• Äldre 5 Sep 22:34
    74729 visningar
    17 svar
    17
    74729

    HJÄLP! Grannen bygger precis på tomtgränsen!!! Vad gör vi? Nån med kunskap här?

    Hej!


    Vår granne har bestämt sig för att bygga en friggebod och den ligger i praktiken PÅ tomtgränsen! Dvs inte på vår sida alls men ända fram till gränsen och vad jag googlat fram så ska gränsen till grannen vara minst 4,5 meter.


    De började idag att gräva och helt plötsligt dök det upp en svärson till dem som bygger och frågade om detta är ok? Jag var ensam hemma med båda barnen och sa väl i princip att bara ni följer lagar och regler är det väl ok men det gör de inte!!!! Detta är verkligen inga man vill bli osams med kan jag lova och när jag sen fick chans att prata med dem så sa de hela tiden: detta blir nog bra ska du se och vi ska nog komma överrens...


    Vi bor på landet och även om det är en bit från vårt bostadshus så vill jag inte ha dem närmare än nödvändigt! Det är ett vackert berg de ska bygga på och vi äger 3/4 av detta men efter diskusion med dem så framgick det att "det gör väl inget om vi tar en stol och sätter oss och dricker kaffe här..." I mina öron lät det som att de tänker ta över hela berget för deras egen tomt ligger helt i skugga och berget jättefint!


    Har pratat med föräldrar och svärföräldrar och de tycker absolut att vi ska se till att de flyttar den kommande friggeboden in på sin tomt med marginalen då på 4,5 meter!


    Det jag orolig för är att det nu först blir en friggebod men sen bygger de till och om och rätt vad det är så har vi en jätte kåk direkt vid tomtgränsen som de sen kan hyra ut eller sälja till vem som helst!

    Jag behöver hjälp av nån här som är kunnig i ämnet (och inga kommentarer om vilket lyxproblem detta kan låta som!)

    Tack i förväg till alla som vill hjälpa oss!

    Vart vänder man sig om man behöver hjälp att stoppa detta av nån myndighet?

  • Svar på tråden HJÄLP! Grannen bygger precis på tomtgränsen!!! Vad gör vi? Nån med kunskap här?
  • Äldre 5 Sep 23:01
    #1

    Har inte riktigt koll men måste dom inte ha byggnadslov för detta? Det ska ni som granne isf skriva på.
    De får definitivt inte bygga på tomtgränsen. Mitt råd är att ta kontakt med kommunen direkt imorgon bitti. För grannarnas skull är det också bäst att stoppa bygget så snabbt som möjligt.

  • Lindre­as
    Äldre 5 Sep 23:04
    #2
    Luktärten skrev 2010-09-05 23:01:21 följande:
    Har inte riktigt koll men måste dom inte ha byggnadslov för detta? Det ska ni som granne isf skriva på.
    De får definitivt inte bygga på tomtgränsen. Mitt råd är att ta kontakt med kommunen direkt imorgon bitti. För grannarnas skull är det också bäst att stoppa bygget så snabbt som möjligt.
    Bygglov behöver man inte ha för en friggebod. Men däremot tycker jag att du, ts, ska ringa till kommunen och få hjälp! De kan hänvisa dig rätt, jag tror att det är miljökontoret du ska vända dig till. Gör det på en gång i morgon!

    Det är inget lyxproblem, absolut inte! Hoppas det ordnar sig!
  • Äldre 5 Sep 23:04
    #3

    "· högst två komplementbyggnader (friggebodar) får uppföras i bostadshusets omedelbara närhet utan bygglov som

    - inte överstiger en sammanlagd byggnadsyta på 10 m2 och

    - inte överstiger en högsta höjd från mark till taknock om 3,0 meter och inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter."

    Från Vi i villa. Kontakta kommunens byggnadsnämd och fråga.

  • sirisd­otter
    Äldre 5 Sep 23:06
    #4
    Luktärten skrev 2010-09-05 23:01:21 följande:
    Har inte riktigt koll men måste dom inte ha byggnadslov för detta? Det ska ni som granne isf skriva på.
    De får definitivt inte bygga på tomtgränsen. Mitt råd är att ta kontakt med kommunen direkt imorgon bitti. För grannarnas skull är det också bäst att stoppa bygget så snabbt som möjligt.
    Friggebod behövs väl inte bygglov till,  det var det som var så revolutionerande med friggebodar,

    4 meter från tomtgräns är en regel jag känner till som kolonistugeägare.  I vårt område finns en massa undantag,  antagligen har grannarna först kommit överens.
  • Birgit­ta2
    Äldre 6 Sep 07:18
    #5

    Det får INTE bygga på tomtgränsen. Som någon ovan sa så är det 4,5 meter som gäller, och då krävs inte bygglov. Ring kommunen - de har totalkoll på sånt här.

