• Anonym (herpes..)

    Herpes, har så jäkla ont...

    Har nu fått mitt andra utbrott av herpes och det gör så jäkla ont :( Har medicin på apoteket mot detta, men eftersom jag är gravid får jag inte äta just den medicinen, typiskt! Har fått tid hos gyn imorgon för att få nya tabletter. Men kan man göra nåt mot värken och klådan? Finns det nån salva som hjälper? Eftersom det redan har brutit ut så tror jag inte medicinen kommer hjälpa, utan jag får stå ut med skiten tills det försvinner av sig själv.. Nån bedövningssalva måste väl finnas? :(

  • Svar på tråden Herpes, har så jäkla ont...
  • Anonym (herpes..)
    Anonym (förstår dig..) skrev 2010-08-30 22:03:46 följande:
    trodde samma sak med min pojkvän när jag skulle berätta, men han tog det också bra och inte brytt sig om att bli smittad direkt.
    Haha det e ju hett att gå som man skitit på sig, men det e gulligt att han bryr sig om dig och tycker synd om dig. Det e så en kille skall vara :) Själv har jag aldrig haft utslag när jag vart tillsammans med min pojkvän som jag haft i 16 månader nu som tur är ;)
    Det är så skönt med förstående pojkvänner :) Han klappar på mig och man ser verkligen hur han lider med mig, det e min älskling det :D Skönt att slippa utbrott på så lång tid, det vill jag också! Får hoppas på att nästa gång dröjer länge!
    Anonym (stackare) skrev 2010-08-30 22:10:17 följande:
    Tycker synd om dig. Har själv bara haft ett riktigt värstingutbrott som tur är men det var ett rent helvete. Jag skrek rätt ut varje gång jag kissade. Hoppas det går om snart.

    Själv brukar jag få lite blåsor varje gång jag ska ha mens eller om jag är sjuk, men det brukar inte vara några större utbrott
    Usch, att ha så ont att man skriker låter ju inte så kul :( Stackare! Jag har rätt hög smärttröskel, det ska mycket till innan jag skriker av smärta, men visst tusan gör det ont iaf..

    Jobbigt med blåsor varje gång när man ska ha mens, gör dom ont också? Att du står ut isf asså...
  • Anonym (förstår dig..)
    Anonym (herpes..) skrev 2010-08-30 22:23:01 följande:
    Det är så skönt med förstående pojkvänner :) Han klappar på mig och man ser verkligen hur han lider med mig, det e min älskling det :D Skönt att slippa utbrott på så lång tid, det vill jag också! Får hoppas på att nästa gång dröjer länge!
    Anonym (stackare) skrev 2010-08-30 22:10:17 följande:
    Tycker synd om dig. Har själv bara haft ett riktigt värstingutbrott som tur är men det var ett rent helvete. Jag skrek rätt ut varje gång jag kissade. Hoppas det går om snart.

    Själv brukar jag få lite blåsor varje gång jag ska ha mens eller om jag är sjuk, men det brukar inte vara några större utbrott
    Usch, att ha så ont att man skriker låter ju inte så kul :( Stackare! Jag har rätt hög smärttröskel, det ska mycket till innan jag skriker av smärta, men visst tusan gör det ont iaf..

    Jobbigt med blåsor varje gång när man ska ha mens, gör dom ont också? Att du står ut isf asså...
    det e verkligen skit skönt. Eftersom jag fick symptom direkt efter smittningen så fick jag behandling direkt vilket gör att det inte kommer att blomma ut alls ofta. Så e glad att jag fick besvär direkt.
    Åh, vilken söting till pojkvän du har! :) man blir så glad av att han en pojkvän som förstår och lider med en! :)
  • Anonym (stackare)
    Anonym (herpes..) skrev 2010-08-30 22:23:01 följande:
    Jobbigt med blåsor varje gång när man ska ha mens, gör dom ont också? Att du står ut isf asså...
    Nä dom gör inte ont, dom kliar mest som väl är
  • Anonym (herpes..)

