• Anonym (jossa­n)
    Äldre 5 Sep 20:22
    12711 visningar
    23 svar
    23
    12711

    Hur mycket kan vi låna? (Bolån)

    Vi går i hustankar men har ännu iinte besökt banken för lånelöfte. Är väldigt sugna på att bygga nytt (inget flådigt)... Men klurar lite på vad vi faktiskt kan få i lån. Sambon tjänar 35 000:- före skatt och jag 23 000:-. Sen har vi lite sidoinkomster på ca. 75 000:- före skatt /år. Har ca. 200 000:- att lägga in kontant. Jag har studielån på 340 000:- och sen har sambon billån på 250 000:-. Två vuxna, inga barn.

    Vad tror ni vi kan få låna? Kvalificerade gissningar, efsm ingen faktiskt kan veta

  • Svar på tråden Hur mycket kan vi låna? (Bolån)
  • Anonym (May)
    Äldre 6 Sep 10:40
    #11
    Anonym (jossan) skrev 2010-09-06 09:12:58 följande:
    Fast jag kollade upp det där och de 15% är bara rekommendationer, inget tvång för bankerna. Flera banker kräver bara 10%. Och redan innan rekommendationerna kom så var det flera banker som lånade ut MER än 90% av summan bara kalkylen gick ihop. Men det kan man inte räkna med

    Ska kolla sbab's hemsida och räkna!
    Anledningen till att många banker fortfarande skriver 90% är pga att det gäller fram till 30/9. From 1/10 gäller FI's råd att man inte får långa mer än 85% av huset värde (med huset som säkerhet).
    Efter 1/10 så måste man alltså antingen ha 15% kontantinsats eller komma överens med banken om annan finansiering, exempelvis ett blancolån utan säkerhet på överskjutande summa. Inte helt fördelaktigt för "kunden" mao, men nog relativt trevligt för banken.
  • Anonym
    Äldre 6 Sep 10:50
    #12
    Anonym (jossan) skrev 2010-09-06 08:47:07 följande:
    Blir till att flytta då Här i Göteborg får man knappt ett hus för de pengarna...och då letar vi ända ner till Onsala.
    Ja, 2 miljoner är ju ingenting....i alla fall inte här i Stockholmsområdet och antar att det är samma i Göteborg. Klart ni kan låna mer än så. Ni slipper ju betala hyra om ni har hus så många bostadsrätter blir säkert dyrare än hus pga hyran. Vi har ungefär samma löner som er, bygger nytt och har betydligt mer lån än 2 miljoner. Vi har visserligen en kontantinsats på en miljon, men ändå. Mitt tips är att låna så mycket ni får av banken och se till att ha ett ordentligt buffertsparkonto för svårare tider och högre räntor.
  • Sue197­4
    Äldre 6 Sep 10:57
    #13

    Ring olika banker och boka träff. Då får ni besked som ni kan jämnföra och bilda er en egen uppfattning av.

    Vi skall också köpa hus och vet därför att 15% kontantinsats rekomenderas - men vår bank saa tt man kan undvika det om man vill, typ inblanco-lån osv...

    Det finns också buget-sidor man kan fylla i på varje banks hemsida så ni kan få ett hum om vad summorna hamnar och hur det påverkar er ekonomi.

  • Mummy
    Äldre 6 Sep 11:13
    #14
    Anonym (May) skrev 2010-09-06 10:40:55 följande:
    Anledningen till att många banker fortfarande skriver 90% är pga att det gäller fram till 30/9. From 1/10 gäller FI's råd att man inte får långa mer än 85% av huset värde (med huset som säkerhet).
    Efter 1/10 så måste man alltså antingen ha 15% kontantinsats eller komma överens med banken om annan finansiering, exempelvis ett blancolån utan säkerhet på överskjutande summa. Inte helt fördelaktigt för "kunden" mao, men nog relativt trevligt för banken.
    10% gäller väl för de som har lånelöfte skrivna före juni eller nåt?
  • Anonym (May)
    Äldre 6 Sep 11:21
    #15
    Mummy skrev 2010-09-06 11:13:42 följande:
    10% gäller väl för de som har lånelöfte skrivna före juni eller nåt?
    Ja, jag "vet" att jag läst någonstans att just finansinspektionen rekommenderat att tidiga lånelöften borde gälla efter 1/10, då man innan juni inte hade gått ut med rekommendationen gällande 15% (så vitt jag minns). Men så vitt jag förstått så är det upp till banken, och vissa verkar ha tagit beslutet att 15% kommer gälla rakt av.
  • Anonym (husäg­are 1 år)
    Äldre 6 Sep 23:30
    #16
    Puchahontas skrev 2010-09-06 09:04:40 följande:
    När båda har fast jobb, inga kreditanmärkningar och visar att man kan spara pengar så kommer ni få lån. Pga ändrade regler så kommer ni kunna låna 85% (from 30 sept enligt SBAB). På SBABs hemsida kan du enkelt räkna ut hur mycket ett lån kostar beroende på räntenivå, kontantinsats osv.  Du kan även ansöka om ett lånelöfte som gäller i 6 mån, helt kostnadsfritt och utan förbindelser.
  • Anonym (husäg­are 1 år)
    Äldre 6 Sep 23:33
    #17

    Postade för snabbt!