  • Äldre 6 Sep 07:54
    #6
    http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Bostad%20och%20miljo/bygglovdok/friggebodar_2008_6.pdf

    Grannen/grannens svärson/  har frågat er ifall det var OK heller hur? Om du sa till svärsonen att det var OK i princip så har du givit ett medgivande till deras bygge. Det tolkade jag att du gjorde. Grannens skyldighet enligt lagen var att han skulle få ett medgivande från er för att få bygga närmare än 4,5 m. Så han har precis gjort vad som krävdes enligt lagar och regler för att få tillstånd. Hade du sagt nej så hade han inte fått det.
    (ovanstående länk går till infoblad från boverket och där framgår att det inte behövs bygglov om man pratar med grannen)

    Han får inte bygga någon jättekåk nära er tomtgräns utan ert medgivande + bygglov.
  • Äldre 6 Sep 08:14
    #7

    Fast hon svarade ju att, ja så länge ni följer alla lagar och regler så...
    Eller?

  • k girl
    Äldre 6 Sep 08:19
    #8
    SVejsan skrev 2010-09-06 07:54:13 följande:
    www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/...

    Grannen/grannens svärson/  har frågat er ifall det var OK heller hur? Om du sa till svärsonen att det var OK i princip så har du givit ett medgivande till deras bygge. Det tolkade jag att du gjorde. Grannens skyldighet enligt lagen var att han skulle få ett medgivande från er för att få bygga närmare än 4,5 m. Så han har precis gjort vad som krävdes enligt lagar och regler för att få tillstånd. Hade du sagt nej så hade han inte fått det.
    (ovanstående länk går till infoblad från boverket och där framgår att det inte behövs bygglov om man pratar med grannen)

    Han får inte bygga någon jättekåk nära er tomtgräns utan ert medgivande + bygglov.
    Fast bygget hade ju påbörjats redan innan grannens medgivande inhämtades.
  • Äldre 6 Sep 08:28
    #9

    Fast lagen gäller ju inte om hon gett ett grannmedgivande vilket hon ju gjorde när hon sa att det var ok. Detta oavsett om hon var ensam hemma med barnen eller ej. Visserligen har ju bara medgivandet getts muntligt så ord står väl mot ord.

  • k girl
    Äldre 6 Sep 09:49
    #10
    ninos skrev 2010-09-06 08:28:55 följande:
    Fast lagen gäller ju inte om hon gett ett grannmedgivande vilket hon ju gjorde när hon sa att det var ok. Detta oavsett om hon var ensam hemma med barnen eller ej. Visserligen har ju bara medgivandet getts muntligt så ord står väl mot ord.
    För det första ska grannmedgivandet inhämtas innan byggstart.
    För det andra bör grannmedgivandet inhämtas skriftligen.
    För det tredje är ett grannmedgivande inte skrivet i sten, utan en granne kan ta tillbaka sitt medgivande inom tio år efter byggstart för att huset blev för stort eller för högt t ex. Nu visade det sig att friggeboden hamnade för nära tomtgränsen, något som TS med lätthet kan hävda att hon inte var medveten om när grannmedgivandet inhämtades. För jag förmodar att grannsonen inte meddelade att det var en avvikelse?
  • Äldre 6 Sep 10:27
    #11
    k girl skrev 2010-09-06 09:49:50 följande:
    För det första ska grannmedgivandet inhämtas innan byggstart.
    För det andra bör grannmedgivandet inhämtas skriftligen.
    För det tredje är ett grannmedgivande inte skrivet i sten, utan en granne kan ta tillbaka sitt medgivande inom tio år efter byggstart för att huset blev för stort eller för högt t ex. Nu visade det sig att friggeboden hamnade för nära tomtgränsen, något som TS med lätthet kan hävda att hon inte var medveten om när grannmedgivandet inhämtades. För jag förmodar att grannsonen inte meddelade att det var en avvikelse?
    Visst är det hårklyverier...

    Markarbeten - jämnställs det med bygge? Bygger man ett hål som inte behöver ha bygglov eller medgivande? Jag är frågande till när egentligen friggebodsbygget blir till... 
    Men som det stod i Boverkets skrivelse så är det lämpligt men inte ett måste att medgivandet är skriftligt.
    Hon blev ju informerad via svärsonen just att den skulle placeras på platsen.