    Nu har jag varit hos läkaren och fått medicin. Det typiska var att jag fick samma medicin som jag redan hade på apoteket (Aciklovir), enligt läkaren är det den enda medicinen mot herpes som är godkänd då man är gravid. Blir lite arg på apotekspersonalen och den andra läkaren (distriktläkare) som sa att jag inte skulle ta den eftersom jag är gravid.. Hade dom sagt rätt från början hade jag ju kunnat ta medicinen i tid och därmed slippa dessa jävla blåsor, typiskt!

    Fick även medicinen som jag ska äta i förebyggande syfte, den ska jag börja ta 10 dagar innan BF. Det var också Aciklovir, men 400 mg och dom ska endast tas 2 gånger om dagen istället för 5 gånger om dagen :)

    Har inte lika ont idag, salvan gör det den ska tack och lov :) Visst gör det ont, men inte alls i närheten mot vad jag hade igår, skönt! Skrattande

  • paddis85
    Jag har aciklovir och både apotekspersonalen och läkaren sa att det vore dumt att riskera nåt. Citerar från fass: "Erfarenheten av användning under graviditet är begränsad", läkaren sa att det är upp till mig själv om jag vill chansa.

    Får se imorgon vad jag får för tabletter :)
    Vad konstigt.. Min läkare sa att det verkligen inte var någon fara... Kändes som att hon hade koll på läget. Så jag käkar mina när jag får utbrott...
    Inte kollat om du fått några fler tips, men vanlig zoviraxsalva från apoteket ska vara ok.. gör att utslagen försvinner lite fortare...
  • inho

    Hej allihopa!
    Börja med att säga att jag verkligen uppskattar att läsa allt det ni skriver.

    För 2 veckor sedan träffade jag en tjej som jag verkligen tycker om. Har varit singel i snart 4 år och har träffat flera tjejer samt haft oskyddat sex utan att få någon könssjukdom (med symtom iaf) men inte kännt såhär för någon och trodde aldrig att jag kunde göra det igen.
    Hon är verkligen jättefin på alla sätt och igår berättade hon för mig att hon hade HSV2 (tror det heter så) könsherpes iaf.
    Hon grät och trodde att jag inte skulle vilja träffa henne nå mer samtidigt som hon kände sig skyldig att berätta det.
    Fick bara mig att bli ännu mer kär! Jag skulle aldrig lämna henne för en sån sak.
    Men när jag läser på alla olika forum så finns det ju folk som verkligen verkar lida ordentligt av detta. Hon säger att man vid sitt första utslag (som tydligen är det värsta?) så fick hon blåsor i urinröret och fick så ont när hon kissade att hon slutade dricka vatten vilket ledde till att hon blev uttorkad och fick åka till sjukhus.
    Hon kuknde tydligen inte gå heller på flera dagar.
    Då är det svårt att inte bli nojig...

    Har inte pratat med någon om detta då mina vänner inte är som mig i vissa aspekter och förmodligen bara skulle tipsa mig om att sticka o fly medans jag inte är för kär.
    Men dessa tankar passerar inte ens i mitt huvud.
    Jag vill bara vara med henne oavsett vad hon har, men till vilket pris?
    Kommer jag få såna utslag flera ggr i mitt liv och inte kunna kissa o gå i några dar? Känns skitläskigt.
    Men tänk om hon lämnar mig och jag får herpes och jag inte hittar någon som accepterar mig för det?
    Hur ont gör det egentligen? Är det verkligen så hemskt som alla säger eller är det värt att ändå gå in i ett förhållande med henne om jag verkligen är kär? Har jättesvårt för att bli det i vanliga fall så det skulle vara jättedumt att inte fortsätta.
    Jag har redan haft skyddat sex med henne 1 gång men hon berättade efter det då jag frågade om vi kunde ha utan kondom.
    Sen älskar jag oralsex och jag vill verkligen gå ner på henne, är det smittfritt om hon inte har utslag? Eller får jag hsv2 i munnen då?
    Avskyr kondom och vill verkligen ha oskyddat sex med henne och jag vill verkligen inte lämna henne!!

