• carita1974

    Värk i lederna...(känns som "växtvärk")vid väta och kyla

    Jag är en tjej på 36 år.Mamma till 3 barn som är 7,5 och 2...nu till mitt stora problem...
    Började vid 20 års ålder få ont i knäna..vid väta och kyla...även haft rygg problem (I länden) vid kyla och väta.Nu har det spritt sig till armar och händer...det strålar liksom..känns som växtvärk ungefär...sökte läkare på hälsocentralen här i stan.Dom tog  reuma prov och sköldkörtelprov...säger att det inte visar nått...sa då att jag ändå skulle vilja få remiss till reuma...men doktorn vägrar?! Vetevärmaren,varmvattenflaskan och varma bad är det som hjälper...en liten stund..finns det fler med denna värk...känns så ensamt och har ingen energi längre att kämpa för att få adekvat hjälp ... //C

  • Svar på tråden Värk i lederna...(känns som "växtvärk")vid väta och kyla
  • Desiree1988

    Beroende på vart du bor kan du skicka en egen remiss till reumatologen. I det brevet skriver du givetvis namn och personnummer, men även dina symptom osv, och så skickar du det till reumatologen i din kommun. Märk med "egen remiss". Förhoppningsvis anser de att du har de symptom som krävs för att du ska bli kallad.

    Önskar dig lycka till =)

  • OrdinaryMe

    begär att få träffa en annan läkare på vårdcentralen och be om en remiss till reumatolog.
     Om jag förstått det rätt så finns det vissa reumatiska sjukdomar som inte ger utslag på test om man inte har värk just när testet tas...
    och det finns ju så mycket annat än just reumatism, du har rätt att få en utredning eftersom dina problem kvarstår.

    Själv ska jag träffa reumatolog på onsdag. efter att min vårdcentral inte fått fram något på en massa tester, men mina leder fortfarande bråkar hela tiden..

    lycka till ts!!

  • juzze

    Jag har samma problem. För mig sitter det i knän, armbågar, handleder, armar.. Har haft så sen jag var liten. De försökte utreda mig en miljard ggr under uppväxten men hittade inget. Nu har jag inte orkat ta tag i det som vuxen för att försöka få någon slags diagnos. Det är värktabletter och värme som gäller när det blir för ont.

    Det kanske inte var så uppmuntrande, ville bara säga att du inte är ensam. Stå på dig!

  • Trollet Ludenben

    jag har samma problem, har haft det i många år. Har gjort remaprover 2 ggr som inte visat något alls och nu har jag tröttnat på att söka efter svar som inte verkar finnas.


    Älskade ungar
  • LaFontaine

    Alla typer av reuma visar sig inte på prover, inte ens när man har värk. Jag har aldrig haft några positiva provsvar. Däremot har man sett förstörda leder och pågående inflammationer på röntgen och kunde på så vis ställa diagnos.

    Ge inte upp! Jag vet att det är vansinnigt jobbigt att söka vård när läkare efter läkare nekar hjälp eftersom de minsann vet att inget är fel, men en dag stöter man på rätt läkare som inte ger sig.

    Lycka till!

  • Milkina cerka

    Har det precis som du beskriver o. har testat pos. på RA-prover dock o. det verkar ju vara det som krävs för att bli tagen på allvar. Vilket ju är synd, man har ju lika ont oavsett.
    Säger som andra gjort tidigare, stå på dig, försök att skicka egenremiss till reumatologen, annars är det "bara" att kämpa på.


    Jer Bogu tako omilje svijet da je i sina svojega jedinorodnoga dao, da ni jedan koji vjeruje ne pogine, nego da ima zivot vjecni
  • Bedazed

    Dina symtom låter väldigt bekanta.

    Under Juli mådde jag faktiskt riktigt bra i kroppen,  känns att det blivit kallare nu..

    Jag får svullnader o värk i stortsett överallt utom bålen. Gjort tester för reuma, sköldkörtel, borrelia mm. Värst mår jag på kvällarna, förmiddagarna brukar vara ganska ok. Just nu är jag gravid för andra gången och har inte märkt någon skillnad. Efter första förlossningen 2008 hade jag mina 2 första smärtfria dygn på 2 år och jag trodde nästan jag blivit botad =) men sen kom det krypandes tillbaka.

    Träffat 4 olika läkare flertal tillfällen, haft detta i 4 år och som så många andra beskriver på denna tråd, så har man liksom gett upp eftersom ingen tagit en på allvar och tagit reda på vad det skulle kunna vara. Jag har själv fått ringa till läkarn och fråga om det kunde vara det ena med det andra, sedan har de kallat in mig och gjort testet på det jag föreslagit och det har varit negativt. Sedan har ingen uppföljning skett och jag har gett upp...

    Under denna graviditet så sa till o med min nya barnmorska att det är ingen idé att söka sig till läkare för de kommer skylla på graviditeten och inte gå vidare med något. Har ganska nyligen flyttat och hoppas att jag kan få bättre hjälp här, när jag väl börjar söka för det....

  • carita1974

    TUSEN TACK alla för era svar..så skönt att man inte är ensam.Utan remiss från HC kommer jag ingenvart..det jag kan göra är att  gå till min HC begära en annan läkare..får jag samma kan jag gå därefrån och söka hjälp på en annan HC...Men återigen...TACK för era svar..gav mig lite ljus i mitt mörker...

  • Styvmamma88

    Fibromyalgi?
    Min mamma har det och hon får väldigt ont i sina leder när det är kallt..

  • Houdini

    Visst är det kul att ha växtvärk som vuxen ;)

    Jag har också det, jag får possetivt på remaprovet men har inte det nu.
    Men har ju värken jag har inflamationer i muskelfästena och det märks på sänkan det är det enda som syns förutom svullna fötter och sånt.

    Men jag har Crohns så de tror att mina inflamationer är en följdsjukdom från den.

    Prova att äta Naproxen eller voltaren finns receptfritt på apoteket, hjälper det är det ju nästan säkert någon inflamation.

    Se till att inte bli kall om fötterna, använd tofflor fårskinn eller dun eller något.

Svar på tråden Värk i lederna...(känns som "växtvärk")vid väta och kyla