• Äldre 24 Aug 12:47
    32905 visningar
    166 svar
    166
    32905

    Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?

    Vi har haft en diskussion på jobbet angående fenomenet att ta varmvatten direkt från kranen. Det grundade sig i en diskussion om att de bakterier som finns i varmvatten är/kan vara skadliga och att man absolut inte, oavsett om man sedan kokar upp vattnet, ska ta varmvatten ur kran. Enligt mina kollegor är detta något som alla känner till och att man inte behöver informera om detta till människor. Jag menar att det inte alls behöver vara så att det är något som människor vet.

    Så nu är jag lite nyfiken - Är det solklart att man inte tar varmvatten ur kran utan bara använder det till tex att duscha i? Hur resonerar ni?

    Är varmvatten så skadligt att man inte ska använda det till att koka pasta i osv?

  • Svar på tråden Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?
  • Virrig­aVerna
    Äldre 26 Aug 11:57

    Det borde vara solklart att man bara använder varmvattnet ur kranen till annat än matlagning.


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Argo
    Äldre 26 Aug 12:04
    VirrigaVerna skrev 2010-08-26 11:57:57 följande:
    Det borde vara solklart att man bara använder varmvattnet ur kranen till annat än matlagning.
    Varför borde det vara "solklart"?
  • Virrig­aVerna
    Äldre 26 Aug 12:05
    Argo skrev 2010-08-26 12:04:37 följande:
    Varför borde det vara "solklart"?
    Jag tycker att det borde vara solklart
    Vad är det som gör att du inte tycker att det borde vara det?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Äldre 26 Aug 12:20

    Jag har alltid hört att man inte ska ta varmvatten ur kranen, när man tex ska laga mat. Det finns folk som tar varmvatten ur kranen till välling till sina barn för att slippa värma/koka vattnet och sen låta det svalna igen till rätt temperatur. Det skulle aldrig jag göra. Ska man laga mat tar man kallvatten och värmer upp det. För mig är det självklart.

  • Argo
    Äldre 26 Aug 12:20
    VirrigaVerna skrev 2010-08-26 12:05:28 följande:
    Jag tycker att det borde vara solklart
    Vad är det som gör att du inte tycker att det borde vara det?
    Som inläggen ovan visar har det i praktiken ingen hälsomässig betydelse om du använder varmvatten för att koka ditt te eller dina makaroner, så varför skulle det vara så "solklart"?
  • Sara12­3
    Äldre 26 Aug 12:24

    koka pasta kan du ju göra, då kokas ju alla bakterier bort. Resten vet jag inte, har aldrig hört talas om att det skull vara dåligt att använda varmvattnet till att tex dricka, men frågan är hur gott det är? Men det är ju en smaksak.

  • Äldre 26 Aug 13:02

    Har inte läst hela tråden

    För mig är det självklart. Nu har vi visserligen egen brunn och egen varmvattenberedare, men bodde jag i lägenhet skulle jag definitivt inte göra det. (gör det inte nu heller).
    Mest för att varmt vatten fäller ut mer partiklar från rören, än av rädsla för bakterier.

  • Äldre 26 Aug 13:09
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-26 11:00:53 följande:
    Ja, och som jag också skrev så är det skillnad på natur och kranvatten. Att koka upp räcker i de allra flesta fall om man pratar om kranvatten eftersom de flesta bakterier dör av det. När man inte dricker kranvatten har man också andra saker att ta hänsyn till, små parasitdjur som lever i vattnet, den risken är så oerhört liten att den knappt existerar i kranvatten. Vill man vara riktigt säker så får man koka upp det till över 120 grader men det är ett vara extremparanoid.

    Kortfattat: Ja, det räcker att koka upp vattnet till ersättningen för att den ska vara "säker" för bakterier. Har du något att invända mot det?
    Förut skrev du några sekunder och nu räcker det med att koka upp kranvattnet? Jjag har faktiskt svårt att tro på dig, när du också skriver att bakterier skulle dö vid 40 grader och vid 70 grader. Det skulle innebära att bara jag ställer ett glas i rumstemperatur eller i solskenet skulle en massa bakterier dö. Jag har nog större tilltro till Completorium.
  • Argo
    Äldre 26 Aug 13:29
    Mirva skrev 2010-08-26 13:09:47 följande:
    Förut skrev du några sekunder och nu räcker det med att koka upp kranvattnet? Jjag har faktiskt svårt att tro på dig, när du också skriver att bakterier skulle dö vid 40 grader och vid 70 grader. Det skulle innebära att bara jag ställer ett glas i rumstemperatur eller i solskenet skulle en massa bakterier dö. Jag har nog större tilltro till Completorium.
    Det "räcker" ju med att koka upp vattenet för att döda de flesta baktierierna. Vill man vara helt stensäker så låter man det koka i en 3-4-5 minuter. Runt 60-70 grader dör de flesta sorters bakterier men det kan säkert finnas de sorter som dör redan vid 40 likväl som det kanske finns någon sort som dör först vid 90 grader.  
     
    Men alltså ... vattnet i Sverige håller extremt god kvalitet, varmvatten som kallvatten. Man behöver inte bete sig som om man befinner sig i Uganda.
  • Äldre 26 Aug 13:45
    Argo skrev 2010-08-26 13:29:07 följande:
    Det "räcker" ju med att koka upp vattenet för att döda de flesta baktierierna. Vill man vara helt stensäker så låter man det koka i en 3-4-5 minuter. Runt 60-70 grader dör de flesta sorters bakterier men det kan säkert finnas de sorter som dör redan vid 40 likväl som det kanske finns någon sort som dör först vid 90 grader.  
     
