• MichaelKarnerfors

    Vem tar ansvar för löftet om avvecklad kärnkaft?

    Miljöpartiet säger att vi skall snabbavveckla kärnkraften, dock inte förrän ersättare för den och - än viktigare: för de fossila bränslena - finns på plats och är i drift, antingen i form av förnybar energi eller genom så kallade negawatt, d.v.s. minskningar i förbrukningen. Miljöpartiet påstår att detta är fullt möjligt att göra på 10-12 år.


    Min fråga är enkel: vem kan jag ställa mot väggen och skälla ut om detta löfte inte infrias?

    Och ännu viktigare: vem kommer med en reservplan om löftena inte infrias?

    "Helene", du som svarar för Miljöpartiet här... är du beredd att ta personligt ansvar för de påståenden du gör här? Kan jag om 15-25 år - om det visar sig att dessa löften om massor med vindkraft och besparingar inte har lyckats ta bort de 200 TWh fossila bränslen som dödar 5 000 svenskar per år på grund av luftföroreningar - skälla ut dig efter noter, ansikte mot ansikte, för att du har givit dåliga löften? Och än viktigare: kommer du att ha en reservplan?

    Anledningen till att jag frågar är att vi just nu, år 2010, sitter med kärnkraftsfrågan i våran famn bara för att våra föräldrar gavs samma löfte för 30 år sedan. Sedan dess har kärnkraftsproduktionen fördubblats i Sverige, och användningen av fossila bränslen bara sjunkit från 300 TWh per år till 200 TWh per år. Detta dels tack vare kärnkraft, och dels tack vare att vi nu tar tillvara vårt skogsavfall.

    Nu lovar du "Helene" oss att på bara en tredjedel av samma tid, så skall denna underbara frälsande "gröna omställning" lyckas och göra det som man på 30 år inte lyckades med.

    Hur kan jag lita på det? Vad ger du mig för garantier att detta verkligen går igenom? Vad är backup-planen om löftet inte hålls?

    Tänker du och de som nu sitter på post i Miljöpartiet ta personligt ansvar för detta löfte, eller kommer ni att göra som de som blåste oss för 30 år sedan, och försvinna in i historiens glömska, och lämna det till mina barn att försöka rädda situationen?

    /Michael Karnerfors

    "Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me. Fool me eight times... am I a ****ing idiot?!" - Jon Stewart-  The Daily Show

  • Svar på tråden Vem tar ansvar för löftet om avvecklad kärnkaft?
  • Miljöpartiet

    Hej!

    Under förutsättning att miljöpartiet har makten under den tid som vi sagt att kärnkraften ska avvecklas så är vi självklart ansvariga för att så sker.

    Det här är en viktig fråga för miljöpartiet. En framtidsfråga för vårt land, för våra grannländer, för oss som lever nu och för kommande generationer.

    Hittills har ingen avveckling skett för att politikerna inte satsat på en omställning. Teknikutvecklande forskning har inte fått tillräckliga med stöd för att ta ett exempel.

    Politik är att vilja, att ta ansvar och att stå för det man lovar. Så ser jag på det.

    Helene

Svar på tråden Vem tar ansvar för löftet om avvecklad kärnkaft?