• Anonym (Kaffedraken)

    blivit av med körkortet

    fick nyss samtal från sambon att han blivit av med körkortet!
    fortkörning!
    han var på väg till jobbet han är lastbils chaffis

    vad händer nu ??????

  • Svar på tråden blivit av med körkortet
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (orolig) skrev 2010-09-08 14:47:04 följande:
    fick nyss samtal från sambon att han blivit av med körkortet!
    fortkörning!
    han var på väg till jobbet han är lastbils chaffis

    vad händer nu ??????
    Han får köra 2 eller 3 dagar till, för att så att säga reda upp saker.

    Sedan kommer det ett brev med spärrtid. Om den överstiger 12 månader måste han köra upp igen.

    Ett bötesbelopp får han räkna med också. Sannolikt från 4000 och uppåt.  
  • Anonym (Kaffedraken)

    hur går det med hans jobb och det då?
    får han sparken nu då?

    jag har bara en inkompst på 6000 just nu och då klarar vi oss ju aldrig!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    48 timmar har man på sig när man fått körkortet indraget, alltså får han köra dessa timmar. Sen kan han, om han är beroende av körkortet i sitt arbete (som han ju är) överklaga spärrtiden och i bästa fall få den förkortad. Men det beror ju helt på hur snabbt han körde och hur lång spärrtiden är.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (orolig) skrev 2010-09-08 14:50:13 följande:

    hur går det med hans jobb och det då?
    får han sparken nu då?

    jag har bara en inkompst på 6000 just nu och då klarar vi oss ju aldrig!!


    Om han får sparken eller inte kan bara hans arbetsgivare svara på. Kanske kan han få andra arbetsuppgifter under tiden? Men tja, en åkare har ju egentligen inte så mycket nytta av någon som inte kan köra bil.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Han kanske blir tvingad att ta tjänstledigt utan lön? Och i så fall kanske han kan ta något annat jobb så länge? Typ vikariat inom vård eller omsorg...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym skrev 2010-09-08 14:56:09 följande:
    Han kanske blir tvingad att ta tjänstledigt utan lön? Och i så fall kanske han kan ta något annat jobb så länge? Typ vikariat inom vård eller omsorg...
    Tror du att det är enkelt att få ett VIKARIAT inom vården? Icke.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att man kan ansöka om förkortad indragning av körkort om det går att bevisa att du är beroende av det för din försörjning. Är inte hundra procent säker, men har för mig att en bekant har ansökt och fått beviljat då han är resande säljare.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (kan gå att...) skrev 2010-09-08 14:59:20 följande:
    Jag tror att man kan ansöka om förkortad indragning av körkort om det går att bevisa att du är beroende av det för din försörjning. Är inte hundra procent säker, men har för mig att en bekant har ansökt och fått beviljat då han är resande säljare.
    Jo, det går!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lindreas skrev 2010-09-08 15:01:12 följande:
    Jo, det går!
    Bra, då var jag inte helt fel ute.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (kan gå att...) skrev 2010-09-08 15:03:42 följande:
    Bra, då var jag inte helt fel ute.
    Nej helt klart inte! En vän till mig körde för fort och skulle vara av med kortet tre månader. När han lämnade in anställningsbevis från sitt åker så fick han tillbaka det efter en månad i stället. Under tiden kunde han köra grävare och sånt, så han hade ju tur att det fanns andra arbetsuppgifter för honom.
Svar på tråden blivit av med körkortet