    Om det är någon av er med erfarenhet som har några åsikter, synpunkter eller tips så hjälper ni mig enormt mycket och jag skulle verkligen uppskatta det till tusen!

    What doesn't kill you makes you stronger!

    Kram


    Hjälp!
  • Anonym (herpes..)
    inho skrev 2010-09-12 02:22:09 följande:
    Hej allihopa!
    Börja med att säga att jag verkligen uppskattar att läsa allt det ni skriver.

    För 2 veckor sedan träffade jag en tjej som jag verkligen tycker om. Har varit singel i snart 4 år och har träffat flera tjejer samt haft oskyddat sex utan att få någon könssjukdom (med symtom iaf) men inte kännt såhär för någon och trodde aldrig att jag kunde göra det igen.
    Hon är verkligen jättefin på alla sätt och igår berättade hon för mig att hon hade HSV2 (tror det heter så) könsherpes iaf.
    Hon grät och trodde att jag inte skulle vilja träffa henne nå mer samtidigt som hon kände sig skyldig att berätta det.
    Fick bara mig att bli ännu mer kär! Jag skulle aldrig lämna henne för en sån sak.
    Men när jag läser på alla olika forum så finns det ju folk som verkligen verkar lida ordentligt av detta. Hon säger att man vid sitt första utslag (som tydligen är det värsta?) så fick hon blåsor i urinröret och fick så ont när hon kissade att hon slutade dricka vatten vilket ledde till att hon blev uttorkad och fick åka till sjukhus.
    Hon kuknde tydligen inte gå heller på flera dagar.
    Då är det svårt att inte bli nojig...

    Har inte pratat med någon om detta då mina vänner inte är som mig i vissa aspekter och förmodligen bara skulle tipsa mig om att sticka o fly medans jag inte är för kär.
    Men dessa tankar passerar inte ens i mitt huvud.
    Jag vill bara vara med henne oavsett vad hon har, men till vilket pris?
    Kommer jag få såna utslag flera ggr i mitt liv och inte kunna kissa o gå i några dar? Känns skitläskigt.
    Men tänk om hon lämnar mig och jag får herpes och jag inte hittar någon som accepterar mig för det?
    Hur ont gör det egentligen? Är det verkligen så hemskt som alla säger eller är det värt att ändå gå in i ett förhållande med henne om jag verkligen är kär? Har jättesvårt för att bli det i vanliga fall så det skulle vara jättedumt att inte fortsätta.
    Jag har redan haft skyddat sex med henne 1 gång men hon berättade efter det då jag frågade om vi kunde ha utan kondom.
    Sen älskar jag oralsex och jag vill verkligen gå ner på henne, är det smittfritt om hon inte har utslag? Eller får jag hsv2 i munnen då?
    Avskyr kondom och vill verkligen ha oskyddat sex med henne och jag vill verkligen inte lämna henne!!

    Om det är någon av er med erfarenhet som har några åsikter, synpunkter eller tips så hjälper ni mig enormt mycket och jag skulle verkligen uppskatta det till tusen!

    What doesn't kill you makes you stronger!

    Kram
    Könsherpes är absolut inget farligt! Visst gör det hemskt ont när det bryter ut och man inte behandlar i tid, men det handlar om endast ett par dagar isf. Herpes smittar inte så länge hon inte har några blåsor och det är hon nog väl medveten om. Så länge ni inte har sex när hon har blåsor är det lugnt, du blir inte smittad. Det kan gå flera år mellan utbrotten, har man tur kanske man bara får utbrott en enda gång. Det är så olika det där hur ofta man får utbrott.

