• Anonym
    Äldre 8 Sep 14:10
    5761 visningar
    36 svar
    36
    5761

    Kan inte kissa!

    Det började igår med att jag kände mig kissnödig lite väl ofta. Var inte så konstigt eftersom jag märkte att det var lite halvsvårt att tömma blåsan. Fick trycka på rejält men var ändå kissnödig. Idag kan jag inte kissa alls. Jag ska ta mig till läkaren efter jobbet men undrar om någon här varit med om detta? Vad kan det vara? Tänkte att det var UVI först men det kom så snabbt ju. Ska man vända sig till jourvårdcentral eller gynakuten?

  • Svar på tråden Kan inte kissa!
  • Anonym
    Äldre 8 Sep 14:12
    #1

    Tror du får ta det med din VC först. Kan vara urinvägsinfektion fast då borde det ju göra massa ont också. 

  • Anonym (uvi)
    Äldre 8 Sep 14:14
    #2

    Så brukar det bli för mig när jag har UVI. Det kan komma jätteplötsligt, och jag kan inte kissa alls men är jättekissnödig.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 14:16
    #3

    Min vårdcentral tar inte emot besök så sent på dagen, man måste ringa kl 08.00 på morgonen då. Vet inte om det är farligt att avvakta så länge.

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 14:19
    #4
    Anonym skrev 2010-09-08 14:16:29 följande:
    Min vårdcentral tar inte emot besök så sent på dagen, man måste ringa kl 08.00 på morgonen då. Vet inte om det är farligt att avvakta så länge.
    Har dom ingen jourtelefon? Men så länge det inte gör super-ont så är det nog inte någon fara att vänta. Drick massa vatten och försök tömma blåsan sen så mycket det går så kanske du kan kissa ut de flesta onda bakterierna. 
  • Äldre 8 Sep 14:21
    #5
    Anonym skrev 2010-09-08 14:12:30 följande:
    Tror du får ta det med din VC först. Kan vara urinvägsinfektion fast då borde det ju göra massa ont också. 
    Det gör inte alltid ont. Har haft UVI flera gånger och det är inte alla gånger det gjort ont men dom gångerna det har gjort ont har det varit som att kissa rakblad. INTE skönt alls.
  • Silver­katten­06
    Äldre 8 Sep 14:22
    #6
    Anonym skrev 2010-09-08 14:16:29 följande:
    Min vårdcentral tar inte emot besök så sent på dagen, man måste ringa kl 08.00 på morgonen då. Vet inte om det är farligt att avvakta så länge.
    Om du inte kan kissa alls, bör du nog kontakta sjukvårdsrådgivningen!
  • Äldre 8 Sep 14:22
    #7
    Anonym skrev 2010-09-08 14:16:29 följande:
    Min vårdcentral tar inte emot besök så sent på dagen, man måste ringa kl 08.00 på morgonen då. Vet inte om det är farligt att avvakta så länge.
    Drick tranbärsjuice eller vatten med en massa citron i så brukar det bli lite bättre om det är UVI och du har problem med det. Men du ska ändå ringa för det där låter inte alls bra!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 14:22
    #8
    Anonym skrev 2010-09-08 14:19:59 följande:
    Har dom ingen jourtelefon? Men så länge det inte gör super-ont så är det nog inte någon fara att vänta. Drick massa vatten och försök tömma blåsan sen så mycket det går så kanske du kan kissa ut de flesta onda bakterierna. 
    Jag har inte ont alls, så det är ingen fara på det sättet. Har druckit normalt sen igår men det måste nu på dagen har det blivit tvärstopp, kan inte få ut en enda droppe. Men som sagt gör det inte ont, är mest orolig för att jag inte haft så här innan. UVI har jag bara haft en gång i mitt liv och det visade sig bara genom att jag inte kunde hålla mig utan kissade när jag sov osv. Men hoppas det är så lätt förklaring denna gången också.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 14:23
    #9
    Anonym (uvi) skrev 2010-09-08 14:14:18 följande:
    Så brukar det bli för mig när jag har UVI. Det kan komma jätteplötsligt, och jag kan inte kissa alls men är jättekissnödig.
    Dum fråga kanske, men hur sätter de diagnosen om de inte kan ta ett urinprov?
  • Anonym
    Äldre 8 Sep 14:23
    #10
    Bellsam skrev 2010-09-08 14:21:57 följande:
    Det gör inte alltid ont. Har haft UVI flera gånger och det är inte alla gånger det gjort ont men dom gångerna det har gjort ont har det varit som att kissa rakblad. INTE skönt alls.
    Ok det visste jag inte då jag alltid får jäääätte ont när jag har UVI. 
Svar på tråden Kan inte kissa!