• Äldre 11 Sep 20:23
    10101 visningar
    101 svar
    101
    10101

    Vilken är den bästa bilbarnstolen enligt dig?

    Skriv gärna vad den kostade också

  • Svar på tråden Vilken är den bästa bilbarnstolen enligt dig?
  • Äldre 14 Sep 08:41
    #91
    Alfonsina skrev 2010-09-13 09:22:21 följande:
    Jo, men då är det ju en pengafråga och inte en säkerhetsfråga, eller hur? För om jag har en 3-åring som väger 18 kg så får jag ju köpa en ny stol, svårare än så är det ju inte. Det betyder ju absolut inte att jag kommer att vända honom framåt.

    Jag kan bara titta på de förutsättningar som finns i nuet, och då är Besafe säkrast. Den uppfyller dessutom vårt starka önskemål om Isofix då vi har två bilar som vi växlar mycket mellan.
    Javisst kan man göra så om man tycker att det är en bra lösning. Vi ville dock veta att stolen räcker under den perioden som barnen skulle åka bakåtvänt.

    Jag tycker inte att Be Safe Izi Kid på nåt sätt är en "dålig" stol, däremot så har jag sett alltför många ggr. att föräldrar inte har tänkt på det här med viktgränsen på just den stolen (senaste igår) och hamnar i ett döläge när de upptäcker att de måste införskaffa en ny bakåtvänd stol, för en kortare period. Jag hade inte läst tråden (och dina tidigare inlägg) så jag visste inte om andra eller du själv redan hade poängterat detta med viktgränsen.

    Jag gjorde dock själv misstaget att gå på krocktest, före info från andra, när jag köpte min första bilbarnstol. Året efter var det en ny stol på marknaden som var säkrast och min stol fick värdelösa resultat. Jag ville oxå absolut ha en vändbar stol eftersom jag inte visste bättre. Andra människors kunskap hade kunnat hjälp mig i valet av stol. Det är därför jag svarar i såna här trådar.
    Alfonsina skrev 2010-09-13 18:51:04 följande:
    Jag väljer hellre säkerhet (som du säger, går inte att montera fel med isofix) före viktgräns. Uppstår problemet med vikten så löser man ju det då.
    Alltså, ni köper den stolen som enligt testerna är säkrast nu - sen om barnet skulle väga mer än 18 kg innan 4 års ålder så kan ni tänka er att "tumma lite på" det här med säkerheten och köpa en annan, enligt er mindre bra, bakåtvänd stol?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Äldre 14 Sep 08:55
    #92
    FruNaftra skrev 2010-09-13 14:26:04 följande:
    Nu har vi varit iväg och köpt bilbarnstol. Det blev en Britax Multi-Tech.
    Tjejen satt jättebra i den och när hon sov så kunde hon vila huvudet bra mot stolen.
    Vad bra att ni känner er nöjda med stolen. Låter ju toppen att ni har bra med utrymme i sätet framför oxå.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Äldre 14 Sep 09:01
    #93
    The Bumblebee skrev 2010-09-14 08:55:38 följande:
    Vad bra att ni känner er nöjda med stolen. Låter ju toppen att ni har bra med utrymme i sätet framför oxå.
    Ja absolut. Jag trodde den skulle ta upp betydligt mer plats med tanke på att en nackdel med stolen skulle vara att den var stor. Det var en himla tur att vi bytte ut vår Volvo V50 mot en Saab 9-5 helt enkelt.
  • Äldre 14 Sep 09:08
    #94
    The Bumblebee skrev 2010-09-14 08:41:54 följande:
    Alfonsina skrev 2010-09-13 18:51:04 följande:
    Jag väljer hellre säkerhet (som du säger, går inte att montera fel med isofix) före viktgräns. Uppstår problemet med vikten så löser man ju det då.
    Alltså, ni köper den stolen som enligt testerna är säkrast nu - sen om barnet skulle väga mer än 18 kg innan 4 års ålder så kan ni tänka er att "tumma lite på" det här med säkerheten och köpa en annan, enligt er mindre bra, bakåtvänd stol?
    Jag tar för givet att om 2-3 år finns det många fler märken och stolar med Isofix. Utvecklingen går ju faktiskt framåt. Dessutom åker jag ju hellre väldigt säkert nu i 2-3 år och "bara" säkert i 1 år till än att det "bara" är säkert i 3-4 år, är väl väldigt logiskt!
  • Äldre 14 Sep 12:44
    #95
    Nu har ja fått det bekräftat av Dr Bob:

    Det är på det sättet att Britax inte tar ställning i anvisningen för endera
    användning med internsele eller utan sele, det som kallas som bältesstol.
    Stolen är godkänd på bägge sätten för interval 15-18 kilo.

    Det är inte farligt med internsele och denna stol, och andra stolar som
    använder samma monteringsteknik. Men det är å andra sidan inte bättre, ur
    skyddssynpunkt. Många kanske tror att ju mer selar över kroppen desto
    säkrare stol, men så är det inte. Vad vi kan säga, utifrån krockproven i
    varje fall, är att stolen presterar ungefär lika bra när man använder sele
    och när man använder bara bilbältet.

    Sedan är sele praktiskt om man har ett barn som krånglar. Det är inte alla
    barn som kan lära sig att sitt snällt i bältena, vilket är en förutsättning
    för att man ska kunna sitta i bältesstol.