    Ansök INTE om lånelöften online på bankernas olika sajter eller via hemnet! Varje gång du fyller i en sådan görs en kreditupplysning på dig/er hos UC vilket försvagar er kreditvärdighet och försämrar era möjligheter för bolån!!!!!
    Använd sådana sajter bara för att beräkna lite vad som är rimligt för er att buda hem ett hus för, men välj ALLTID att besöka er bank för att resonera kring lån - och var tydliga med att ni vill få personlig feedback först om vad de säger om er ekonomi INNAN de gör en kreditkoll på er!
    Snopet om ni inte får lån pga för många förfrågningar...

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 10:19
    #18

    jag och sambon har in ca 52 000 efter skatt varje månad sen var tredje månad får han skott. vi gjorde en kalkyl hos banken om att bygga nytt och när huset var betalt varje månad så skulle vi ha 36 000 kvar varje månad, men fick nej. för dom ville se oss spara mer. vi tänkte bygga nytt och sambon jobbar i branchen och kan bygga mycket billigare än att få det heltklart och skulle sen värdera om huset för att sen komma ner till noll i toplån. men det var stenhårt nej på den banken. men vi tänkte avakta lite och sen byta bank. fick lånelöfte på 4,3 milj på en annan bank, men där kan man inte låna till att bygga nytt.   

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 10:47
    #19
    Anonym skrev 2010-09-09 10:19:16 följande:
    jag och sambon har in ca 52 000 efter skatt varje månad sen var tredje månad får han skott. vi gjorde en kalkyl hos banken om att bygga nytt och när huset var betalt varje månad så skulle vi ha 36 000 kvar varje månad, men fick nej. för dom ville se oss spara mer. vi tänkte bygga nytt och sambon jobbar i branchen och kan bygga mycket billigare än att få det heltklart och skulle sen värdera om huset för att sen komma ner till noll i toplån. men det var stenhårt nej på den banken. men vi tänkte avakta lite och sen byta bank. fick lånelöfte på 4,3 milj på en annan bank, men där kan man inte låna till att bygga nytt.   
    Ja, försökt med en annan bank! Vi fick lånelöfte på 5 milj. till vårt husbygge och vi har bara 42000 kr kvar efter skatt tillsammans.
  • Anonym (Inga proble­m)
    Äldre 9 Sep 10:50
    #20

    Vi har 28+23 i månaden innan skatt och har precis köpt hus för 2 milj. Lägger 10% kontant. Resterande 5% hamnar i ett "blancolån", fast inte med så hög procentsats som ett vanligt blancolån, utan det hamnar på en räntesats mellan topplån och blancolån. Vi kommer ha hög amorteringstakt på det lånet för att få bort det så fort som möjligt.

  • Anonym (jossa­n) Trådstartaren
    Äldre 9 Sep 17:11
    #21
    Anonym skrev 2010-09-09 10:47:39 följande:
    Ja, försökt med en annan bank! Vi fick lånelöfte på 5 milj. till vårt husbygge och vi har bara 42000 kr kvar efter skatt tillsammans.
    Hur mycket lade ni in kontant då?
    Anonym skrev 2010-09-09 10:19:16 följande:
    jag och sambon har in ca 52 000 efter skatt varje månad sen var tredje månad får han skott. vi gjorde en kalkyl hos banken om att bygga nytt och när huset var betalt varje månad så skulle vi ha 36 000 kvar varje månad, men fick nej. för dom ville se oss spara mer. vi tänkte bygga nytt och sambon jobbar i branchen och kan bygga mycket billigare än att få det heltklart och skulle sen värdera om huset för att sen komma ner till noll i toplån. men det var stenhårt nej på den banken. men vi tänkte avakta lite och sen byta bank. fick lånelöfte på 4,3 milj på en annan bank, men där kan man inte låna till att bygga nytt.   
    Har ni någon kontantinsats sparad då?
  • Anonym
    Äldre 10 Sep 08:49
    #22
    Anonym (jossan) skrev 2010-09-09 17:11:08 följande:
    Hur mycket lade ni in kontant då?
    Anonym skrev 2010-09-09 10:19:16 följande:
    jag och sambon har in ca 52 000 efter skatt varje månad sen var tredje månad får han skott. vi gjorde en kalkyl hos banken om att bygga nytt och när huset var betalt varje månad så skulle vi ha 36 000 kvar varje månad, men fick nej. för dom ville se oss spara mer. vi tänkte bygga nytt och sambon jobbar i branchen och kan bygga mycket billigare än att få det heltklart och skulle sen värdera om huset för att sen komma ner till noll i toplån. men det var stenhårt nej på den banken. men vi tänkte avakta lite och sen byta bank. fick lånelöfte på 4,3 milj på en annan bank, men där kan man inte låna till att bygga nytt.   
    VI har en miljon kontant ungefär från lägenhetsförsäljning, så lånet blir väl på fyra miljoner kanske.
  • Anonym (tur)
    Äldre 10 Sep 08:57
    #23

    Vi hade världens bästa kontakt på banken när vi ansökte om lån förra året när vi köpte hus.
    Sambon hade blivit arbetslös och jag var fortfarande mammaledig. Sambon var dessutom kvar i kronofogdens register (skulden betald) vi fick låna till hela huset, lagfart osv och 150 000 extra och renovera för(och hon frågade till och med om vi ville låna mer).

Svar på tråden Hur mycket kan vi låna? (Bolån)