    Men alltså ... vattnet i Sverige håller extremt god kvalitet, varmvatten som kallvatten. Man behöver inte bete sig som om man befinner sig i Uganda.
    Ja som sagt, jag har bara gått efter det jag läst i tråden. Själv tillhör jag den skara som använt varmvatten till allt möjligt, innan jag läste denna tråd, eftersom jag trott att det enbart har med bakterier att göra, och vattnet  i Sverige - som du skriver - håller en extremt god kvalitet. Efter att läst denna tråd hitintills använder jag enbart kallvatten eftersom det känns osunt att få i sig en massa metaller.
  • Äldre 26 Aug 16:04
    Mirva skrev 2010-08-26 13:09:47 följande:
    Förut skrev du några sekunder och nu räcker det med att koka upp kranvattnet? Jjag har faktiskt svårt att tro på dig, när du också skriver att bakterier skulle dö vid 40 grader och vid 70 grader. Det skulle innebära att bara jag ställer ett glas i rumstemperatur eller i solskenet skulle en massa bakterier dö. Jag har nog större tilltro till Completorium.
    Det handlar inte om tilltro utan om fakta. Om man kokar upp vattnet så kokar det vanligtvis i några sekunder om man inte sysslar med uppkokning under vetenskapliga former, det är helt enkelt så det blir. Därför sa jag några sekunder. Men visst, har man tvångstankar om att vattnet endast får nå kokpunkten så kan man nog ordna det men det är väl knappast det vi pratar om här, eller hur?

    Ja, om du ställer ut ett glas vatten i solsken så kommer en hel del mikroorganismer att dö, de gillar inte solsken (UV). Det är grundläggande mikrobiologi.

    Bara som ett exempel på bakterier som dör: legionella dör vid 50 grader, men det tar sin lilla tid innan alla är avdödade. Vid 70 grader så dör de betydligt snabbare och vid kokpunkten så är det nästintill direkt.

    För att ta död på alla bakterier behöver man komma upp i temperaturer som är betydligt högre än så men det är inga bakterier man behöver oroa sig för om man inte hämtar sitt vatten nere på några hundra meters djup i världshaven.
    TANSTAAFL
  • Äldre 26 Aug 17:13
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-26 16:04:40 följande:
    Det handlar inte om tilltro utan om fakta. Om man kokar upp vattnet så kokar det vanligtvis i några sekunder om man inte sysslar med uppkokning under vetenskapliga former, det är helt enkelt så det blir. Därför sa jag några sekunder. Men visst, har man tvångstankar om att vattnet endast får nå kokpunkten så kan man nog ordna det men det är väl knappast det vi pratar om här, eller hur?

    Ja, om du ställer ut ett glas vatten i solsken så kommer en hel del mikroorganismer att dö, de gillar inte solsken (UV). Det är grundläggande mikrobiologi.

    Bara som ett exempel på bakterier som dör: legionella dör vid 50 grader, men det tar sin lilla tid innan alla är avdödade. Vid 70 grader så dör de betydligt snabbare och vid kokpunkten så är det nästintill direkt.

    För att ta död på alla bakterier behöver man komma upp i temperaturer som är betydligt högre än så men det är inga bakterier man behöver oroa sig för om man inte hämtar sitt vatten nere på några hundra meters djup i världshaven.
    Jag måste skriva tilltro eftersom det är jag som läser.Som sagt, jag vet inte, jag har bara läst det du och Completorium skrivit, och bildat mig en uppfattning utifrån det.
  • Bedan
    Äldre 26 Aug 17:21
    Argo skrev 2010-08-26 13:29:07 följande:
    Det "räcker" ju med att koka upp vattenet för att döda de flesta baktierierna. Vill man vara helt stensäker så låter man det koka i en 3-4-5 minuter. Runt 60-70 grader dör de flesta sorters bakterier men det kan säkert finnas de sorter som dör redan vid 40 likväl som det kanske finns någon sort som dör först vid 90 grader.  
     
    Men alltså ... vattnet i Sverige håller extremt god kvalitet, varmvatten som kallvatten. Man behöver inte bete sig som om man befinner sig i Uganda.
    40 grader är myspunkten för de flesta bakterier, d.v.s. när de förökar sig som mest. Det sa min biologilärare iaf.
  • stariz
    Äldre 26 Aug 17:22

    öhh??? har jag bråttom kokar jag makaroner med varmt vatten Solig Man ska inte va så förbannat rädd för bakterier hela tiden. De dör ju när man kokar vattnet.

  • Äldre 26 Aug 17:27
    Bedan skrev 2010-08-26 17:21:13 följande:
    40 grader är myspunkten för de flesta bakterier, d.v.s. när de förökar sig som mest. Det sa min biologilärare iaf.
    Ja, det stämmer i de flesta fall.
    stariz skrev 2010-08-26 17:22:59 följande:
    öhh??? har jag bråttom kokar jag makaroner med varmt vatten Solig Man ska inte va så förbannat rädd för bakterier hela tiden. De dör ju när man kokar vattnet.
    Det handlar inte främst om bakterier utan om kopparutfällningar.
    TANSTAAFL
  • Äldre 26 Aug 17:32
    Bedan skrev 2010-08-26 17:21:13 följande:
    40 grader är myspunkten för de flesta bakterier, d.v.s. när de förökar sig som mest. Det sa min biologilärare iaf.
    Ja precis, det var det som gjorde mig en aning brydd.
Svar på tråden Är det allmän kunskap att veta att man inte använder varmvatten som tas från kranen?