• Anonym
    Äldre 8 Sep 14:10
    5758 visningar
    36 svar
    36
    5758

    Kan inte kissa!

    Det började igår med att jag kände mig kissnödig lite väl ofta. Var inte så konstigt eftersom jag märkte att det var lite halvsvårt att tömma blåsan. Fick trycka på rejält men var ändå kissnödig. Idag kan jag inte kissa alls. Jag ska ta mig till läkaren efter jobbet men undrar om någon här varit med om detta? Vad kan det vara? Tänkte att det var UVI först men det kom så snabbt ju. Ska man vända sig till jourvårdcentral eller gynakuten?

  • Svar på tråden Kan inte kissa!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 14:31
    #21
    Anonym skrev 2010-09-08 14:30:03 följande:
    Kateter lär de sätta ekker iallafall utför RIK på dig (dvs tömning av blåsan)
    Gör det ont med kateter?? Hur gör man RIK?
  • Äldre 8 Sep 14:32
    #22

    Åk in  med en gång om du inte har kissat på flera timmar, om det blir för mycket urin i blåsan kan den bli uttänjd och skadad. 

     

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 14:33
    #23

    Jag hade så för några månader sedan, men jag är gravid! vad då i vecka 19 och skulle göra UL, jag kunde inte heller kissa, helt omöjligt och det bara tryckte på mer och mer men inget kiss kom!!! jag fick panik! åkte in till sjukh. igen, några timmar efter UL, då hade jag 1 liter urin som stod i blåstan, de fick lov att tömma mig sen fick jag ha kateter hemma i 3 dagar för att vila blåsan, sen efter det har det varit bra som tur är!!!! men fy vilken hemska känsla det va att gå här hemma med påse på magen som kisset kom i, fan vad nedtryckt jag kände mig hoppas jag aldrig mer kommer i sån situation.
    Bäst att åka in fort så att inte blåsan blir FÖR uttänjd för då är det ju så att den kanske inte går tillbaka igen och det e ju inte bra!

    Hoppas det går bra för dig!

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 14:36
    #24
    Anonym skrev 2010-09-08 14:31:55 följande:
    Gör det ont med kateter?? Hur gör man RIK?
    Kateter gäör väl lite ont. RIK är när man för in en slang i urinröret och tömmer blåsan, man sätter alltså ingen permanentkateter. 
  • ami
    Äldre 8 Sep 14:39
    #25

    Du kan ju prova att gå in i duschen och spola lite ljummet/varmt vatten nertill.. Kan göra så det släpper och det funkar att pinka. Värt att testa iaf om du absolut inte vill bli tappad
    Kan absolut "bara" vara en uvi.

  • Äldre 8 Sep 14:41
    #26

    Innan man sätter kateter så får man bedövning så att det inte ska kännas så mycket, sedan för man in katetern i urinröret och tar ut den så fort blåsan är tömd. Det går på kanske 2 minuter.
    Det kan det vara värt för att inte få en skadad blåsa i framtiden. 

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 14:43
    #27
    Nihil skrev 2010-09-08 14:41:55 följande:
    Innan man sätter kateter så får man bedövning så att det inte ska kännas så mycket, sedan för man in katetern i urinröret och tar ut den så fort blåsan är tömd. Det går på kanske 2 minuter.
    Det kan det vara värt för att inte få en skadad blåsa i framtiden. 
    Det där är RIK du beskriver (Ren Intermittent Kateterisering)
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Sep 14:47
    #28

    Ok bara man får bedövning först. Annars kommer jag springa hem igen, det är en stor fobi för mig.

  • Äldre 8 Sep 14:49
    #29
    Anonym skrev 2010-09-08 14:43:51 följande:
    Det där är RIK du beskriver (Ren Intermittent Kateterisering)
    Jag vet, jag glömde skriva det, för det var ju det som ts undrade över.