    Klart du ska inleda ett förhållande med henne (om det är det ni vill), hennes herpes ska inte förhindra det. OM det skulle va så att du blev smittad och det skulle ta slut mellan er och du inte hittar nån som kan acceptera att du har herpes, då är personen inget att ha. Att inte vilja va tillsammans med nån pga dennes herpes är väldigt löjligt. Jag kan förstå om personen har HIV/aids, då handlar det om ens eget liv.. Men herpes är inte dödligt.

    Hoppas du blev lite klokare iaf, det är bara att fråga om det är nåt mer du vill veta :)
  • Anonym (herpes..)
    Anonym (herpes..) skrev 2010-09-12 21:30:11 följande:
    Jag kan förstå om personen har HIV/aids, då handlar det om ens eget liv.. Men herpes är inte dödligt.
    Det jag menar är att, självklart är det inget fel med att vara tillsammans med nån som har HIV/aids utan jag förstår om man väljer bort sex i förhållandet pga det. Man kan ha ett jättebra föhållande utan sex, absolut!

    Ville bara förtydliga mig så det inte blir något missförstånd :)
  • Anonym (har oxå)

    Har läst tråden och till min förvåning verkar många tro att herpes inte smittar om man inte har blåsor. Detta är FEL!!

    Herpes smittar hela tiden, men mest under utbrottet. Man kan dock bära på viruset utan att någonsin få utslag. Enda sättet att garantera att man ej blir smittad är att använda kondom.

  • Anonym (helt ok)

    Jag forstar givetvis att det ar jattejobbigt och ev pinsamt att fa diagnosen hepres MEN ni ar inte ensamma! Herpes (och kondylom) ar de vanligaste konssjukdomarna (klamydia kommer pa andra plats efter herpes och kondylom pa delat forsta plats)! Folk vet inte detta men har man haft sex sa raknas det statistiskt satt som att man har herpes. Over 90 % av befolkningen raknas som att ha herpes eller kondylom. Bara 3% far symptom!

    Herpes typ 1 ar vanligast att ha i utanfor munregionen (de som sager att de har sk "forkyldningsblasor" har herpes. Vanligaste smittorsaken ar att man blir smittad av pussa fran sina foraldrar eller att man slickar pa samma leksak pa dagis) men smittas aven soderut. herpes typ 1 syns inte i blodet sa aven om folk sager att de har testat sig sa kan de inte alls vara sakra pa att de inte har det da man BARA kan testa sig nar man har symptom (inte nar de ar vilande).

    Herpes typ 2 har man under byxorna och det smittas inte uppat. Herpes typ 2 syns i blodet. men har man inte herpes typ2 sa kan man ju fortfarande ha herpes typ1.

    Du behover inte beratta for dina sex-partners att du har herpes da det ar sa vanligt att ha det samt att man inte vet om man har det plus att det inte ar nagot fara i att ha det. 

    Herpes ar samma virus som batros och vattkoppor. Och kondylom ar samma som vilka andra vartor pa kroppen som helst (bara att man rakar ha det dar nere och inte pa foten).

    Herpes smittas hela tiden, aven nar man intehar symptom men smittas mer nar man har det och mindre nar man inte har det. Kondom ar inte sakert. men som sagt om alla har det, varfor brys sig? har man symptom pa herpes dock sa ar man inte mer acklig an nagon annan: man har bara oturen att vara en av de 3% som far symptom.

    Lycka till! 

  • Anonym (helt ok)

    Och jag lovar er att jag ar expert pa konssjukdomar!

  • Anonym

    Ni som tagit medicin mot herpes hur hade ni gjort gällande detta (har en egen tråd där jag ställt samma fråga men den här verkar vara mer aktiv)

    Jag fick en medicin som jag skulle ta i 5 dagar, om det inte alls blev bättre skulle jag fortsätta i 10.
    Nu är jag inne på näst sista dagen och det har blivit betydligt mycket bättre, ser ut som såren är på väg att ge upp fastän jag fått ett litet nytt också.

    Skulle ni ha fortsatt i 5 dagar till tills alla blåsor är helt försvunna eller hade ni slutat vid 5 dagar?

