullkorns Havreringar.
    Låter dom ligga i lite mjölk, men OBS! - de blir snabbt mjuka, så om man vill ha kvar något att bita i så är det bara ett snabbt dopp i mjölk.

    Sen vill jag slå ett slag för ugnspannkaka! :)
    Oändliga möjligheter - man kan ju ha i vad som helst, senaste var vi haft kokospannkaka och en annan med rivna rotfrukter i.
    Skär i lagom bitar och så kan barnet äta själv.
    Jag har dessutom i vetegroddar i pannkakssmeten - mycket nyttigheter i:
    www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Vetegroddar/&category[]=97&index=0&search=1
  • Asia1
    Äldre 22 Sep 13:34
    #27
    Makadam skrev 2010-09-22 08:56:04 följande:
    Vi har också kört med HavreFras men kan tipsa om Frebaco Fullkorns Havreringar.
    Låter dom ligga i lite mjölk, men OBS! - de blir snabbt mjuka, så om man vill ha kvar något att bita i så är det bara ett snabbt dopp i mjölk.

    Sen vill jag slå ett slag för ugnspannkaka! :)
    Oändliga möjligheter - man kan ju ha i vad som helst, senaste var vi haft kokospannkaka och en annan med rivna rotfrukter i.
    Skär i lagom bitar och så kan barnet äta själv.
    Jag har dessutom i vetegroddar i pannkakssmeten - mycket nyttigheter i:
    www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Vetegroddar/...[]=97&index=0&search=1
    mums
  • Äldre 22 Sep 20:09
    #28

    TACK för att denna tråd finns, jag läste den ju för ett tag sen första gången och sen dess har jag VÅGAT mig på att ge Kajsa matbitar, vilket jag aldrig gjorde med storasyster Stina.
    Jag känner mig så glad för detta, det är en fröjd att se henne sitta och pilla med maten och prova och utforska...hon är så koncentrerad...hihiSkrattande

  • Äldre 23 Sep 09:32
    #29

    Hur stora eller små bitar kan man ge? Med tanke på att de kan få i halsen alltså. Havrefras och havreringar låter lite farlig storlek i mina öron? Om man ger dem tex morotsstavar suger de inte på den då så att de kan få i halsen? Det är ju stort "tryck" när de suger menar jag.

    Vår dotter är 4,5 månad och hon ammar bara än så länge, därav mina frågor . Det låter jätteintressant med BLW. 

  • Äldre 9 Dec 21:19
    #30

    Väldigt intressant tråd då vi funderar på att ge vår dotter på 7 månader lite plockmat :) Så puffar tråden!

  • Äldre 9 Dec 22:58
    #31
    Yamma skrev 2010-09-23 09:32:31 följande:
    Hur stora eller små bitar kan man ge? Med tanke på att de kan få i halsen alltså. Havrefras och havreringar låter lite farlig storlek i mina öron? Om man ger dem tex morotsstavar suger de inte på den då så att de kan få i halsen? Det är ju stort "tryck" när de suger menar jag.

    Vår dotter är 4,5 månad och hon ammar bara än så länge, därav mina frågor . Det låter jätteintressant med BLW. 
    Du får prova dig fram men om barnet får styra själv så spottar den ut bitar som är för stora. Min son har aldrig satt i halsen och han får väldigt stora bitar i bland som han själv får "bita" av eller dra av med händerna. Tänk bara på att det skall vara hyffsat mjuka saker så att barnet har en chans att bita maten i mindre bitar. Jag har tex inte gett rått äpple, råa morötter osv i bitar. Så hårda saker river jag grovt med ett rivjärn och ger i stället.
Svar på tråden Plockmat / baby-led weaning