    Frågan är ju egentligen hur man skall slingra sig ur detta med grannsämjan i behåll, även om man har rätt i förlängningen. Jag tycker själv att det är ett ofog om ens utsikt skyms så jag förstår om TS tycker att den ligger för nära och täcker värdefull utsikt, och har förståelse om hon nu vill hindra den. Få se om grannarna anlägger ett gäng träd för att hämnas istället...

    Ligger den tillräckligt nära TS hus så kan hon även hänvisa till brandregler.  
  • sirisd­otter
    Äldre 6 Sep 10:40
    #12

    TS gav tillåtelse med brasklappen att  nybygget skulle vara lagligt.  Då bör det inte vara OK att bygga närmare än 4,5 meter?

  • Grizel­da
    Äldre 6 Sep 10:51
    #13

    Att bygga en friggebod nära tomtgränsen är OK, så länge grannarna gett sitt medgivande och så länge inga lokala bestämmelser säger något annat. Eftersom grannen har frågat dig och du inte sagt nej, har han gjort "rätt" och bygget är lagligt.

    Sedan tycker jag naturligtvis att det var skitaktigt gjort av dem. De skulle frågat i god tid innan bygget var påbörjat, så att ni hade hunnit tänka och diskutera igenom det hela. De borde ju också sett till att få skriftligt på det hela, även om det inte är något krav egentligen, för att vara säkra på att ni var överens.

    Det är svårt att veta hur man löser det hela utan att skada grannsämjan, för de lär ju inte bli glada om ni kommer och klagar i efterhand.

  • Ann Nelly
    Äldre 7 Sep 15:43
    #14

    Vi byggde en friggebod 2,5 m från vår tomtgräns men innan dess så snackade vi flera gånger med grannen och de fick se ritningar och färger. Jag kollade med en bygglovsnisse innan och allt var ok om grannen inte misstyckte men han rekommenderade att vi fick skriftligt på detta.
    Så vi kopierade ritningen med situationsplan och skrev en text om vad de samtyckte till och sen skrev grannarna på. Vi laminerade pappret efteråt också så det håller för alltid :)
    Jag tror nog inte att det där muntliga medgivande skulle hålla vid en tvist...

  • Äldre 17 Sep 23:18
    #15

    Tack allihopa för era svar! Jag skrev själv ett svar för en tid sedan men upptäckte nu att jag måste loggat ut innan jag postade det...
    Hur som helst så har jag pratat med dem och förklarat att kommunen säger att det är 4,5 meter som gäller och när jag pratade med kommunens byggingenjör så sa ha att: "vik inte en tum - ni kommer ångra er! Det finns regler och då är det bara följa dem". Vad gäller vad jag sagt och inte sa han att det ska finnas skriftligt, det är det enda som gäller!!!
    När jag pratade med grannarna så påstod de att de tomtpinnar som finns i marken just för att markera vart gränserna går, skulle sitta fel!!!!! Sen påstod de att gränsen inte skulle vara rak, som det normalt sett är utan skulle gå i en båge så de äger HELA berget!!!! Fick ringa kommunens byggingenjör igen och han bara skrattade... Finns ingen anledning att tro att tomtmarkeringspinnarna skulle vara felplacerade och han kollade alla tänkbara kartor och tomtgränsen är spikrak... Nu återstår det bara att se vad grannarna gör. De har grävt ner lekablock men pga regn har det inte hänt nåt mer. Hela friggeboden ligger i två stora paket inslagna i plast och en kompis som är snickare sa att så där kan det inte ligga länge till förrän det kommer bli väldigt svårt att få ihop allt pga fukt.
    Kommunens bygging. sa att om de inte lyssnar så ska vi låta dem bygga och sen polisanmäla dem för svartbygge men det är inget alternativ - de kommer ju bli våra grannar så småningom. Vi försöker få till en trevlig lösning där vi gemensamt markerar ut exakt vart gränsen går och sen kommer vi påpeka att det ska vara 4,5 meter - det är ju lagen! Håll tummarna att det inte blir nåt tjaffs. Kan ju tyckas att 4,5 meter inte är nåt att bråka om men säg att vi skulle vilja bygga på vår sida - då blir det ju i såfall bara 4,5 meter emellan bodarna istället för 9 meter. Hur som helst så får vi hoppas att det löser sig!

  • Äldre 6 Oct 11:14
    #16

    Hur går/gick det med Friggeboden??

  • Äldre 6 Oct 12:20
    #17

    Hur går det för er?
    Hoppas på bra!

Svar på tråden HJÄLP! Grannen bygger precis på tomtgränsen!!! Vad gör vi? Nån med kunskap här?