• Anonym (Kaffedraken)

    Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?

    Vi har haft en diskussion på jobbet angående fenomenet att ta varmvatten direkt från kranen. Det grundade sig i en diskussion om att de bakterier som finns i varmvatten är/kan vara skadliga och att man absolut inte, oavsett om man sedan kokar upp vattnet, ska ta varmvatten ur kran. Enligt mina kollegor är detta något som alla känner till och att man inte behöver informera om detta till människor. Jag menar att det inte alls behöver vara så att det är något som människor vet.

    Så nu är jag lite nyfiken - Är det solklart att man inte tar varmvatten ur kran utan bara använder det till tex att duscha i? Hur resonerar ni?

    Är varmvatten så skadligt att man inte ska använda det till att koka pasta i osv?

  • Svar på tråden Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag visste om det, men är inte livrädd för varmt vatten. Ibland kan jag ha i lite blandat i kastrullen....kallt, ljummet, varmt...för bakterierna lär ju dö när vattnet kokar upp sen.


    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det boder vara allmänkunskap men det är det inte.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nä man ska inte äta/dricka varmvatten direkt från kranen. Men enligt vad jag har hört beror det på att det kan fällas ut metaller i varmvattnet. Men helt säker är jag inte, så jag kan ha fel..


    Elias 070202 Ella 080920
  • Anonym (Kaffedraken)

    Haha, jag brukar göra mitt te på varmvatten från kranen, än har jag inte dött..


     

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att det finns många sådana där saker som nästan alla vet, men att alla har några sådana saker som "alla vet" som de inte vet och att det är ganska jämnt fördelat. Summan av våra laster, liksom...

    Men jag vet att man "inte ska" använda varmvatten så.


    FL är guld.
  • Anonym (Kaffedraken)

    För att svara på TS fråga, jo jag vet att man inte "ska", men jag orkar inte bry mig så mycket..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mallas skrev 2010-08-24 12:47:23 följande:
    Vi har haft en diskussion på jobbet angående fenomenet att ta varmvatten direkt från kranen. Det grundade sig i en diskussion om att de bakterier som finns i varmvatten är/kan vara skadliga och att man absolut inte, oavsett om man sedan kokar upp vattnet, ska ta varmvatten ur kran. Enligt mina kollegor är detta något som alla känner till och att man inte behöver informera om detta till människor. Jag menar att det inte alls behöver vara så att det är något som människor vet.

    Så nu är jag lite nyfiken - Är det solklart att man inte tar varmvatten ur kran utan bara använder det till tex att duscha i? Hur resonerar ni?

    Är varmvatten så skadligt att man inte ska använda det till att koka pasta i osv?
    Det var helt nytt för mig. Eller, snarare, jag har hört att man ska koka kallt vatten och inte varmt, men det var först nyligen jag började fundera över varför folk har sagt så.

    Men jag har uppriktigt sagt svårt att tro på det där - det är ju inte som att man skulle duscha eller bada i varmt vatten om det var skadligt va... Hur stora är oddsen för att man inte får i sig litet vatten när man duschar i alla fall? Finns det bakterier i varmvattnet så är man nog rätt immun mot dem redan; och dessutom, finns de i varmvattnet finns de i kallvattnet. Och finns de i vattnet och tål att kokas, ja, då är det liksom skit samma oavsett va. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hörde att det är om man har gamla rör som det kan finnas någon metall i (kommer inte ihåg vilken). Inte att det skulle vara pga bakterier (men jag är inte rädd för varmvatten).

    Men om det är så farligt är det nog läge att informera om detta. Tänk tex alla som precis har flyttat till Sverige. Tror inte att så många unga vet om det heller.

    Själv tror jag mest att det är en skröna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har alltid vetat, men det är många som inte vet. enda jag reagerar på är dessa som gör ersätting/välling på varmvatten från kranen...
    Det är ju inte bra.

    Varmvattnet färdas i kopparrör, det kommer därför med kopparpartickar...
    Samt att bakterier tycker om lagom varmt..

    Det är ingen fara bakteriellt om man kokar upp varmt vatten. Vad som händer med kopparparticklarna vet jag dock inte.

    Vill man korta ner pastakoktiden, så bör man koka upp en kanna vattenkokare, och hälla i resten av vattnet.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja det hoppas jag att alla vet iaf.
    Men tyvärr så verkar en del ha missat det.


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?