    Det finns ingen anledning att beskriva någon annan form av kateterisering :D
  • Äldre 8 Sep 14:50
    #30
    Anonym skrev 2010-09-08 14:47:26 följande:
    Ok bara man får bedövning först. Annars kommer jag springa hem igen, det är en stor fobi för mig.
    Beskriv hur du känner det så får du säkert bra hjälp!
  • Äldre 8 Sep 14:55
    #31

    Vi brukar använda Xylocain gel, som är lokalbedövande gele.Men du kan väll säga till personalen att du har fobi och att du verkligen måste få bedövning först. 
    Fast det är ju inte ens säkert att det ska behövas någon kateter, så ta inte ut rädslan i förskott, det kanske är så att du inte har någon eller väldigt lite urin i blåsan och kan kissa av dej själv så småning om :) 
     

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 15:31
    #32
    Anonym skrev 2010-09-08 14:33:24 följande:
    Jag hade så för några månader sedan, men jag är gravid! vad då i vecka 19 och skulle göra UL, jag kunde inte heller kissa, helt omöjligt och det bara tryckte på mer och mer men inget kiss kom!!! jag fick panik! åkte in till sjukh. igen, några timmar efter UL, då hade jag 1 liter urin som stod i blåstan, de fick lov att tömma mig sen fick jag ha kateter hemma i 3 dagar för att vila blåsan, sen efter det har det varit bra som tur är!!!! men fy vilken hemska känsla det va att gå här hemma med påse på magen som kisset kom i, fan vad nedtryckt jag kände mig hoppas jag aldrig mer kommer i sån situation.
    Bäst att åka in fort så att inte blåsan blir FÖR uttänjd för då är det ju så att den kanske inte går tillbaka igen och det e ju inte bra!

    Hoppas det går bra för dig!
    Anledningen att jag (OVAN HÄR) fick ha katetern hemma va att jag hade så mkt urin stående, så mkt som en liter och då ville de att jag skulle avlasta blåsan i några dagar för att den skulle få vila och gå tillbaka till sin normala storlek, för annars kan det ju bli så att det rymmer alldeles för mkt urin i blåsan och att jag kan hålla mig längre perioder och inte känner att jag är i kikknödig i tid, typ när det är ca 2 dl i blåsan.
  • AnnaVe
    Äldre 8 Sep 15:48
    #33

    Det enda dom troligen kommer att göra är att trömma blåsan på dig, RIK (ren intermittent kateterisering)

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Sep 11:04
    #34

    Väntade med att åka in tills idag. De tog prov och hittade ingen urinvägsinfektion. Läkaren kände lite på magen och sa att han inte kände urinblåsan så då var inget fel på mig så det var bara att åka hem. När jag ifrågasatte hur det inte kunde vara något fel så gick han med på att prova med kateter, och det kom såklart massa urin då. Inget fel hittades så nu ska jag avvakta och se om det går bort av sig själv. Är,lite nervös nu för alla verkade väldigt frågande angående detta. Även sjuksköterskan såg frågande på varandra när jag berättade vad problemet var. Känns inte så betryggande.

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 12:42
    #35
    Anonym skrev 2010-09-09 11:04:06 följande:
    Väntade med att åka in tills idag. De tog prov och hittade ingen urinvägsinfektion. Läkaren kände lite på magen och sa att han inte kände urinblåsan så då var inget fel på mig så det var bara att åka hem. När jag ifrågasatte hur det inte kunde vara något fel så gick han med på att prova med kateter, och det kom såklart massa urin då. Inget fel hittades så nu ska jag avvakta och se om det går bort av sig själv. Är,lite nervös nu för alla verkade väldigt frågande angående detta. Även sjuksköterskan såg frågande på varandra när jag berättade vad problemet var. Känns inte så betryggande.
    Hur mkt urin kom det i kateterna då?
    Har du kunnat kissa nåt sen igår?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Sep 13:04
    #36
    Anonym skrev 2010-09-09 12:42:47 följande:
    Hur mkt urin kom det i kateterna då?
    Har du kunnat kissa nåt sen igår?
    Nästan 500ml. Har kunnat kissa smådroppar sen igår, tror det beror på att det började bli så överfullti blåsan. Får se hur det blir nu mot kvällen.
Svar på tråden Kan inte kissa!