    Så blir nog att köra med selen tills hon är 18kilo tung ändå =)
  • Shira
    Äldre 14 Sep 16:31
    #96
    The Bumblebee skrev 2010-09-14 08:41:54 följande:
    Alfonsina skrev 2010-09-13 18:51:04 följande:
    Jag väljer hellre säkerhet (som du säger, går inte att montera fel med isofix) före viktgräns. Uppstår problemet med vikten så löser man ju det då.
    Alltså, ni köper den stolen som enligt testerna är säkrast nu - sen om barnet skulle väga mer än 18 kg innan 4 års ålder så kan ni tänka er att "tumma lite på" det här med säkerheten och köpa en annan, enligt er mindre bra, bakåtvänd stol?
    Vad skall de annars göra? Låta bli att åka bil från 18 kg till 5 år för att det inte finns godkänd isofix-stol

    Nä men jag kan hålla med om att det är synd att isofix inte funkar lika länge, men å andra sidan om det är till första barnet kan ju ett småsyskon ta över stolen sen. Min son som är 4,5 väger knappt 18 kg nu. Lillasyster som fått en Be safe isofix väger knappt 10 kg och är snart 2 år, så den lär ju räcka tills vi vänder henne. Jag är supernöjd med den! Framför allt med att den är så lättmonterad.
  • Äldre 14 Sep 21:42
    #97
    Alfonsina skrev 2010-09-14 09:08:34 följande:
    Jag tar för givet att om 2-3 år finns det många fler märken och stolar med Isofix. Utvecklingen går ju faktiskt framåt. Dessutom åker jag ju hellre väldigt säkert nu i 2-3 år och "bara" säkert i 1 år till än att det "bara" är säkert i 3-4 år, är väl väldigt logiskt!
    Så vi som bara valt britax multi-tech tänker inte på det bästa för våra barns säkerhet då?
    (¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • Äldre 14 Sep 21:50
    #98
    slangbella skrev 2010-09-14 21:42:16 följande:
    Så vi som bara valt britax multi-tech tänker inte på det bästa för våra barns säkerhet då?
    Lägger faktiskt ingen värdering i vad andra har för stolar. Svarade bara på om vi skulle "tumma på säkerheten" efter 18 kg. Alla köper väl den stol som de själva anses säkrast, hoppas jag!

    För mig är det absolut inget argument att köpa en stol som räcker till 25 kg om det i mitt tycke finns säkrare stolar (Isofix). Och jag skrev "bara" inom citationstecken för att ni skulle förstå att jag anser att alla stolar trots allt är säkra.
  • Äldre 15 Sep 01:54
    #99
    Alfonsina skrev 2010-09-13 18:51:04 följande:
    Jag väljer hellre säkerhet (som du säger, går inte att montera fel med isofix) före viktgräns. Uppstår problemet med vikten så löser man ju det då.
    Så tänker vi med. Isofixen är så bra!!! Då kan man lyfta ut en sovande bebis och bara klicka i stolen i vagnchassit så slipper man väcka. Bra att den går att ställa i liggläge också =) Supernöjd med BeSafe!
    Ni roar mig.
  • Äldre 15 Sep 08:56
    Shira skrev 2010-09-14 16:31:32 följande:
    Vad skall de annars göra? Låta bli att åka bil från 18 kg till 5 år för att det inte finns godkänd isofix-stol

    Nä men jag kan hålla med om att det är synd att isofix inte funkar lika länge, men å andra sidan om det är till första barnet kan ju ett småsyskon ta över stolen sen. Min son som är 4,5 väger knappt 18 kg nu. Lillasyster som fått en Be safe isofix väger knappt 10 kg och är snart 2 år, så den lär ju räcka tills vi vänder henne. Jag är supernöjd med den! Framför allt med att den är så lättmonterad.
    Var det verkligen så du trodde att jag menade?

    Jag tycker dock att det är intressant (detta rent allmänt och inte nån särskild här) att vissa föräldrar lägger ner allt krut på bästa bilbarnstolen när barnen är 1-2-3 år och sedan är det inte alls lika viktigt längre. Jag ser nästan dagligen hur man byter bort den bakåtvända bilbarnstolen när det mindre syskonet har vuxit ur sitt babyskydd - då spelar det ingen roll för föräldrarna om storasyskonet bara är 2-3 år. Då "tummarna man ju" helt plötsligt på det som förr var så viktigt.

    Jag menar oxå att "Bäst-i-test"-stolen inte behöver vara den bästa stolen för alla. För oss var den inte det iaf eftersom (som jag skrev i förra inlägget) vi ville att stolen skulle räcka h-e-l-a den bakåtvända perioden. Jag vet ju oxå att jag kan montera våra stolar på rätt sätt och är helt säker på att barnen sitter säkert i våra bilar - trots att vi inte använder Isofix.
    Det är ju onekligen ett problem för bakåtvänt åkande för lite större barn nu, om man bara vill använda Isofix.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • JWM
    Äldre 15 Sep 09:03
    Shira skrev 2010-09-14 16:31:32 följande:
    Vad skall de annars göra? Låta bli att åka bil från 18 kg till 5 år för att det inte finns godkänd isofix-stol

    Nä men jag kan hålla med om att det är synd att isofix inte funkar lika länge, men å andra sidan om det är till första barnet kan ju ett småsyskon ta över stolen sen. Min son som är 4,5 väger knappt 18 kg nu. Lillasyster som fått en Be safe isofix väger knappt 10 kg och är snart 2 år, så den lär ju räcka tills vi vänder henne. Jag är supernöjd med den! Framför allt med att den är så lättmonterad.
    finns ju bältesstolar med isofix för barn som inte behöver åka bakåtvänt längre

    så isofix finns o fungerar i bilstolar till barnen är ca 10 år!
Svar på tråden Vilken är den bästa bilbarnstolen enligt dig?