• Anonym (jossa­n)
    Äldre 5 Sep 20:22
    12709 visningar
    23 svar
    23
    12709

    Hur mycket kan vi låna? (Bolån)

    Vi går i hustankar men har ännu iinte besökt banken för lånelöfte. Är väldigt sugna på att bygga nytt (inget flådigt)... Men klurar lite på vad vi faktiskt kan få i lån. Sambon tjänar 35 000:- före skatt och jag 23 000:-. Sen har vi lite sidoinkomster på ca. 75 000:- före skatt /år. Har ca. 200 000:- att lägga in kontant. Jag har studielån på 340 000:- och sen har sambon billån på 250 000:-. Två vuxna, inga barn.

    Vad tror ni vi kan få låna? Kvalificerade gissningar, efsm ingen faktiskt kan veta

  • Svar på tråden Hur mycket kan vi låna? (Bolån)
  • Äldre 5 Sep 20:26
    #1

    Man ska ju betala 15 % kontantinsats plus lagfart och pantbrev. orkar inte räkna hur mycke det skulle kunna bli men vi köpte en gård precis för 575 000 där vi betalade 57 500 i kontantinsats eftersom 15% inte börjat gälla ännu plus 23 000 i lagfart och pantbrev och avgifter så totalt 80 500. Med de penagrna ni har att lägga kontant borde det bli strax över en miljon.


  • Äldre 5 Sep 20:29
    #2

    Det ser ju riktigt bra ut, förrutom 250k i billån!!!! Hur lyckas man?
    Men bolån borde ni kunna ta ett riktigt stort, 2 mille är däjert lugnt!

  • Gunnel­l
    Äldre 5 Sep 20:54
    #3

    Ni kan låna 1,5 miljon om ni sparar ihop 25000 till. 15 % av 1,5 miljon är nämligen 225000. 

    Det dom bryr sig om är att ni har fast jobb båda två och att ni kan lägga in 15 %, i alla fall på SBAB som jag frågade. 
     

  • Äldre 5 Sep 21:16
    #4

    Men sedan ska man ju ha till lagfart och pantbrev också om man köper hus.


  • Anonym (jossa­n) Trådstartaren
    Äldre 6 Sep 07:36
    #5

    Men det där med 15%....det är väl bara riktlinjer som jag förstått det? För på Swedbanks hemsida (som vi har) står det såhär;

    "Du kan låna till 90 procent av köpeskillingen/marknadsvärdet av den bostad du vill låna till. Resterande 10 procent är kontantinsatsen som du själv betalar."

    Och hos Nordea;

    "Du kan låna upp till 90 % av bostadens värde till bunden ränta från 3 månader och uppåt."

  • Gunnel­l
    Äldre 6 Sep 08:27
    #6
    Anonym (jossan) skrev 2010-09-06 07:36:18 följande:
    Men det där med 15%....det är väl bara riktlinjer som jag förstått det? För på Swedbanks hemsida (som vi har) står det såhär;

    "Du kan låna till 90 procent av köpeskillingen/marknadsvärdet av den bostad du vill låna till. Resterande 10 procent är kontantinsatsen som du själv betalar."

    Och hos Nordea;

    "Du kan låna upp till 90 % av bostadens värde till bunden ränta från 3 månader och uppåt."
    Jaha, då kan du väl låna 2 miljoner då? :) 
  • Anonym (jossa­n) Trådstartaren
    Äldre 6 Sep 08:47
    #7

    Blir till att flytta då Här i Göteborg får man knappt ett hus för de pengarna...och då letar vi ända ner till Onsala.

  • Äldre 6 Sep 09:04
    #8

    När båda har fast jobb, inga kreditanmärkningar och visar att man kan spara pengar så kommer ni få lån. Pga ändrade regler så kommer ni kunna låna 85% (from 30 sept enligt SBAB). På SBABs hemsida kan du enkelt räkna ut hur mycket ett lån kostar beroende på räntenivå, kontantinsats osv.  Du kan även ansöka om ett lånelöfte som gäller i 6 mån, helt kostnadsfritt och utan förbindelser.

  • Anonym (jossa­n) Trådstartaren
    Äldre 6 Sep 09:12
    #9
    Puchahontas skrev 2010-09-06 09:04:40 följande:
    När båda har fast jobb, inga kreditanmärkningar och visar att man kan spara pengar så kommer ni få lån. Pga ändrade regler så kommer ni kunna låna 85% (from 30 sept enligt SBAB). På SBABs hemsida kan du enkelt räkna ut hur mycket ett lån kostar beroende på räntenivå, kontantinsats osv.  Du kan även ansöka om ett lånelöfte som gäller i 6 mån, helt kostnadsfritt och utan förbindelser.
    Fast jag kollade upp det där och de 15% är bara rekommendationer, inget tvång för bankerna. Flera banker kräver bara 10%. Och redan innan rekommendationerna kom så var det flera banker som lånade ut MER än 90% av summan bara kalkylen gick ihop. Men det kan man inte räkna med

    Ska kolla sbab's hemsida och räkna!
  • Mummy
    Äldre 6 Sep 09:49
    #10

    Många missar att man inte alls måste betala 15%. Speciellt inte om man bygger nytt. Där kan man lägga en del av sin egna insats som kontantinsats. Alltså, lånet ska inte (enligt rekomendationen) överstiga 85% av värdet på huset

Svar på tråden Hur mycket kan vi låna? (Bolån)