• Ms M
    Äldre 10 Sep 07:46
    15159 visningar
    4 svar
    4
    15159

    DEXEM!!! Har ngn provat den?

    Är den bra? Kan man använde krämen vid amning? Jag har fått sån klåda på händerna, så jag kliar sönder mina händer. Det blir så ställen på händerna som går sönder då jag kliar hål. Jag är röd o fnasig o huden fjällar sig på dessa ställen. Iblnad så är det precis som det blir lite vätskigt..

    Har provat många olika krämer men inget hjälper.. Tänkte testa denna.

  • Svar på tråden DEXEM!!! Har ngn provat den?
  • Äldre 11 Sep 09:52
    #1

    Jag har en sambo som har problem med exem och när jag frågade på apoteket om den kunde hjälpa fick jag nej. Den är inte till för redan utvecklade exem (som det låter att du har) utan det är meningen att man ska använda den när exemet percis börjar utvecka sig.

    Gå till din hälsocentral istället och träffa läkaren och få riktiga salvor!

    Lycka till!

  • Skogsf­likkan
    Äldre 11 Sep 10:02
    #2

    Har du testat att smörja 2-3 gånger om dagen med hydrokortisonkräm? och varvat detta med mycket fuktgörande (varje gång du tvättat händerna, gärna oftare). Smörj på med hydrokortisonkräm på kvällen när du går och lägger dig, ganska rikligt, och lägg handen i en strumpa och sov så under natten. 
    Dessa tips har jag fått när jag har haft eksem från hudläkare. Hjälper inte detta så bör man gå och besöka en läkare som kan ge dig starkare kortisonkräm.
    Jag har själv atopiskt (ärftligt) eksem i händerna. Hade rejält med eksem för några år sen, och jag fick smörja länge med kortison, anväda kaliumbad, koncentrerade kortisondroppar och så vidare.
    Att det vätskar beror på att du får blåsor. Att det fjällar beror oftast på att du är torr. 

  • jessic­ajnsso­n
    Äldre 24 Nov 23:02
    #3

    Jag har jätte mycket besvär med eksem.
    Hade en salva som funkade på riktigt, det var kenakutan.
    Men dom har slutat producera den, då råämnet blev för dyrt och dom fick avslag på prishöjning.

    Nu kör jag kortison och stor skillnad blev det att ofta sprita händerna.

    Det funkar inte alls!

    Ska testa dexem! 

  • Äldre 24 Nov 23:06
    #4

    Ja, det har jag och den har hjälpt mig mycket trots utvecklad exem sedan tio år tillbaka. Ett problem är bara att även om den lindrar jättebra så måste jag ändå använda en "soothing creme"  för annars flagnar min hud. Så Dexem i kombination med soothing creme är rena miraklet. I alla fall för min hud.

Svar på tråden DEXEM!!! Har ngn provat den?