    Jag förstod aldrig om hon menade att om det blir bättre efter 5 dagar om blåsorna skulle gå bort helt då eller inte.

  • inho

    "Könsherpes är absolut inget farligt! Visst gör det hemskt ont när det bryter ut och man inte behandlar i tid, men det handlar om endast ett par dagar isf. Herpes smittar inte så länge hon inte har några blåsor och det är hon nog väl medveten om. Så länge ni inte har sex när hon har blåsor är det lugnt, du blir inte smittad. Det kan gå flera år mellan utbrotten, har man tur kanske man bara får utbrott en enda gång. Det är så olika det där hur ofta man får utbrott.

    Klart du ska inleda ett förhållande med henne (om det är det ni vill), hennes herpes ska inte förhindra det. OM det skulle va så att du blev smittad och det skulle ta slut mellan er och du inte hittar nån som kan acceptera att du har herpes, då är personen inget att ha. Att inte vilja va tillsammans med nån pga dennes herpes är väldigt löjligt. Jag kan förstå om personen har HIV/aids, då handlar det om ens eget liv.. Men herpes är inte dödligt.

    Hoppas du blev lite klokare iaf, det är bara att fråga om det är nåt mer du vill veta :)"

    Tack så mycket! känns verkligen bra att kunna prata ut om det och lufta sina problem och tankar med människor som är kloka och förstående!
    Det är faktiskt nån sak till jag undrar över och det är om man kan se om man har herpes typ 2 (alltså gå o testa sig för det hos läkaren) utan att någonsin ha haft utslag?

    Nån som sa att man kunde ha det utan att nånsin få utslag, då vill jag veta om jag har det ändå känns det som..
    Och om jag går ner på henne, är det omöjligt att få hsv2 i munnen då? är detta verkigen säkert?
    känns som en ganska stor risk... :(
    har inte så mkt erfarenhet i förhållande bara ett tidigare (3 år) och är liksom inte säker på att det kommer att hålla mellan mig och henne.
    är det värt att jag riskerar att förstöra resten av mitt sexliv genom att ha sex med henne om jag inte är hundra på att vårat förhållande kommer hålla? Har bara kännt henne i 2-3 veckor..

    Är det värre för tjejer än för killar?

    Sen vill jag fråga anonym (helt ok);
    Du sa "
    Du behover inte beratta for dina sex-partners att du har herpes da det ar sa vanligt att ha det samt att man inte vet om man har det plus att det inte ar nagot fara i att ha det."

    Är detta verkligen sant? bryter man inte mot smittskyddslagen då?
    önskar att det var sant iaf....

    Tack så mkt! Era svar hjälper verkligen mig!

  • Anonym (herpes..)
    Anonym (har oxå) skrev 2010-09-13 11:02:21 följande:
    Har läst tråden och till min förvåning verkar många tro att herpes inte smittar om man inte har blåsor. Detta är FEL!!

    Herpes smittar hela tiden, men mest under utbrottet. Man kan dock bära på viruset utan att någonsin få utslag. Enda sättet att garantera att man ej blir smittad är att använda kondom.
    Har du nån källa på det? :) Jag har hela tiden fått höra att det bara smittar när man har blåsor...
  • Anonym

    Herpes kan alltså smitta även om en infekterad partner inte har ett pågående utbrott. Alla som har en infektion med HSV utsöndrar då och då virus. Det kallas för asymptomatisk eller omedveten virusutsöndring. Faktiskt smittas majoriteten av dem som får genital herpes genom sådan omedveten virusutsöndring.

    Läs resten här: 

    www.aftonbladet.se/kropphalsa/konssjukdomar/article417939.ab 

  • Anonym (har oxå)

    eller så kan man läsa informationsfoldern man får hos gyn Flört

  • Anonym (har oxå)

    hmmm, länken funkar inte...googla på herpes och virusutsöndring så hittar du info.

Svar på tråden Herpes, har så jäkla ont...